Laktoseintoleranse og kosthold

Personer med laktoseintoleranse reagerer på laktose (melkesukker), som finnes i ulik grad i meieriprodukter. De fleste med laktoseintoleranse tåler litt laktose hver dag, men hvor mye varierer fra person til person. Det er ikke nødvendig å kutte ut alt av melk og meieriprodukter fra kostholdet, men velg alternativene som er laktoseredusert, laktosefri eller som har et naturlig lavt laktoseinnhold.

Hva er laktose og laktoseintoleranse?

Laktose er melkesukker og finnes naturlig i melk og dermed i mange meieriprodukter. I tarmen spaltes laktose av enzymet laktase. Laktoseintoleranse betyr rett og slett at man har nedsatt fordøyelse av laktose, fordi aktiviteten til laktaseenzymet er redusert. Matvarer som inneholder laktose, kan derfor gi ubehag, som luftsmerter og diaré, hos personer med laktoseintoleranse.

Laktoseintoleranse kan også være en følgetilstand av andre sykdommer som angriper tarmen, for eksempel cøliaki, og kalles da sekundær laktoseintoleranse.

Morsmelk inneholder mye laktose, og derfor tåler alle laktose fra fødselen av. Hos befolkningen i store deler av verden avtar imidlertid evnen til å fordøye laktose gradvis fra 2-3 årsalderen. Da oppstår laktoseintoleranse. Blant personer med gener fra for eksempel Asia, Sør-Amerika og Afrika er forekomsten mellom 30-90 %. Blant etniske nordmenn er det bare rundt 2-3 % som har laktoseintoleranse. Trolig kommer forskjellen i forekomst av ulik genetisk disposisjon. 

Laktose i kostholdet

Det er viktig å merke seg at laktoseintoleranse ikke er det samme som melkeproteinallergi. Det er ikke nødvendig å fjerne alt av meieriprodukter fra kostholdet ved laktoseintoleranse. Man trenger bare å velge meieriprodukter med lavt innhold av laktose. Laktose forekommer naturlig i alle meieriprodukter i større eller mindre grad. De fleste med laktoseintoleranse tåler litt laktose hver dag, men hvor mye varierer fra person til person. Dermed er det sjelden nødvendig for personer med laktoseintoleranse å ha et kosthold helt fritt for laktose.

Laktoseinnhold i noen meieriprodukter:

Lite:

  • Smør
  • Gulost/hvitost
  • Smøreoster og tubeoster
  • Mozarella
  • Brie og camembert

Mye:

  • Brunost
  • Prim
  • Fløteprodukter

I yoghurt og syrnet melk er det en del laktose, men laktosen er delvis brutt ned av et enzym i bakteriene i produktene. Dette gjør at mange med laktoseintoleranse tåler disse produktene bedre. For de som har laktoseintoleranse er det ikke farlig å få i seg laktose, men det kan gi forbigående ubehag.

>> Opplysningskontoret for Meieriprodukter sin oversikt over laktoseinnhold i ulike matvarer.

Laktosefri og laktosereduserte produkter

I laktosereduserte meieriprodukter er det naturlige innholdet av laktose i melken redusert, slik at produktet inneholder mindre enn 1 gram laktose per 100 gram. De fleste med laktoseintoleranse tåler å spise laktosereduserte produkter. Laktoseredusert melk er noe søtere enn vanlig lettmelk. Dette kommer av

Disse produktene inneholder like mye kalsium, jod, proteiner, B-vitaminer og andre næringsstoffer som de vanlige melkeproduktene.

Vi finner mange meieriprodukter i butikken i dag som enten er laktosefri eller laktoseredusert: Melk, fløte, yoghurt, rømme og kvarg.

       

Sist oppdatert: 4. juli 2018.

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.