Selen

Mineralet selen virker som en antioksidant i kroppen og bidrar i immunforsvaret vårt. Selen er og viktig for hår og negler. Sjømat inneholder mye selen. Andre kilder er kornprodukter, kjøtt, melk og egg.

Mineraler er stoffer som kroppen vår må få tilført gjennom mat og drikke i svært små mengder, fra mikrogram til milligram, da vi ikke kan produsere dem selv. Selen er ett av disse. De forskjellige mineralene har ulike oppgaver i kroppen.

Selv om mineraler utgjør en utrolig liten del av kroppsvekten vår, er vi helt avhengige av dem. Tenk at noe så smått kan være så viktig! Men for mye av enkelte mineraler er heller ikke bra. Et variert og balansert kosthold i tråd med Helsedirektoratets kostråd er den beste måten å sikre at du får i deg akkurat passe mengder av mineraler, og andre næringsstoffer som kroppen trenger.

Hvilke oppgaver har selen i kroppen?

  • Trengs for friskt hår og negler.
  • Spiller en rolle i immunforsvaret.
  • Bidrar til skjoldbruskkjertelens normale funksjon, et organ i kroppen som lager og skiller ut hormoner som regulerer energiomsetningen i kroppen.
  • Virker som en antioksidant i kroppen og bidrar til å beskytte cellene mot skade (oksidativt stress).

Hvor mye selen bør du få i deg?

Kvinner, 18 år <, anbefales et daglig inntak av selen på 50 mikrogram (μg). Ved graviditet og amming økes daglig anbefaling til 60 μg. Menn anbefales å innta 60 μg selen per dag.

Selenmangel er sjelden i Norge. Gjennomsnittlig inntak av selen blant nordmenn ligger på 63 μg per dag.

Gode kilder til selen i kostholdet

Hva som er en god kilde til et næringsstoff avhenger av hvor mye matvaren inneholder av det aktuelle næringsstoffet, og hvor ofte og/eller hvor mye det er vanlig å spise av den.

Det er en del i selen i fisk og sjømat, men opptaket her fra varierer mellom ulike arter. Å kartlegge selen i matvarer er utfordrende, fordi innholdet varierer med seleninnhold i jorden hvor kornet har vokst eller dyrene beitet. I Norge er seleninnholdet i jordsmonnet lavt. Det finnes selen i kornprodukter, kjøtt og nøtter. 

Slik får du i deg nok selen

Å ha et variert og balansert kosthold i tråd med de norske kostrådene danner grunnlag for god helse, og sikrer at kroppen får de næringsstoffene den trenger. Her er de av rådene som bidrar til at kroppens behov for selen dekkes:

  1. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  2. Spis grove kornprodukter hver dag.
  3. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt. Anbefalt mengde rødt kjøtt i uken er 500 gram tilberedt vare, det tilsvarer cirka 700-750 gram rå vare.
  4. Inkluder gjerne belgvekster som bønner, linser, erter og kikerter i hverdagskostholdet.
  5. Én neve usaltede nøtter er et perfekt mellommåltid.
  6. Egg er et fint supplement i kostholdet.

       

Sist oppdatert: 2. august 2018.

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.