Næringsinnhold i egg

Vi spiser i gjennomsnitt ½ egg hver om dagen, og det norske forbruket av egg har holdt seg stabilt i lang tid. Egget har en viktig rolle i et variert kosthold, da det bidrar med mange av de næringsstoffene som vi trenger. 

Et norsk gjennomsnittsegg veier cirka 63 gram. Av dette er omtrent 30 % plomme, 60 % hvite og 10 % skall.

Vitaminer og mineraler i egg

Egg kan sies å være naturens egen vitaminkapsel, og gir et godt tilskudd av mange av de vitaminene samt mineralene som du trenger.

Det gjøres nasjonale undersøkelser for å få kunnskap om hvor mye vi spiser av de ulike matvaregruppene og hva de bidrar med av næringsstoffer i det norske kostholdet. Selv om egg kun bidrar med rundt 1 % av kaloriinntaket vårt, så er egg den nest viktigste kilden til vitamin E, den tredje viktigste kilden til vitamin D og den fjerde viktigste kilden til vitamin B12 i det norske kostholdet.

En porsjonsomelett bestående av to egg har et høyt innhold av protein, enumettet fett, vitamin D, vitamin E, riboflavin, folat, vitamin B12, selen og fosfor. Den innholder også vitamin A, jern, sink og jod. Det er altså mange gode grunner til å spise egg! Les om 8 av de grunenne her

Et gjennomsnittlig egg inneholder cirka 80 kalorier.

EGG-proteinet

Næringsstoffet protein er bygget opp av 20 aminosyrer, hvorav åtte er essensielle, altså livsnødvendige. Proteinet i egg inneholder en høy andel av de ulike essensielle aminosyrene som kroppen vår ikke klarer å produsere selv, og kalles derfor protein av høy kvalitet. Proteiner er blant annet næring for musklene våre, og egg er proteinrikt. For å vedlikeholde og bygge ny muskelmasse trenger kroppen påfyll av proteiner fra mat. 

Det er like mye protein i egget uansett tilberedning, du trenger altså ikke drikke rå egg etter trening. Kos deg heller med en god omelett eller eggesalat.

Visste du at egg gir oss bein å gå på? Skjelettet vårt brytes ned og bygges opp hele tiden. Vitamin D og proteiner som man blant annet finner i egg hjelper til i oppbyggingen av skjelettet.

Nøkkelhullet

Egg kan ikke få nøkkelhullsmerket. Dette henger sammen med at nøkkelhullsmerket er et "best i klassen" stempel, der de sunneste alternativene innenfor en matvaregruppe kan merkes. Grunnen til at egg ikke får nøkkelhullsmerket er fordi det ikke er noen ernæringsmessige forskjeller på ulike typer egg, som for eksempel økologiske egg, egg fra frittgående høner eller andre egg. Det er derfor ingen egg som kan rangeres som sunnere enn andre.  

>> Hva er forskjellen på ulike produksjonsformer for egg?

Hvite eller brune egg - de er alle like næringsrike.

Oppbevar kjølig – men temperér!

Egg bør oppbevares kjølig, helst i kjøleskap. Da er de holdbare i flere uker, ja, egentlig i flere måneder. Men, på samme måte som ost, bør egg også tempereres før vi skal bruke dem. Med romtempererte egg er det lettere å utnytte eggets gode egenskaper i matlagingen. For egg tåler godt å oppbevares i romtemperatur (på kjøkkenbenken) et par dager før bruk. Man kan også fryse egg, men da må de knekkes først, og plomme og hvite røres sammen. Plomme og hvite kan også fryses hver for seg.

God kontroll

De aller fleste norske egg blir kontrollert før de går ut i butikkene. Eggene blir da gjennomlyst, sortert og stemplet ved eggpakkerier. På kartongen til kontrollerte egg er det oppgitt holdbarhetsdato. Eggene blir sortert i vektklassene små, mellomstore, store og ekstra store.

>> Lær om egg og holdbarhet.

Trygge norske egg

Alle eggene som du finner i butikken er underlagt en streng salmonellakontroll. Dette gjør at vi trygt kan nyte rå egg, for eksempel i smoothe, eggedosis, og desserter.  

      

Sist oppdatert: 24. august 2017.

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.