Slik lager du en flexi-meny til festen!

Med økende interesse for vegetarisk mat, og stadig flere som utvikler matallergi, er det garantert at du vil oppleve middagsgjester som ikke spiser kjøtt og fisk eller som har allergier. Hva gjør du med menyen da?

Middagsselskap er mer enn mat, det handler om å dele en opplevelse og skape gode minner. Da er det hyggelig at alle gjestene kan nyte maten, enten man er veganer, laktoseintolerant eller såkalt altetende. Lager du en flexi-meny, så kan både kjøttelskere, veganer/vegetarianere og matallergikere føler seg velkommen i selskapet ditt.

Her følger noen gode regler for å skape et mest mulig vellykket selskap for alle, uansett spiseønsker:

   

Kan jeg forvente at gjesten spiser det som blir servert fordi det er selskap?

De fleste som har tatt et standpunkt om å ikke spise kjøtt og fisk, spiser ikke slike produkter av høflighet, selv om de er i selskap. De har gjort et bevisst valg, og de har flere gode grunner for det. De som er matintolerante eller allergiske kan heller ikke spise mat som kan gi dem symptomer.

   

Bør jeg spørre om noen av gjestene er vegetarianere eller har andre behov på forhånd?

Ja, det bør du gjøre. Spør gjerne gjestene når de gir tilbakemelding på at de vil komme i selskapet, om det er matvarer de ikke spiser. Det gjør det enklere både for deg og gjestene å ha dette avklart. Det er også noen som spiser kjøtt, men som ikke spiser svin, og det er andre som ikke kan spise visse ingredienser av medisinske grunner. Uansett grunn for å ikke spise noe er det fint at du som vertskap vet dette på forhånd. Det gjør det enklere å planlegge og gjennomføre selskapet.

   

Kan jeg be gjesten om å ta med seg sin egen hovedrett?

Nei. Selv om du kan, bør du ikke gjøre det. For det første er det ikke vanskelig å lage gode vegetariske retter, eller en hovedrett som tar hensyn til en allergisk gjest. For det andre vil det oppleves som litt uhøflig/ ubetenksomt å be om det. Det er ikke noe spesielt med å være for eksempel vegetarianer. Om gjesten selv tilbyr seg å ta med en rett, kan du selvsagt takke ja.

   

Kan ikke gjesten bare spise tilbehøret jeg skal ha til hovedretten?

Nei. Det er klart det går an, men om de andre spiser kjøtt eller fisk som hovedrett, må gjesten som spiser vegetarisk eller har allergi få et fullverdig måltidstilbud. Det finnes mange gode hovedretter uten kjøtt eller fisk du kan lage selv. De kjempestore portobellosoppene er perfekte å helsteke eller grille som burgere. Toppet med karamellisert løk og litt moden grønnmuggost, har du et fantastisk smakfullt vegetarisk burgeralternativ.  Herlige grønne burgere med frosne soyabønner og kokte poteter er også et godt alternativ. Burgerne kan stekes både i stekepanne og på grill.

Du kan også lage en deilig pai med spinat og gressløk til din gjest, og ha resten i frys for en grønn middag senere i uken. Falafeler vegetarboller eller flate kaker laget av moste kikerter med opprinnelse fra Midtøsten. Server falaflene med raita, tzatziki eller hummus. Vil du ikke lage noe selv, har de fleste butikker et godt utvalg av soya-/ bønneprodukter og ferdige burgere laget på rødbeter, kikerter eller bønner.

 

Hva slags tilbehør kan passe for alle?

Det er uendelig med muligheter her og spennende alternativer til potet og klassisk salat. Stekt blomkål med karri, pistasj og kokos er vegansk, gluten- og laktosefri. Denne fungerer også som deilig tilbehør til stekt eller grillet kjøtt.  Aubergine fylt med en smakfull blanding av sopp og grønnsaker og toppet med syrlige granateplekjerner er tilbehør alle kan spise. Halloumi med bakt gresskar er enkel å lage. Server salaten med en frisk og syrlig dressing som setter prikken over i’en. Marokkansk couscoussalat med herlige sitrusfrukter, tørkede godsaker og smakfulle krydder passer til både fisk og kjøtt, og er både vegansk og laktosefri. En glutenfri gulrothummus er et gyllenoransje blikkfang med nydelig sødme og spennende smaker som passer til alt. En krønsjy brokkolisalat med rødløk passer utmerket til de fleste retter, spesielt nå til sommerens grilling. Her har vi grillet grønnsakene for å få en ekstra god smak på salaten.

 

Bør jeg lage sausen uten kraft eller fløte, så også vegetarianeren eller laktoseintolerante kan nyte denne?

Det kan du, men å sløyfe kraft vil endre mye på smaken og bli en helt annen saus til de øvrige gjestene. Lag heller en egen saus helt og fullt vegetarisk eller fri for laktose til gjesten med andre spisebehov. Kombinasjonen sopp og fløte er aldri feil, og sopp- og fløtesaus kan fint lages med grønnsaksbuljong. Velg eventuelt laktosefri fløte. Kalde sauser er fine på bufetter, rømme- og urtredressing kan også brukes som saus til både vegetarretter og ulike sorter kjøtt og fisk. Korianderpesto kan lages uten parmesan for å bli vegansk, smakene passer til både vegetarretter, kjøtt og fisk.

 

Må jeg droppe gelatin i desserten fordi den ene gjesten er veganer eller bake glutenfri kake?

Kanskje du ikke behøver å lage akkurat en gelatinholdig dessert denne gangen? Frisk fruktsalat er alltid godt etter et stort måltid, og ikke minst sunt. Fruktkompott er litt gammeldags, men veldig godt. Kan serveres med is, fløte eller vegansk alternativ. Begge passer også til glutenallergikere..

Nøttebunn og solbærmoussekake er begge kake uten gluten, og selvfølgelige også pavlova i alle fasonger. Du kan også skjære en vannmelon i en tykk skive og pynte den som en kake, det vil garantert vekke oppsikt på kakebordet!

Hva vi spiser og ikke spiser, er et personlig valg som må respekteres. Samtidig kan man ikke forvente fullt tilrettelagt meny for alle behov i sosiale settinger. Men alle gjester vil sette pris på en vert/ vertinne som gjør det lille ekstra for sine gjester.

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.