Spiseråd i eksamenstid

Det er eksamenstid og for mange er nervene i høyspenn. Ikke underlig når man vet hva det kan koste å feile på en så viktig dag. Privatisteksamener og utsatt start på arbeidslivet koster og er fryktelig kjedelig!

Å begynne et liv med gode lesevaner, nok søvn og fysisk aktivitet, samt å spise sunn og variert mat i god tid før eksamen er gull verdt. Ikke glem tilskudd av tran eller omega-3 med mindre du spiser nok fet fisk, for omega-3 fettsyrer trenger kroppen tilførsel av hele året. Lange dager på lesesalen med boller, brus og bøtter med kaffe gir dårligere uttelling enn nødvendig, for læring og god ernæring henger sammen!

Frokost

Start dagen med en god frokost, fortrinnsvis med grovt brød og proteinrikt pålegg som magert kjøttpålegg, egg eller fiskepålegg, for det holder deg mett lenge og gir stabilt blodsukker. Mange brød er merket med Brødskala’n som det gjør det lettere å velge grovt i butikken. Drikk gjerne et glass lett, ekstra lett eller skummet melk til brødmåltidet, for næringsstoffene i disse matvarene utfyller hverandre. Drikk også gjerne et stort glass vann, man taper nemlig en del væske i løpet av natten. Om du ikke drikker melk til frokosten, kan du gjerne avslutte med litt yoghurt. Magre melkeprodukter er næringsrik mat. Med mat i magen og stabilt blodsukker er det mye lettere å konsentrere seg. God konsentrasjon øker sjansen for å få en god karakter.

 Havregrøt med melk og friske bær er også en god start på eksamensdagen!

Under eksamen

Planlegg spise- og mentale hvilepauser! Spiste du frokost klokken 07.00, bør du spise et måltid igjen rundt klokken 10.30, og deretter et nytt måltid rundt klokken 14.00. Spis med andre ord hver 3-4 time. La være å eksperimenter med nye matvarer på eksamensdagen. Spis mat du vanligvis spiser, - om du spiser sunt, vel og merke. På en dag med nerver kan mange oppleve en litt mer sensitiv kropp og mage, og ukjent mat kan muligens gi ubehag eller uvel følelse, som kan gjøre deg ukonsentrert - og da er det ikke lett å yte optimalt under eksamen. Så stol på kjente, kjære og sunne appetittvekkere.

Spis jevnt gjennom dagen og spis passe store porsjoner. Spiser du for lite kan du føle deg slapp, ukonsentrert og få hodepine, spiser du for store mengder kan også du bli slapp, trett og uten riktig fokus. Lytt til magefølelsen.

Pass på å få i deg nok drikke

En optimal væskebalanse gjør deg mer opplagt og reduserer sjansen for at du får hodepine, enn om du drikker for lite. Vann er den beste tørstedrikk. De fleste bør drikke rundt 1,5 - 2 liter vann per dag (30ml vann/kilo kroppsvekt). Et tips til iskaldt vann som varer hele eksamen, er å legge en drikkeflaske i fryseren kvelden før med litt vann i, for så å fylle opp med kaldt vann om morgenen. Skivet frukt, isbiter med frukt/bær eller agurkskiver i vannet gir frisk smak, og gjør at det kanskje frister litt mer. Drikkeyoghurt og smoothie smaker også godt, og gir ekstra energi. Dette er mye bedre alternativer enn sukret brus, saft eller juice, fordi blodsukkeret da ikke vil stige så raskt, for deretter falle like fort igjen.

Lag en frisk blåbær-smoothie kvelden før. ha den en drikkeflaske med skrukork og legg i fryseren. Smoothien tiner i sekken i løpet formiddagen og blir kald og god å drikke. Om du ikke har tid og ork til å lage selv, finnes det mange smakfulle ferdige smoothier i butikken. 

Ta godteri-belønningen etterpå

Mange har med seg godteri og brus til eksamen som belønning underveis. Det er ikke særlig lurt, for det kan gjøre deg ukonsentrert og trøtt kort tid etter inntaket fordi blodsukkeret vil svinge som på en berg- og dalbane. Men etter eksamen, da kan du drikke og spise hva du vil.. Ha heller med deg bær, oppkuttet frukt og grønnsaker i en boks som du knasker på underveis. Frukt, bær og grønnsaker inneholder fiber som bidrar til å holde blodsukkeret mer stabilt. Om du vil kan du for eksempel ha med litt vaniljekesam eller yoghurt og blande sammen med frukten og bærene, og eventuelt noen nøtter. Da får du i tillegg i deg litt proteiner og fett, altså mer næring til hjernen. Til grønnsakene kan du lage med deg en dip av kesam eller gresk/tyrkisk yoghurt og dippulver.

Variasjon i matboksen

Synes du den tradisjonelle matpakken blir kjedelig på eksamensdagen finnes mange gode alternativer. Som variasjon til grovbrødet kan du fylle fullkornslefser/-tortillas med salat, grønnsaker, magert kjøttpålegg eller kokt egg i skiver, eller du kan lage en pastasalat av fullkornspasta, grønnsaker, skinke og litt pesto. Se nederst i artikkelen for gode tips.

 mmmm, lompe fylt med salat, avokado og kylling. Lett å lage, lett å ta med seg, lett å spise.

Koffein virker oppkvikkende

Særlig kaffe, men også te og cola inneholder koffein. Koffein i moderate mengder øker konsentrasjonen og våkenheten. Er du vant til å drikke flere kopper kaffe daglig er det absolutt en fordel å gjøre dette også under eksamensdagen. Hvis ikke kan du føle deg uopplagt og få hodepine, for man koffein er vanedannende. Men husk, hvis du ikke er vant til å drikke kaffe, eller hvis du får i deg for mye koffein, så kan det forstyrre konsentrasjonen og gjør deg skjelven og stresset. Hvis du er veldig nervøs kan det derfor være lurt å ligge unna kaffe.

Lykke til med eksamen!

   

Sist oppdatert: 30 oktober, 2018.

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    Pga ferie er kommentarfeltet stengt i juli.