skip navigation
matprat logo
Spinatsuppe med egg

Egg i ernæringen

Vi spiser i gjennomsnitt ½ egg hver om dagen og det norske forbruket av egg har hold seg stabilt i lang tid. Egget har en viktig rolle i et variert kosthold, da det bidrar med mange av de næringsstoffer som vi trenger. 

Et norsk gjennomsnittsegg veier ca. 63 g. Av dette er ca. 30 % plomme, 60 % hvite og 10 % skall.

EGG - vitaminer, mineraler og sporstoffer

Egg er naturens egen vitaminkapsel, og gir et godt tilskudd av mange av de vitaminene og mineralene som du trenger 

Det gjøres nasjonale undersøkelser for å se på hvor mye vi spiser av de ulike matvaregruppene og hva de bidrar med av næringsstoffer i det norske kostholdet. Selv om egg kun bidrar med ca.1 % av kaloriinntaket vårt, så er egg den nest viktigste kilden til vitamin E, den tredje viktigste kilden til vitamin D og den fjerde viktigste kilden til vitamin B12 i det norske kostholdet.

En porsjonsomelett bestående av to egg har et høyt innhold av protein, enumettet fett, vitamin D, vitamin E, riboflavin, folat, vitamin B12, selen og fosfor. Den innholder også vitamin A, jern, sink og jod. Det er altså mange gode grunner til å spise egg! Les om 8 av de grunenne her

Et gjennomsnittlig egg inneholder ca. 80 kalorier.

EGG-proteinet

Protein er bygget opp av 20 aminosyrer, hvorav åtte er essensielle, altså livsnødvendige. Proteinet i egg inneholder en  høy andel av de ulike essensielle aminosyrene som kroppen vår ikke klarer å produsere selv, og kalles derfor protein av høy kvalitet. Proteiner er næring for musklene, og egg er proteinrikt. Proteinrike matvarer, som for eksempel egg, gjør at vi vedlikeholder og kan bygge ny muskelmasse.

Det er like mye protein i egget uansett tilberedning, du trenger altså ikke drikke rå egg etter trening. Kos deg heller med en god omelett eller eggesalat.

Visste du at egg gir oss bein å gå på? Skjelettet vårt brytes ned og bygges opp hele tiden. Vitamin D og proteiner som man blant annet finner i egg hjelper til i oppbyggingen av skjelettet.

Nøkkelhullet

Egg kan ikke få nøkkelhullsmerket. Dette henger sammen med at nøkkelhullsmerket er et "best i klassen" stempel, der de sunneste alternativene innenfor en matvaregruppe kan merkes. Grunnen til at egg ikke får nøkkelhullsmerket er fordi det ikke er noen ernæringsmessige forskjeller på ulike typer egg som f.eks. økologiske egg, egg fra frittgående høner eller andre egg og det er derfor ingen som kan rangeres som sunnere enn andre.  

Oppbevar kjølig – men temperér!

Egg bør oppbevares kjølig, helst i kjøleskap. Da er de holdbare i flere uker, ja, egentlig i flere måneder. Men, på samme måte som ost, bør egg også tempereres før vi skal bruke dem, da kommer alle eggets gode egenskaper best fram. For egg tåler godt å oppbevares i romtemperatur (på kjøkkenbenken) et par dager før bruk. Man kan også gjerne fryse egg, men da må de knekkes først, og plomme og hvite røres sammen. Plomme og hvite kan også fryses hver for seg.

God kontroll

De aller fleste norske egg blir kontrollert før de går ut i butikkene. Eggene blir da gjennomlyst, sortert og stemplet ved eggpakkerier. På eggekartongen til kontrollerte egg er det oppgitt holdbarhetsdato. Eggene blir sortert i vektklassene små, mellomstore, store og ekstra store.

Trygge norske egg

Norske egg er fri for salmonella, og at vi derfor trygt kan spise rå egg og bruke egg som eggedosis i kaker og desserter.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.5.1.21, server:MP-PRD-WEB07 29.05.2017 15:26:14