Proteiner og egg

Mange er opptatt av protein om dagen, og vil passe på å få i seg nok. Men hvorfor trenger kroppen proteiner? Og er egg egentlig en god kilde?

Kroppens byggeklosser

Protein har mange livsnødvendige oppgaver i kroppen vår. Blant annet inngår det i oppbygging av alle celler og vev, og omtales derfor ofte som kroppens byggeklosser. Dessuten inngår protein i dannelsen av antistoffer som er en viktig del av immunforsvaret, og i hemoglobin i blodet som sørger for at oksygen fra lungene våre transporteres ut til alle cellene i kroppen. 

Det er ikke helt uten grunn at mange av de som trener mye er spesielt opptatt av å få i seg nok protein. Musklene våre er nemlig bygd opp av proteiner. Vi er avhengig av å få tilført dette via kosten for å vedlikeholde musklene, samt for å kunne yte best mulig fysisk og bli sterkere.

I skjelettet vårt pågår det et kontinuerlig vedlikeholdsarbeid. Beinvev brytes ned og bygges opp gjennom hele livet, og i løpet av ett år fornyes cirka 10 % av beinmassen vår. For at skjelettet vårt skal holde seg så sterkt som mulig, trenger det fysisk belastning i tillegg til et sunt kosthold. Kalsium og vitamin D er noen av de næringsstoffene som er nødvendige for dette i tillegg til protein.

Proteinkvalitet

Proteiner er bygd opp av ulike aminosyrer som er satt sammen i kjeder. Mange av disse aminosyrene kan kroppen din lage selv, mens en del av dem må du få tilført via kosten. Aminosyrene kroppen ikke kan produseres selv kalles ofte essensielle aminosyrer. Den ernæringsmessige kvaliteten av protein avhenger av innholdet av de aminosyrene som kroppen ikke kan lage. Som regel kan man si at proteiner i animalske matvarer har høyere kvalitet enn proteiner i vegetabilske matvarer. I egg finner man alle de essensielle aminosyrene, og egg er blant matvarene med best proteinkvalitet.

Egg er muskelmat

Egg er proteinrikt og inneholder protein av høy kvalitet.

Hvor mye protein trenger du?

Kroppens behov for energi varierer blant annet med alder, kjønn, kroppens størrelse og hvor fysisk aktiv man er. For folk flest anbefales det at protein bør utgjøre mellom 10 og 20 % av energiinntaket. Jo høyere energibehov, desto høyere blir det absolutte behovet for protein i gram.

For eksempel, en kvinne med et begrenset fysisk aktivitetsnivå trenger cirka 2200 kalorier per dag. I henhold til anbefalingen betyr dette at hun bør få mellom 220 og 440 kalorier fra protein, som tilsvarer et proteininntak mellom 55 og 110 gram om dagen. En alternativ og muligens enklere måte å vite hvor mye protein du trenger, er å ta utgangspunkt 1 gram protein per kilo kroppsvekt. Eksempelvis veier du 65 kilo, er som regel et proteininntak på 65 gram tilstrekkelig.

Eldre, og de som trener svært mye har et noe høyere behov for protein. Merk deg imidlertid at behovet for protein hos voksne som trener veldig mye (idrettsutøvere) fortsatt ikke er høyere enn mellom 1,6 og 1,8 gram protein per kroppsvekt.  Får kroppen mer protein enn den behøver, brukes overskuddet som energikilde.

Kroppens behov for proteiner dekkes enkelt av vanlig mat! Eksempelvis gir 1 porsjon torskefilet (200 gram), 1 porsjon byggryn (100 gram), 2 egg og 1 skål yoghurt naturell (200 gram) 80 gram protein.

 Egg er rik på proteiner - som kroppen trenger for å bygge opp og vedlikeholde både muskler og skjelettet. 

Egg, fisk, kjøtt og melkeprodukter, som melk, yoghurt og ost, er matvarer rike på proteiner. Vi finner også protein i korn, belgvekster og nøtter, men disse vegetabilske kildene inneholder som sagt begrensede mengder av noen av de essensielle aminosyrene. 

Middagen er gjerne dagens mest proteinrike måltid, fordi det ofte inkluderer en porsjon kjøtt eller fisk samt gjerne er dagens største måltid. Ideelt sett bør du få i deg litt protein til alle dagens måltider. Det høres kanskje vanskelig ut? Men for de er både fullkorn, melkeprodukter, egg, kjøtt og fisk mat som nesten spises hver dag til ulike måltider. Med andre ord proteinbehovet dekkes enkelt ved å spise variert av vanlig mat. De aller færreste av oss trenger å bekymre oss for at vi får i oss nok proteiner så lenge energiinntaket er dekket. 

Er proteinene i eggeplommen eller -hviten?

Hvor stor andel av egget som er plomme og hvor mye som er hvite avhenger litt av størrelsen, men for et vanlig egg så vil snaue 2/3 være eggehvite, og litt i overkant av 1/3 vil være plomme.

Eggehviten er fettfri og har få kalorier, mens fettet og mesteparten av vitaminene sitter i eggeplommen. I forhold til vekt, så er proteininnholdet høyere i plommen, men i ett enkelt egg så er proteinmengden ganske jevnt fordelt mellom hvite og plomme. 

I ett hønseegg er det et sted mellom sju og ti gram protein avhengig av størrelsen på egget.

     

Sist oppdatert: 26. september 2017.

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.