Egg og kolesterol

Egg er en naturlig del av et sunt og variert kosthold. Det er rikt på proteiner, vitaminer og mineraler som er bra for kroppen. Egg inneholder også kolesterol, og noen er derfor skeptiske til å spise det hver dag. Men, kolesterolet vi får gjennom maten vi spiser har liten eller ingen påvirkning på kolesterolverdiene i blodet for de aller fleste av oss. 

Kolesterol er et betydningsfullt stoff. Det finnes i de fleste av cellene våre, og inngår blant annet i cellemembraner. Kroppen vår produserer faktisk kolesterol helt selv, og produksjonen er nøye regulert: Når kroppen får tilført kolesterol går egenproduksjonen ned. Kolesterol finner vi også i animalske matvarer som fete kjøtt- og meieriprodukter, innmat, egg og noen typer sjømat som for eksempel reker. I egg er det eggeplommen, og ikke eggehviten, som inneholder kolesterol. 

Høyt kolesterol i blodet er forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Les mer om kolesterol her. Tidligere mente man at å spise kolesterol ville føre til høyere kolesterolverdier i blodet, og ble derfor rådet til å begrense inntaket av kolesterolholdige matvarer som egg. Nyere forskning støtter ikke lenger råd om at alle burde redusere inntaket av kolesterol fra mat.

Kan jeg spise egg hver dag?

Egg er en næringstett og lett anvendelig matvare som har en naturlig rolle i kostholdet vårt. Frokostomelett, speilegg og eggerøre er tre kjappe varmretter du kan lage til frokost. Det kan også inngå i retter eller være hovedingrediens i alt fra en fristende lunsj, til middag eller noe godt til kvelds.

Det finnes ingen fasit på hvor mange egg vi kan spise. Dette kan variere fra person til person, og avhenger av hvordan resten av kostholdet er. Hos de fleste påvirker ikke inntak av kolesterolholdig mat nivået av kolesterol i blodet. Kolesterolnivåene i blodet påvirkes derimot spesielt av hvor mye og hvilken type fett man spiser. 

Kroppen produserer mer kolesterol enn du klarer å spise

Kolesterolet vi får gjennom egg og andre matvarer utgjør en relativt liten del av den samlede kolesterolmengden som produseres i kroppen. Kroppen vår tar heller ikke opp alt kolesterolet vi spiser.

I 2011 kom Nasjonalt råd for ernæring med rapporten «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer». I denne rapporten konkluderes det med at det ikke er vist noen årsakssammenheng mellom inntak av egg og kroniske sykdommer. Norske helsemyndigheter gir ikke noe konkret råd om hvor mange egg man kan eller bør spise i uken. De har imidlertid uttalt at fordi egg har et høyt innhold av kolesterol, er det ønskelig at forbruket ikke stiger. I de nye amerikanske kostrådene (2015), har man fjernet anbefalingen om å begrense inntaket av kolesterol fra mat.

Det er imidlertid individuelle forskjeller på hvordan kolesterolet i maten vi spiser påvirker kolesterolet i blodet vårt. Hos de fleste av oss har inntak av kolesterol fra maten liten eller ingen betydning. Istedenfor å fokusere på hvor mange egg du kan spise, har helsemyndighetene nå fokus på generelle kostholdsanbefalinger og andre faktorer som ser ut til å bidra mer til økte kolesterolverdier. Kostens innhold av mettet fett betyr overveiende mest for å øke kolesterolet i blodet. Transfett er også en stor synder, men inntak av transfett er nærmest ikke-eksisterende i norsk kosthold. Lite mosjon, røyking og overvekt er også viktige faktorer.

Hvor mye kolesterol du kan spise avhenger av flere faktorer, som gener, helsetilstand, livsstil og det totale kostholdet sett under ett. Personer med økt risiko for hjerte- og karsykdommer og arvelig høyt kolesterol rådes til å begrense inntaket til to eggeplommer i uken. Noen sykdommer som diabetes er også forbundet med forhøyet kolesterol. Les mer om høyt kolesterol og risikogrupper her.

Egg – mer enn bare kolesterol

Dersom man ser på egg som en hel matvare, og ikke bare som en kilde til kolesterol, ser man at egg bidrar positivt i kostholdet.

Egg inneholder veldig mange av de næringsstoffene kroppen trenger. En porsjonsomelett bestående av to egg har et høyt innhold av protein og er rik på vitamin B2 (riboflavin), folat, vitamin B12, fosfor, vitamin D, vitamin E og selen, og inneholder også vitamin A og jern.

Videre så er proteinet i egg av svært god kvalitet. Proteiner er bygd opp av ulike aminosyrer som er satt sammen i kjeder. Mange av disse aminosyrene kan kroppen din lage selv, mens en del av dem må du få tilført via kostholdet. Den ernæringsmessige kvaliteten av proteinet avhenger av innholdet av de aminosyrene som kroppen ikke kan lage selv. Proteiner fra egg inneholder alle de aminosyrene kroppen vår trenger tilførsel av.

Egg inneholder dessuten lutein og zeaxanthin, som er antioksidanter. I egget finner du også kolin, som blant annet bidrar til å opprettholde normal leverfunksjon.

Allergi mot egg er sjeldent, og er vanligvis å finne hos småbarn fra 2 måneders alder (2,5 - 4 % av barna). Som regel forsvinner det i 4 - 5 års alderen, for noen varer den til 6 - 7 års alderen og enkelte forblir allergiske. Men det er veldig sjelden at eggeallergi forekommer hos eldre barn eller hos voksne. Mer informasjon kan du finne her og på Norges Astma og Allergiforbund sine nettsider.

Følg de generelle kostrådene

Et variert og balansert kosthold i tråd med  kostrådene gitt av Helsedirektoratet vil også minske risikoen for sykdommer, inkludert hjerte- og karsykdommer. Les mer om kostholdsråd for sunnere kolesterolverdier her

 Men, for de feste av oss er ikke løsningen å droppe egg.

       

Forsking viser at …

  • Flere studier av nyere dato har konkludert med at et moderat inntak av egg (1 egg om dagen) ikke er forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdommer (Virtanen, et al., 2016; Rong, et al., 2013). Andre studier finner ingen forskjeller mellom de som spiste flere enn 6 om dagen og de som spiste kun ett egg eller mindre, i risiko for å utvikle slag eller ischemisk slag (Qureshi, et al. 2006).
  • Det er også studier som tyder på at å inkludere egg i det daglige kostholdet, kombinert med et begrenset inntak av karbohydrater, fører til bedringer i lipidprofilen og bedringer med tanke på insulinresistens hos personer med metabolsk syndrom (Blesso, et.al 2012).
  • Studier viser også at å spise egg fører til dannelse av store LDL- og HDL-partikler (ulike typer kolesterolpartikler). Store partikler gir lavere risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer sammenlignet med små (Rong, et.al, 2013).
  • Studier viser at hos personer som får økte kolesterolverdier av å spise egg, så øker både HDL og LDL. Forholdet mellom det «gode» og det «dårlige» kolesterolet forblir med andre ord uendret (Fernandez, 2010). 

      

Sist oppdatert: 29. januar 2018.

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.