Matpakketips

Matpakke er viktig for å holde konsentrasjon og humør utover dagen. Derfor er det viktig å lage matpakker som blir spist, og ikke blir liggende urørt i sekken.

- Lunsjen er en av de store måltidene i løpet av en dag, og er et viktig påfyll av både energi og næringsstoffer som kroppen trenger, sier ernæringsrådgiver Eilin Lundekvam By hos MatPrat.

- Matpakka bør inneholde grove kornprodukter som grovt brød, knekkebrød eller polarbrød. Grove kornprodukter er en god kilde til fiber, forteller Eilin, og minner samtidig om Brødskala`n som er grovhetsmerking av brød og brødvarer.

Bruker du Brødskala`n?

Proteinrikt pålegg

Pålegget bør være proteinrikt, som for eksempel kokt skinke, leverpostei, egg, ost eller fiskepålegg. Både proteiner og fiber gir god metthetsfølelse, og holder både blodsukker og humøret mer stabilt, opplyser By.

Frukt og grønt

Frukt, grønnsaker og bær er topp å ha med seg i matpakka. Det tilfører farger i lunsjboksen, noe som for mange øker matlysten. I tillegg er frukt, grønnsaker og bær gode kilder til vitaminer og mineraler som kroppen trenger. 

- Del gjerne opp frukten litt for barna. Da øker sjansen for at den blir spist, råder By.

Drikke til maten og tørstedrikke

Drikke til brød- og kornmåltider kan godt være litt melk eller juice. Det gir litt ekstra energi og næringsstoffer. Fruktjuice inneholder for eksempel C-vitamin som øker opptaket av jern, og melkeprodukter er en god kilde til blant annet kalsium som er trengs for vekst og utvikling av skjelettet hos barn.

- Fortsatt er det imidlertid slik at mange barn får i seg for mye tilsatt sukker, og en del av det kommer fra sukkerholdig drikker. Dermed kan det være greit å holde øye med andel tilsatt sukker i drikken og gå for melk eller juice uten eller med mindre tilsatt sukker. Unngå saft som ofte er sukkerholdig, forteller Eilin.

Vann er uansett den beste tørstedrikken, og har barna vannflaske i sekken er det enkelt å fylle på vann etter behov. Dersom barnet ditt synes vann er kjedelig, er et tips å friske opp flasken med litt fruktbiter eller friske urter.

Gode kostvaner for barn

Oppbevaring av matpakker

Spise sammen med andre

- Å spise et måltid sammen med andre i løpet av dagen er også viktig for det sosiale, og matpausen bør være noe man ser fram til. Det skal være et avbrekk fra arbeidsoppgavene og gi energi til videre konsentrasjon, avslutter Eilin.

9 smarte grep til matpakken

Det finnes mange ulike måter å lage en sunn og spennende matpakke på, og det trenger ikke å ta så lang tid. 

Her er Helsedirektoratets 9 tips til sunnere matpakker: 

  1. Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler, nektarin eller bær.
  2. Grove kornprodukter holder deg mett lenger. Velg derfor grove brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende.
  3. Det er mye sunt pålegg​ å velge mellom, som fisk, magert kjøttpålegg (for eksempel kylling og kalkun), ost, egg eller vegetariske alternativer. Se etter Nøkkelhullet. Frukt og grønnsaker er også godt pålegg.
  4. Problemer med klissete pålegg? Bruk gjerne sandwich, pita eller lefser.
  5. Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks.
  6. Rester fra middagen kan fint være skolemat dagen etter.
  7. Husk å drikke! Lettmelk, ekstra lett lettmelk og skummet melk er godt følge til matpakken.
  8. Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen.
  9. Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter. 

Her finner du våre 7 sunne tips til matpakken. Eller sjekk ut våre matpakkefavoritter til inspirasjon.  

Tørket eller fersk frukt, grønnsaker, nøtter, bær, kjeks eller et kokt egg kan være både godt og ekstra næringsrikt å sende med i matpakken. I tillegg setter det farge på hverdagen, og gjør matpakken mer fristende og spennende å spise!    

            

Sist oppdatert: 14. august 2019. 

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.