Vennefrokost

Enten du er vant til å stresse på morgenen for å rekke barnetoget, eller nyte en lang og god champagnefrokost med hele vennegjengen, blir nok feiringen litt annerledes på 17. mai i år. Men, en ting er sikkert – vi kan fortsatt kose oss med god mat, bare vi gjør det i mindre grupper. Her får du noen tips til hva du kan servere!

Nå som de fleste togene er avlyst, har vi enda bedre tid til å nyte frokosten på morgenen. Kanskje er du vant til at vennefrokosten har vært et spleiselag, der alle bidrar med hver sin rett? Noen tar med spekemat og eggerøre, andre tar med ost, salater eller hjemmebakt brød og aïoli. Dette kan vi fortsatt gjøre, men altså bare med nærmeste familie og venner. Dermed må kanskje flere familiemedlemmer settes i sving på kjøkkenet for å ordne til en skikkelig god frokost.

Det viktigste vi må tenke på om vi skal lage mat er god hygiene underveis i matlagingen. Dette gjelder uansett om du skal ha med deg en rett et sted, eller skal servere noe hjemme. Start med håndvasken, vask og skyll frukt- og grønnsaker, bruk plasthansker om du skal anrette pålegg på serveringsfat, og hold det ryddig og rent rundt deg underveis i matlagingen. Og husk, dersom du er syk eller har små symptomer på forkjølelse - la noen andre stå for matlagingen slik at du unngår å spre smitte. 

Lag spekemat med tilbehør eller et snackfat

Et utvalg spekemat er enkelt å legge opp, og krever ingen matlaging. Mange spiser spekematen med tilbehør som potetsalat og eggerøre. Eller du kan også lage et deilig snackfat med spekemat og ost. Kjøp et utvalg skinker og spekemat, noen gode oster, ulike typer kjeks, nøtter og tørket frukt, og server ellers tilbehør som passer godt til spekemat og ost som marinerte oliven, druer og annen frisk frukt, hummus, dipper og syltede grønnsaker, og lag i stand en deilig frokost til dine kjære. Så lekkert og så godt!

Spar tid med eltefri bakst

Enten du skal ha spekmat eller lager et snackfat med spekemat og ost, er det godt med ferskt brød til. Prøv eltefrie rundstykker! Du setter deigen på 5 minutter dagen i forveien - slipper elting, utbaking og etterheving. Del opp deigen og sett rundstykkene i ovnen på morgenen, og 30 minutter senere har du luftige rundstykker, med ekstra sprø skorpe klar til 17.mai frokosten!

Alternativt kan du servere rundstykkersmørloff eller focacciabrød.

En deilig potetsalat kan du også lage dagen i forveien. Prøv vår franske potet- og purresalat, en klassisk potetsalat eller vil du ha en magrere variant, lag potetsalat med kesam

Litt god ost

Et ostefat er også enkelt å anrette. Velg litt ulike oster, som for eksempel en god brie, blåmuggost og camembert. Sammen med ostene kan du sette frem nøtter i honning, aprikoskompott eller et kjøpt glass fikenmarmelade. Litt frisk frukt er også godt til osteanretningen. Skal du være litt ekstra vill og gal, kan du fyre opp grillen, og grille osten du skal servere! Da egner det seg best med en brie eller camembert. Og, mens du er i gang. Grill også noen norske jordbær, så har du deilig tilbehør til osten. 

>> Flere raske tips til 17.mai frokosten får du her.

>> Vil du ha noen små tapasretter til frokostbordet? Sjekk her!

Lun frokost med Egg Benedict

Er dere ikke så mange, og du ønsker å lage kun én rett, anbefaler vi at du går for Egg Benedict. En skikkelig lekkerbisken med posjert egg, kremet hollandaise og kokt skinke. Se hvordan du posjerer egg her, og vil du ikke lage hollandaisen selv funker det fint med en kjøpt en også!

God frokost og god 17.mai!

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.