Her kan du administrere dine samtykker for bruk av cookies/ informasjonskapsler på matprat.no

Følgende cookies brukes på MatPrat

Her finner du teknisk beskrivelse av de ulike typene data vi samler og bruker.

Hopp til hovedinnhold
matprat logo
Råvarebilde storfe entrecôte alt. 4

Kjøtt og mettet fett

Vi anbefales å begrense inntaket av mettet fett. Matvaregruppen kjøtt er en av de største kildene til mettet fett i kostholdet. 

Fett fra animalske kilder inneholder mettet fett. Kjøtt og kjøttprodukter bidrar med 1/5 av det mettede fettet i kostholdet vårt, og er dermed den nest største kilden til mettet fett (se tabell 1).

Tabell 1: Matvaregruppers bidrag av mettet fett i norsk kosthold

Matvaregrupper

Prosent

Melk, fløte og ost

47

Kjøtt og kjøttprodukter

20

Smør, margarin og olje

20

Kilde: Norkost 3, Helsedirektoratet, 2012.

Andelen mettet fett av det totale fettinnholdet varierer mellom de ulike kjøttslagene:

  • Storfe og lam, cirka 50 %
  • Svin, 38 %
  • Kylling, cirka 30 %

Resten av fettet er umettet. Svinekjøtt er det kjøttslaget vi spiser mest av i Norge, og er derfor også den største kilden til mettet fett fra kjøtt.

Fett i kjøtt

Det er stort spenn i fettinnholdet i ulike stykningsdeler av kjøtt og i ulike kjøttprodukter. Rent kjøtt, som kyllingfilet eller indre- og ytrefilet av svin og storfe inneholder bare 2 til 5 % fett. I farseprodukter, som for eksempel pølser kan fettinnholdet varierere mye – fra under 10 % til godt over 20 %.

I kjøtt er fettet fordelt på følgende måter:

  • Synlig fett (utenfor musklene), for eksempel fettranden på en svinekotelett eller under skinnet på en kylling. Dette fettet er lett å skjære bort.
  • Finfordelt i musklene. Det finfordelte fett blir også kalt fettmarmorering, og gjør kjøttet ekstra saftig og smakfullt.
  • Fordelt mellom musklene, for eksempel som på entrecôte.
  • Usynlig, det vil si finfordelt i kjøttprodukter. For eksempel i pølser, farser og deiger.

Du kan gjerne la det synlige fettet sitte på under tilberedning, fordi det bidrar til å gir god smak og et saftig resultat. I hele kjøttstykker trekker ikke fett inn i kjøttet under tilberedning. Dette gjør at du også kan bruke godt med fett i stekepannen for å få en fin stekeskorpe når du steker hele kjøttstykker. For å ikke få med mye av dette fettet videre i matlagingen eller på tallerkenen, kan du eventuelt tørke av kjøttet lett med litt kjøkkenpapir etter steking.

Bransjen tar grep for å redusere innhold av mettet fett i kjøtt

Kjøttbedrifter i Norge gjør en rekke tiltak for å redusere innholdet av fett, og dermed også mettet fett, i kjøtt og kjøttprodukter. Det utvikles stadig nye produkter med lavt fettinnhold, og det drives produktutvikling for å redusere mengden fett i produkter som allerede er på markedet. Dette arbeidet gjør at kjøttprodukter er en av produktgruppene i norske butikker med aller flest nøkkelhullsmerkede varer.

Norske bønder og kjøttbransje arbeider også med å redusere mengden mettet fett tidlig i verdikjeden, gjennom blant annet avl og optimalisering av fôr til dyrene.

Hva kan du gjøre for å redusere inntaket av mettet fett fra kjøtt?

Renskåret svinekjøtt inneholder 2-5 % fett, er gryteklart og klart til bruk. Her kan du velge mellom mange typer, strimler, skinkebiff, ytrefilet, indrefilet og schnitzel er de vanligste sortene.

For å begrense inntaket av mettet fett fra kjøtt bør du velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter til hverdags. Dette er også i tråd med kostrådene fra Helsedirektoratet. Rent kjøtt uten synlig fett har et lavt innhold av mettet fett. Når du velger bearbeide kjøttprodukter kan et godt tips være å se etter Nøkkelhullet. Nøkkelhullsmerkede kjøttprodukter inneholder både mindre fett og salt enn andre produkter i samme kategori. Når du velger hele kjøttstykker har du muligheten til å fjerne synlig fett, enten før eller etter tilberedning.

>> Hvilke kjøttstykker har lavt fettinnhold?

Med disse grepene har du grunnlaget for å sette sammen gode og sunne måltider med kjøtt. Husk at for å få en sunn rett må man se på hele tallerkenen, og da kan tallerkenmodellen være et nyttig hjelpemiddel. Å følge kostrådene fra Helsedirektoratet danner grunnlaget for et sunt kosthold og god helse.

Sist oppdatert: 18. januar 2018.

Helsedirektoratet (2012). Norkost 3. En landsomfattende kostholdsundersøkelse blant menn og kvinner i Norge i alderen 18-70 år, 2010-11.

Helsedirektoratet (2017). Presentasjon om Nøkkelhullet og nøkkelhullsmerkede produkter på det norske markedet på møte i desember 2017.

Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo (2017). Matvaretabellen 2017.

Nordic Council of Ministers (2014). Nordic Nutrition Recommendations 2012. Integrating nutrition and physical activity.

 

Kommentarer

Ingen har kommentert enda. Bli den første!

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    Andre ting du kanskje synes er interessant

    version:11.21.1.9668, server:MP-PRD-WEB12 25.06.2024 10:35:01