skip navigation
matprat logo

Frokost

Enten du vil diske opp med familiefrokosten i helgen eller ønsker variasjon til den daglige frokosten, finner du mange gode forslag her.

Frokost er dagens første måltid etter en natts søvn. Kroppen har vært på lavgir og trenger energi for å komme i gang med dagens gjøremål. Frokosten trenger ikke være stor og ta lang tid, men bør innholde nok energi til kroppen frem til lunsj. 

MatPrat viser deg hvordan

SMOOTHIEBOWL MED BLÅBÆR OG FERSKEN

Turmat
Middels
Under 20 min

Ingredienser

  • 14 pose babyspinat
  • 200 g blåbær
  • 200 g fersken
  • ca. 2 dl eplejuice eller melk, kokosmelk, appelsinjuice, mandelmelk, havremelk e.l

Slik gjør du

1. Kutt opp frukt, og legg den i sip-lock poser. Legg posene i fryseren frem til du skal bruke en eller flere av dem.Ta ut en pose av fryseren.

Posene kan du fylle med frukten du liker aller best! Om du har moden frukt på kjøkkenbenken er det fint mulighet til å ta vare på den før den havner i søpla. Frys ned en pose nå og da, så har du alltid en deilig smoothie klar i løpet av få sekunder!

2. Hell væske i blenderen, hell i den frosne frukt- og bærblandingen fra posen.Kjør smoothien til den er jevn og fin.

Vil du ha en litt mer kremet smoothie, kan du tilsette et par spiseskjeer yoghurt. Ønsker du den søtere (om du har brukt syrlige frukter) kan du ha i litt honning.
Vår smoothiebowl er i tillegg pyntet med 1/2 fersken i skiver, en liten neve blåbær, noen blader babyspinat og en spiseskje chiafrø.