Jod

Mange kvinner får i seg for lite jod. Gode kilder til jod er hvit fisk, melkeprodukter og egg er gode kilder til mineralet. Jod trengs i kroppen for normal energiomsetning, og for utvikling av hjernen og nervesystem i fosterlivet og hos barn.

Mineraler som kroppen trenger i veldig små menger kalles sporstoffer. Jod er et sporstoff.

I kroppen er jod hovedsakelig konsentrert i skjoldbruskkjertelen, og næringsstoffet er avgjørende for normal produksjon av hormonene tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3). Disse hormonene er viktige for energiomsetningen gjennom hele livet, og for utvikling av hjernen og nervesystemet i fosterlivet og hos barn.

Hvilke oppgaver har jod i kroppen?

  • Nødvendig for normal forbrenning/energiomsetning
  • Hjelper til i nervesystemet vårt, et av kroppens kommunikasjonssystem som sender signaler mellom hjerne og muskler slik at vi kan bevege oss og reagere på sanseopplevelser.
  • Nødvendig for normal kognitiv funksjon, som læring og hukommelse.
  • Trengs for frisk hud.

Hvor mye jod bør du få i deg?

For barn som er 10 år og eldre samt voksne er anbefalt daglig inntak av jod 150 mikrogram (μg). For gravide og ammende er daglig anbefalt jodinntak henholdsvis 170 og 200 μg.

Med jevne mellomrom gjennomføres det landsrepresentative kostholdsundersøkelser i Norge. Basert på slike kostholdsdata har Nasjonalt Råd for Ernæring estimert jodstatus i befolkningen. Menn har i snitt et tilnærmet tilstrekkelig jodinntak, mens en større andel kvinner ser ut til å ha et for lavt inntak av jod. Rundt 50% av gravide kan ha et jodinntak som er lavere enn anbefalt. 

Gode kilder til jod i kostholdet

Hva som er en god kilde til et næringsstoff avhenger av hvor mye matvaren inneholder av det aktuelle næringsstoffet, og hvor ofte og/eller hvor mye det er vanlig å spise av den. Vi har få gode kilder til jod i det norske kostholdet.

Jod finnes naturlig i fisk og sjømat, spesielt hvit fisk som torsk og sei.

Fordi fôret til norske kyr/kuer blir tilsatt jod inneholder også melken dette næringsstoffet. Melk og flere typer melkeprodukter som yoghurt, syrnet melk og brunost, inneholder også relativt bra med jod. Melkeprodukter er den viktigste kilden til jod i det norske kostholdet, fordi vi spiser relativt mye av dette.

Noen varianter av plantedrikker kan være beriket med jod. 

Egg kan også være en god kilde til jod, og 2 egg dekker cirka 1/4 av dagsbehovet til en voksen.

Noen tang- og tareprodukter kan inneholde svært høye mengder av jod, og bør inntas med særlig forsiktighet.

Tips til å få i deg nok jod

  1. Spis hvit fisk regelmessig. Mager fisk er en spesielt god kilde til jod.
  2. Ha et daglig inntak av magre melk- og meieriprodukter. Det anbefales 3 porsjoner om dagen.
  3. Egg er et supert supplement i kosten.

Sist oppdatert: 6. juli 2018

Referanser:

POPULÆRT AKKURAT NÅ

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.