Kylling og kalkun

Kylling og kalkun er sunt og magert kjøtt, og på samme tid raskt og lettvint å tilberede. Produktutvalget har økt i takt med den sterke veksten i forbruket.

Fram til langt ut i 1950-årene fantes det ikke noe særlig annet enn høns å få kjøpt her i landet, og de vanligste rettene var hønsesuppe og hønsefrikassé. I dag kan norske forbrukere velge mellom mer enn hundre produkter av kylling og kalkun.

I ernæringssammenheng skiller vi gjerne mellom rødt kjøtt og hvitt kjøtt. Kylling og kalkun er hvitt kjøtt, mens rødt kjøtt definert som kjøtt av storfe, svin, lam/sau og geit. Det er fordeling av type muskelfibre om avgjør om kjøttet regnes som rødt eller hvitt. Kjøtt fra pattedyr som har flere røde enn hvite muskelfibre er rødt kjøtt. Mens hvitt kjøtt har høyest andel hvite muskelfibre.

Norske helsemyndigheter anbefaler oss å velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter, og begrense inntaket av rødt kjøtt til 500 gram i uken. Denne mengden gjelder ferdig tilberedt rødt kjøtt, og tilsvarer 700-750 gram rå vare. Det gis det ikke mengdeanbefalinger for hvitt kjøtt, altså kylling og kalkun. I tillegg anbefales det å begrense mengden bearbeidet kjøtt og fortrinnsvis velge nøkkelhullsmerkede produkter.

Kylling og kalkun er magert kjøtt, og kan således gjerne inngå i et sunt og variert kosthold. 

Kylling

Kylling er ett av verdens mest spiste kjøttslag, og har et vell av variasjonsmuligheter. Den milde, gode smaken gjør at kjøttet passer i alle typer retter, enten vi bruker hele kyllingen eller gjør det enkelt og velger renskårne fileter. Alle typer krydder, frukt og grønnsaker passer til kylling, og den lar seg kombinere så vel med fisk og sjømat som med andre typer kjøtt. Det er mye inspirasjon å hente i utenlandske oppskrifter, men kyllingen kan vel så gjerne benyttes i tradisjonelle, norske retter.

>> Se her for inspirasjon til smakfulle kyllingretter.

En hel kylling veier som oftest rundt 1 kg, men finnes i vektklasser opptil cirka 3,5 kilo. De største kyllingene selges i hovedsak til gourmetrestauranter, men kan også fås i enkelte delikatesseforretninger. Kyllingene kan enten stekes hele eller stykkes til filet og lår. Av skroget kan man koke kraft, som er en god basis for saus eller supper.

Innhold av fett og proteiner

Kylling med skinn inneholder 13,6 % fett, uten skinn 2,1 % fett. Kyllingfilet inneholder nesten ikke noe fett, bare 1 %. I motsetning til i en del andre kjøttslag er ikke fettet marmorert inn i kyllingkjøttet, men sitter like under skinnet. Fjerner man skinnet på kyllingen, fjerner man samtidig mesteparten av fettet. Kyllingfett har også en gunstig fettsyresammensetning. 

Kylling inneholder også en del proteiner.

Vitaminer og mineraler i kylling

 B-vitaminer.

Brystfileter fra kylling og kalkun er blant det magreste kjøttet du kan få tak i.

Kalkun

Kalkunen er en forholdsvis ny råvare. Vi kan takke tradisjonsbundne engelskmenn som måtte ha sin christmas turkey, for at den kom hit til landet.  Det er også i forbindelse med denne høytiden vi spiser mest kalkun. I mange år ble kalkunen solgt som den var – hel. Men etter hvert har produktutviklerne fått opp øynene for fuglens mange muligheter, og selges nå i fileter, biffer, pålegg og pølseråvare etc.  

Kalkun er populær mat både til hverdags og fest. Kjøttet er magert og mildt på smak. En hel kalkun med skinn har 13,8 % fett og uten skinn 1,6 % fett. Kalkunkjøttet egner seg ypperlig til marinering, og smaker like godt varmt som kaldt.

Hel kalkuner finnes i vektklasser fra 4-12 kilo, men kalkuner mellom 5 og 7 kilo er mest vanlig. De største kalkunene selges kun i delikatesseforretninger i de større byene her i landet. Hittil har kalkunen blitt solgt stort sett frossen, men nå blir det mer og mer vanlig med fersk kalkun også.

Tin frossen kalkunen i kjøleskapet eller et kjølig sted for å minske væsketapet. Det tar ca. 2 døgn å tine en middels stor kalkun. La kalkunen være tildekket under tining og fjern innmatsposten så snart kalkunen er tint.

Kalkunen stekes ved 180 °C i 1/2 time per kilo. Øs gjerne litt av stekesjyen over kalkunen under steking for ekstra smak og saftig resultat. La kalkunen alltid hvile minst et kvarter før den skjæres opp.

Kalkunfileten er den edleste delen på kalkunen. Det magre, delikate og møre kjøttet er lett å lykkes med. Filet er drøy mat, intet avskjær av fett eller ben. Helstekt filet passer like godt varm med saus og tilbehør som kald med fruktsalat f. eks. på koldtbordet. Delt i skiver og stimler trenger kalkunkjøttet kort steketid/koketid, kalkunbiff og raske gryteretter egner det seg godt til.

Kalkunbryst selges som filet eller i skiver og er enda magrere enn kyllingbryst.

    

Sist oppdatert: 

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.