Næringsinnhold i kylling og kalkun

Kylling og kalkun er magert kjøtt som er mild og god på smak og passer i uendelig mange retter. Lær mer om hvilke næringsstoffer du finner i hvitt kjøtt.

Hva er hvitt kjøtt?

I ernæringssammenheng skiller vi gjerne mellom rødt kjøtt og hvitt kjøtt. Kylling og kalkun regnes som hvitt kjøtt, mens rødt kjøtt er definert som kjøtt av storfe, svin, lam/sau og geit. 

Norske helsemyndigheter anbefaler oss å velge fortrinnsvis magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Kostrådene gir i dag ikke en mengdeanbefaling for hvitt kjøtt. Men kylling og kalkun er generelt magert kjøtt, og kan gjerne inngå i et sunt og variert kosthold. I tillegg anbefaler kostrådene oss å begrense mengden bearbeidet kjøtt, både hvitt og rødt.

Les mer: kostrådene knyttet til kjøtt

Lite fett i hvitt kjøtt

Rent kylling- og kalkunkjøtt inneholder lite fett. Kyllingfileter har et fettinnholdet på cirka 2 %, mens kalkunbrystet er hakket magrere og inneholder i underkant av 1,5 % fett. 

 Kyllingfilet med bønnesalat - se oppskrift her.

Fettinnholdet i kylling- og kalkunkjøtt med skinn er en del høyere. Eksempelvis inneholder kyllinglår og kyllingvinger mellom 10 og 15 % fett. Kalkunkjøtt med skinn er igjen det magreste alternativet, med rundt 5 % fett. Fett hos kylling og kalkun lagres nemlig rett under skinnet, det er det som sørger for at skinnet blir sprøstekt og smakfullt. Fjerner man skinnet, fjerner man samtidig det meste av fettet.

Fettet vi finner i kylling og kalkun har også en gunstig sammensetning, hele 70 % er umettet fett, resten er mettet fett

Brystfileter fra kylling og kalkun er blant det magreste kjøttet du kan få tak i.

Proteinrikt

Hvitt kjøtt kan være en god kilde til proteiner. I én filet (195 gram rå vare) kylling eller kalkun er det cirka 45-49 gram proteiner. 

Næringsstoffet protein er bygget opp av 20 aminosyrer, hvorav åtte er essensielle aminosyrer som kroppen vår ikke klarer å produsere selv. Proteinet i kylling og kalkun inneholder en høy andel av de ulike essensielle aminosyrene, og man sier gjerne at det er protein av høy kvalitet. 

Det er flere grunner til at kroppen trenger jevnlig påfyll av proteiner. Protein bidrar blant annet i oppbygging av alle celler og vev. Dessuten inngår protein i dannelsen av antistoffer som er en viktig del av immunforsvaret, og i hemoglobin i blodet som sørger for at oksygen fra lungene våre transporteres ut til alle cellene i kroppen.

Det er heller ikke helt uten grunn at mange av de som trener mye er spesielt opptatt av å få i seg nok protein. Musklene våre er nemlig bygd opp av proteiner. Vi er avhengig av å få tilført næringsstoffet via kosten for å vedlikeholde musklene, samt for å kunne yte best mulig fysisk og bli sterkere.

Les mer: Hvor mye proteiner trenger jeg?

Les mer: Trening og mat.

Vitaminer og mineraler i hvitt kjøtt

 I hvitt kjøtt som kylling og kalkun finner vi blant annet Niacin, riboflavin og selen, alle næringsstoffer som bidrar til en sunn og frisk hud.

I tillegg til et høyt proteininnhold er én filet av kylling og kalkun (rå, uten skinn) også rik på niacin (vitamin B3), vitamin B6, kalium og fosfor. Den innholder også tiamin (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), vitamin B12, selen og magnesium

B-vitaminene bidrar til normal energiomsetning i kroppen, det vil si at cellene våre klarer å utvinne energi fra maten vi spiser. Mineralene kalium og magnesium trengs for normal muskelfunksjon, fosfor bidrar til friskt og sterkt skjelett. Vitamin B2, B6 og B12, samt sink og selen er også noen av de næringsstoffene som immunforsvaret vårt trenger. 

Husk at kroppen trenger en rekke forskjellige næringsstoffer, og dermed et variert kosthold som består av mange ulike matvarer. 

Les mer: vitaminer og mineraler

Bearbeidet hvitt kjøtt

I dag finner du også kylling og kalkun i butikken i form av bearbeidede produkter som farse, pølser og pålegg. Bearbeidete kjøttprodukter er produkter som er saltet, røkt eller hvor det er tilsatt nitrat. Ut fra et helseperspektiv bør du til hverdags velge rent kjøtt fremfor bearbeidet. 

Kylling og kalkun er som nevnt magert, dermed er mange av disse bearbeidete produktene av de magreste alternativene i denne kategorien. Likevel kan Nøkkelhullet kan være et godt hjelpemiddel til å velge de sunneste alternativene her også. Bearbeidete kjøttprodukter kan være en betydelig kilde til salt, som mange nordmenn får i seg for mye av. Nøkkelhullsmerkede kjøttprodukter inneholder mindre salt og fett. 

Det er rom for alle matvarer i kostholdet – men de produktene man spiser mye av og ofte bør ikke inneholde for mye fett eller salt.

Balanse

Ikke glem balanse i kostholdet! Kylling og kalkun har en god ernæringsprofil, men alt med måte. Et sunt kosthold innebærer å spise variert. Gjennom uka bør du variere middagene med både hvitt kjøtt, fisk, belgvekster, rødt kjøtt og egg. I tillegg bør middagstallerkenen inneholde en del poteter, pasta, ris eller brød, gjerne fullkornvarianter, og en rikelig porsjon med grønnsaker. 

Kylling- og kalkunkjøtt har mange variasjonsmuligheter når det gjelder servering og tilberedning. Den milde, gode smaken gjør at kjøttet passer i alle typer retter, samtidig er det mørt og dermed raskt å tilberede. Se her for inspirasjon til smakfulle kyllingretter eller kalkunretter

Sist oppdatert: 8. november 2021

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    Andre ting du kanskje synes er interessant