Her kan du administrere dine samtykker for bruk av cookies/ informasjonskapsler på matprat.no

Her finner du tekniske beskrivelser av de forskjellige informasjonskapslene vi bruker.

Hei, jeg heter Mats og er en robot

Snakk med meg om mat i Messenger!

Åpne i Messenger
skip navigation
matprat logo
Råvarebilde storfe entrecôte alt. 4

Kjøtt og mettet fett

Vi anbefales å begrense inntaket av mettet fett. Matvaregruppen kjøtt er en av de største kildene til mettet fett i kostholdet. 

Fett fra animalske kilder inneholder mettet fett. Kjøtt og kjøttprodukter bidrar med 1/5 av det mettede fettet i kostholdet vårt, og er dermed den nest største kilden til mettet fett (se tabell 1).

Tabell 1: Matvaregruppers bidrag av mettet fett i norsk kosthold

Matvaregrupper

Prosent

Melk, fløte og ost

47

Kjøtt og kjøttprodukter

20

Smør, margarin og olje

20

Kilde: Norkost 3, Helsedirektoratet, 2012.

Andelen mettet fett av det totale fettinnholdet varierer mellom de ulike kjøttslagene:

  • Storfe og lam, cirka 50 %
  • Svin, 38 %
  • Kylling, cirka 30 %

Resten av fettet er umettet. Svinekjøtt er det kjøttslaget vi spiser mest av i Norge, og er derfor også den største kilden til mettet fett fra kjøtt.

Fett i kjøtt

Det er stort spenn i fettinnholdet i ulike stykningsdeler av kjøtt og i ulike kjøttprodukter. Rent kjøtt, som kyllingfilet eller indre- og ytrefilet av svin og storfe inneholder bare 2 til 5 % fett. I farseprodukter, som for eksempel pølser kan fettinnholdet varierere mye – fra under 10 % til godt over 20 %.

I kjøtt er fettet fordelt på følgende måter:

  • Synlig fett (utenfor musklene), for eksempel fettranden på en svinekotelett eller under skinnet på en kylling. Dette fettet er lett å skjære bort.
  • Finfordelt i musklene. Det finfordelte fett blir også kalt fettmarmorering, og gjør kjøttet ekstra saftig og smakfullt.
  • Fordelt mellom musklene, for eksempel som på entrecôte.
  • Usynlig, det vil si finfordelt i kjøttprodukter. For eksempel i pølser, farser og deiger.

Du kan gjerne la det synlige fettet sitte på under tilberedning, fordi det bidrar til å gir god smak og et saftig resultat. I hele kjøttstykker trekker ikke fett inn i kjøttet under tilberedning. Dette gjør at du også kan bruke godt med fett i stekepannen for å få en fin stekeskorpe når du steker hele kjøttstykker. For å ikke få med mye av dette fettet videre i matlagingen eller på tallerkenen, kan du eventuelt tørke av kjøttet lett med litt kjøkkenpapir etter steking.

Bransjen tar grep for å redusere innhold av mettet fett i kjøtt

Kjøttbedrifter i Norge gjør en rekke tiltak for å redusere innholdet av fett, og dermed også mettet fett, i kjøtt og kjøttprodukter. Det utvikles stadig nye produkter med lavt fettinnhold, og det drives produktutvikling for å redusere mengden fett i produkter som allerede er på markedet. Dette arbeidet gjør at kjøttprodukter er en av produktgruppene i norske butikker med aller flest nøkkelhullsmerkede varer.

Norske bønder og kjøttbransje arbeider også med å redusere mengden mettet fett tidlig i verdikjeden, gjennom blant annet avl og optimalisering av fôr til dyrene.

Hva kan du gjøre for å redusere inntaket av mettet fett fra kjøtt?

Renskåret svinekjøtt inneholder 2-5 % fett, er gryteklart og klart til bruk. Her kan du velge mellom mange typer, strimler, skinkebiff, ytrefilet, indrefilet og schnitzel er de vanligste sortene.

For å begrense inntaket av mettet fett fra kjøtt bør du velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter til hverdags. Dette er også i tråd med kostrådene fra Helsedirektoratet. Rent kjøtt uten synlig fett har et lavt innhold av mettet fett. Når du velger bearbeide kjøttprodukter kan et godt tips være å se etter Nøkkelhullet. Nøkkelhullsmerkede kjøttprodukter inneholder både mindre fett og salt enn andre produkter i samme kategori. Når du velger hele kjøttstykker har du muligheten til å fjerne synlig fett, enten før eller etter tilberedning.

>> Hvilke kjøttstykker har lavt fettinnhold?

Med disse grepene har du grunnlaget for å sette sammen gode og sunne måltider med kjøtt. Husk at for å få en sunn rett må man se på hele tallerkenen, og da kan tallerkenmodellen være et nyttig hjelpemiddel. Å følge kostrådene fra Helsedirektoratet danner grunnlaget for et sunt kosthold og god helse.

    

Sist oppdatert: 18. januar 2018.

Helsedirektoratet (2012). Norkost 3. En landsomfattende kostholdsundersøkelse blant menn og kvinner i Norge i alderen 18-70 år, 2010-11.

Helsedirektoratet (2017). Presentasjon om Nøkkelhullet og nøkkelhullsmerkede produkter på det norske markedet på møte i desember 2017.

Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo (2017). Matvaretabellen 2017.

Nordic Council of Ministers (2014). Nordic Nutrition Recommendations 2012. Integrating nutrition and physical activity.

 

Kommentarer

Ingen har kommentert enda. Bli den første!

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    Andre ting du kanskje synes er interessant

    version:11.21.1.4123, server:MP-PRD-WEB11 27.01.2023 12:00:12