Sunnere julesnacks

Denne saken er for deg som ønsker noen tips til litt sunnere julesnacks som variasjon til den typiske kosematen i jula. 

Som kjent er det ikke hva vi spiser mellom jul og nyttår som betyr mest for vekta og helsen, men heller det vi spiser mellom nyttår og jul. Det er helt innafor å kose seg med det man har lyst på i jula!

Men for noen kan det kanskje bli vel mange dager med mye kaloririk julesnacks med høyt fett- og sukkerinnhold og liten annen næring. Her er noen tips til sunnere julesnacks for deg som ønsker noen litt mer næringsrike alternativer som variasjon til julekosen. 

Snacks – et lite, godt tillegg

Snacks, godteri og kaker bør ikke erstatte maten, men bør være et godt, ekstra tillegg. En god vane er å spise seg mett på mat først og så ta kosen.

Et triks for å hjelpe seg selv til en passelig porsjon snacks, er å forsyne seg med det man skal ha av julesnacks i en liten skål, og pakke vekk resten i kjøkkenskapet. Det høyner terskelen for å forsyne seg med mer, enn hele posen står fremme på bordet og frister. 

Spiser du snacks, eller mat, mens du holder på med noe annet kan det hende at hodet og magen ikke helt registrer hva og hvor mye du spiser, og at du ikke egentlig kjenner når du er fornøyd. Vi spiser ofte mer når vi ikke følger med på at vi spiser. Så et enkelt tips er å nyte hver bit av julesnacksen.

En neve nøtter

En neve nøtter er perfekt julesnacks. Nøtter smaker digg og er kilde til både umettet fett, fiber, vitamin E og magnesium.

Forskning viser faktisk at litt nøtter hver dag er bra for helsen. Helsemyndighetene anbefaler oss også å spise litt nøtter, altså én liten håndfull (20 gram) usaltede nøtter om dagen.

Det finnes mange ulike typer å velge mellom: hasselnøtter, valnøtter, paranøtter, macadamianøtter, pekannøtter, cashewnøtter, pistasjenøtter og mandler.

Et annet alternativ er å velge råe, usaltede nøtter som du eventuelt rister selv i tørr panne/ovn hvor du kan eksperimentere med ulike krydder og urter. Kanskje kan du prøve deg frem med noen julekrydder?

Hjemmelaget marsipan

Marsipan hører julen til, og er noe mange må ha for at julen skal være komplett. Hjemmelaget marsipan går den vanlige butikkjøpte marsipanen en høy gang. Den tradisjonelle marsipangrisen du får kjøpt i butikken inneholder bare 37% mandler, så ved å lage den selv kan få en mye høyere andel mandler og mindre melis. Og det betyr mer umettet fett og fiber, og mindre sukker.

Du kan også LAGe MARSIPAN SØTET MED DADLER – ET LITT MER NÆRINGSRIKT ALTERNATIV TIL JULEMARSIPANEN. VI HAR SMAKT TIL VÅR SUNNE MARSIPAN MED LITT FINREVET APPELSINSKALL, SOM SETTER EN EKSTRA SPISS PÅ SMAKEN.

Oppskrift på Hjemmelaget marsipan

700g mandler

300g melis

2-3 eggehviter

1 ts tragant (fås kjøpt på apotek)

Eventuelt litt likør, konjakk eller annen smakstilsetning. Du kan også tilsette litt finhakket syltet ingefær.

Slik gjør du:

  1. Skåld mandler. Det gjør du ved å helle kokende vann over mandlene. La dem ligge i 2-3 minutter og skyll dem så i kaldt vann. Klem mandlene ut av skallet med fingrene og legg de utover på et brett. Tørk mandlene på ved lav varme i ovnen i en time, eller i romtemperatur natten over
  2. Mal mandlene én eller to ganger i kvern eller hurtigmikser. Mal dem igjen sammen med melis.
  3. Bland inn tragant, eggehvite og smakstilsetninger, og arbeid marsipanen sammen til den er glatt og henger godt sammen.
  4. Pakk marsipanen i plast og la den hvile i minst et par timer. Bruk en mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold til å dyppe noe av marsipanen i om du ønsker det.

Hjemmelaget fruktnøtt

Det smaker helt nydelig hjemmelaget fruktnøtt, og det beste er at du kan ha i akkurat det du liker best.

Bruk en sjokolade med høyt kakaoinnhold (for eksempel 70 %). Sjokoladen smeltes i vannbad, og for å gi den et ekstra hint av jul kan du ha i litt kardemomme, malt nellik, kanel og/eller malt ingefær. Som utgangspunkt kan du per 100 g sjokolade ha i 1 dl med en blanding av hakkede nøtter, tørket frukt og bær (uten tilsatt sukker). Litt havregryn smaker også godt i. Sjokolademassen fordeles i små former og settes kjølig, eller fordel den på et bakepapir.

Fysen på noe godt på kvelden?

Får du lyst på noe salt om kvelden, så passer spekemat eller røkelaks godt i jula. Det er også raskt og enkelt å lage.

Velge rent kjøtt som er speket, i stedet for spekepølser som generelt inneholder mye fett. Med tilbehør som tomat, agurk, eggerøre, lett rømme og et godt flatbrød laget på grovt mel eller en skive saftig grovt, brød, blir dette sunn og næringsrik kveldskos.

Gløgg og klementiner

Gløgg er også noe som hører julen til. Den engelske varianten mulled wine smaker veldig godt samtidig som den er mindre søt. Eller hva med å pørve deg på en delig og frisk eplegløgg?

Klementiner, appelsiner, dadler og fiken er også typisk i julen. Velger du tørket frukt og bær, så sjekk på pakken at de ikke er tilsatt sukker. Når frukten tørkes forsvinner mye av vannet, noe som igjen gjør at det naturlige sukkerinnholdet konsentreres opp og som derfor gjør kaloriinnholdet relativt høyt.

Frisk frukt som klementiner er selvsagt sunn julesnacks. Frukt smaker deilig søtt og friskt, og gir påfyll av vitaminer. Vask og kutt opp og sett frem på bordet, da er det lett tilgjengelig når suget melder seg.

Sist oppdatert: 14. desember 2020

POPULÆRT AKKURAT NÅ

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    Pga ferie er kommentarfeltet stengt i juli.