Vennefrokost

17. mai-frokost er ulike fat mat god mat. Alle tar med litt hver. Noen tar med spekemat, andre tar med ost, salater eller hjemmebakt brød og aïoli. Mye kan kjøpes serveringsklart, det meste er ferdiglaget på få minutter, mens enkelte ting trenger en liten innsats på kjøkkenet. 

På 17. mai er det alltid like hyggelig å samle gjengen. Hva med et spleiselag, der alle bidrar litt hver seg. Kjøp gjerne ferdige varer som roastbiff, spekemat og frukter og lag i stand med en egen vri. Lag det til en årlig tradisjon, så skal jeg love deg at spleisefrokosten blir en suksess hvert eneste år.

Spekemat med tilbehør

Et utvalg spekemat er enkelt å ta med seg, og krever ingen matlaging. Du trenger ikke engang legge det opp hjemme hvis du skal ta det med til andre. Legg opp spekematen på fat der dere skal spise.

Potetsalat med kesam kan fint lages dagen i forveien.

Sammen med spekematen smaker det godt med eggerøre med gressløk og en god potetsalat. Vår potetsalat med kesam er veldig god og kan anbefales. Ellers er marinerte oliven også godt til spekematen.

Kjøttpålegg som roastbiff og skinke smaker alltid godt. Server med godt brød, for eksempel en smørloff og focacciabrød. Remulade, ramsløkaïoli eller olivenmajones er smakfullt tilbehør.

Litt god ost

Et ostefat er også enkelt å anrette. Velg litt ulike oster, som for eksempel en god brie, blåmuggost og camembert. Sammen med ostene kan du sette frem nøtter i honning, aprikoskompott eller et kjøpt glass fikenmarmelade eller lignende. Litt enkel frukt er også godt.

Grønt og godt

Asparges stekt i ovn er både enkelt og godt, og er kjempegodt til roastbiff.

Noen grønne retter i form av grønnsaker og salater frisker opp med både smak og farge. Til 17. maifrokosten kan det smake godt med asparges stekt i ovn, mozzarellasalat eller kanskje melon- og edamamesalat

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.