Slik lager du en flexi-meny i julen

Julemiddagen er mer enn mat, det handler om å dele en opplevelse og skape gode minner. Da er det hyggelig at alle gjestene kan nyte maten.

Får du gjester til bords som er vegetarianere, eller som har en matintoleranse eller matallergi, fortvil ikke. Løsningen er enkel. Lag en flexi-meny. Det gjør at alle føler seg velkommen i selskapet ditt.

Her får du noen gode tips for å skape et mest mulig vellykket juleselskap for alle, uansett kosthold.

Kan jeg forvente at gjesten spiser det som blir servert fordi det er selskap?

De fleste som har tatt et standpunkt om å ikke spise kjøtt og fisk, spiser ikke slike produkter av høflighet, selv om de er i selskap. De har gjort et bevisst valg. De som har en matintoleranse eller er allergiske kan ikke spise mat som gir dem symptomer. Hvis du vet at noen av gjestene tar spesielle hensyn i matveien, er det hyggelig om du som vert har forberedt et alternativ til dem.

Bør jeg spørre om noen av gjestene er vegetarianere eller har andre behov på forhånd?

Ja. Det viser at du bryr deg om gjestene dine. Spør gjerne gjestene når de gir tilbakemelding på at de vil komme i selskapet, om det er matvarer de ikke spiser. Det gjør det enklere både for deg og gjestene å ha dette avklart. Det er også noen som spiser kjøtt, men som ikke spiser svin, og det er andre som ikke kan spise enkelte ingredienser av medisinske grunner. Uansett er det fint at du som vertskap vet dette på forhånd. Det gjør det enklere å planlegge og gjennomføre selskapet.

Kan jeg be gjesten om å ta med seg sin egen hovedrett?

Nei. Det er enkelt å lage gode vegetariske retter, eller en hovedrett som tar hensyn til en gjest med intoleranse eller allergi. Om gjesten selv tilbyr seg å ta med en rett, kan du selvsagt takke ja.

Kan ikke gjesten bare spise tilbehøret jeg skal ha til hovedretten?

Nei. Det er klart det går an, men om de andre spiser kjøtt eller fisk som hovedrett, er det fint å gi gjesten som spiser vegetarisk et fullverdig måltidstilbud. Det finnes mange gode hovedretter uten kjøtt eller fisk du kan lage selv. Er det allergier å ta hensyn til, pass på at du for eksempel steker kjøtt/fisk i olje eller melkefri margarin, og ikke smør som inneholder melk. Vær obs på panering som kan inneholde gluten. Ved allergi er det nødvendig å steke maten for seg selv i en rengjort stekepanne.

Bakt blomkål med nøttesmør er en fin erstatter for julesteika, eller ribba. Vegisterkaker er det veganske alternativet til medisterkaker.  En nydelig nøttestek med smak av urter og sopp, og med syltet tranebær på toppen får du en rød jule-look og den blir et skikkelig blikkfang på bordet. Server rettene med ovnsbakte poteter og en deilig saus, eller lag en salat av friske grønnsaker. En portobellosopp er perfekt å steke hel, som et alternativ til biff. Soppen passer godt med det meste av tilbehør. Ønsker du en litt mer «laid back» meny er det perfekt å servere en portobelloburger, toppet med karamellisert løk og blåmuggost. Et annet godt alternativ til erstatning for biff eller burger er quinoakaker. De kan serveres med en couscoussalat med avokado eller i burgerbrød med salat og friske grønnsaker. 

Falafel er vegetarboller eller flate kaker laget av moste kikerter med opprinnelse fra Midtøsten. Falafelene smaker kjempegodt med tzatziki eller hummus og en god salat.  Du kan også fylle lefser eller yoghurtbrød med friske grønnsaker, tzatziki og falafel-bollene. Vil du ikke lage noe selv, har de fleste butikker et godt utvalg av soya/ bønneprodukter og ferdige burgere laget på rødbeter, kikerter eller bønner.

Hva slags tilbehør kan passe for alle i julen?

Her har vi noen forslag til nytt og spennende tilbehør til julematen, slik at gjester med andre spiseønsker enn kjøtt og fisk får annet tilbehør enn potet, surkål, kålrotstappe og bacon som normalt følger ribbe, pinnekjøtt og torsk. Til ribbe av svin som er mild på smak, prøv varm fennikel- og klementinsalat. Den er vegansk, gluten- og laktosefri, og fungerer også som deilig tilbehør til torsk.

En krønsjy rødkål- og mangosalat passer også utmerket til både ribbe og torsk. Eller kanskje det frister med en deilig brokkoli- og blomkålsalat med kremet honningdressing. En grønnkål- og gresskarsalat med herlig, friskt granateple, crunchy mandler og smakfull, vellagret ost passer til både mild ribbe, salt pinnekjøtt og torsk. Den kan også lages vegansk om du bytter ut osten med et vegansk alternativ, eventuelt kutter ut osten – og gjør den laktosefri. Det samme gjelder for en frisk salat med grønnkål, epler og cashewnøtter.

Spicy smaker fra asia, gjerne med noe søtt i seg, er deilig til pinnekjøtt, for eksempel en thaisalat med grapefrukt. Går du for en full-asiatisk variant av pinnnekjøttet, med pepperglaze, vil nudler med mango og fennikel kunne nytes av de fleste, uansett spiseønsker på hovedrett.

 

Bør jeg lage sausen uten kraft eller fløte, så også vegetarianeren eller laktoseintolerante kan nyte denne?

Det kommer litt an på hvilken saus du skal lage, men i de aller fleste tilfeller kan du bytte ut kjøttkraft med en god, konsentrert grønnsakskraft, alternativt grønnsaksbuljong. Skal sausen være jevnet, bruk maizenna istedenfor meljevning, dersom du har en gjest med glutenallergi. Skal du servere en kremet saus, bruk laktosefri fløte eller et plantebasert erstatningsprodukt, dersom du har en gjest som ikke tåler laktose eller melkeprotein. I tillegg må du også huske på å bruke klaret smør, laktosefritt smør i sausen, dersom gjesten har melkeallergi. Skal du derimot bruke ribbe eller pinnekjøttkraft som base i sausen din bør du lage et vegetarisk alternativ til gjestene som har andre spisebehov.

Kombinasjonen sopp og fløte er aldri feil, og en slik saus kan lages med grønnsaksbuljong.  Kalde sauser er fine på buffét og en rømme- og urtedressing kan brukes som saus til både vegetarretter og ulike sorter kjøtt og fisk. Sauser og dressingen kan også eventuelt lages med laktosefri fløte eller rømme for de med laktoseintoleranse eller med et plantebasert erstatningsprodukt for de med melkeallergi eller som ikke spiser melk- og meieriprodukter.  Korianderpesto inneholder ikke ost og er vegansk, smakene passer til både vegetarretter, kjøtt og fisk.

 

Må jeg droppe gelatin i desserten fordi den ene gjesten er veganer eller bake glutenfri kake?

Gelatin kan i mange desserter erstattes med Agar Agar. Men dette krever litt erfaring, da det ikke er bare å bytte ut lik mengde av det ene med det andre. Føler du deg litt usikker, kanskje du ikke behøver å lage akkurat en gelatinholdig dessert denne gangen? Frisk fruktsalat til jul er alltid godt etter et stort måltid, og ikke minst sunt. Fruktkompott er litt gammeldags, men veldig godt. Kan serveres med is, fløte eller vegansk alternativ. Begge passer dessuten til glutenallergikere. Det gjør også pavlova til jul, med deilige marinerte julefrukter. Eggekremen kan også lages med laktosefrie eller melkefrie produkter, slik at den også kan serveres til de med laktoseintoleranse- eller melkeallergi.

Du kan lage både vegansk og melkefri riskrem og multekrem dersom gjestene dine er veganere eller har melkeallergi. Det finnes en rekke veganske  og melkefrie erstatningsprodukter som er gode alternativer til melk og kremfløte. Disse vil selvsagt ikke smake helt som de helt tradisjonelle dessertene, men er supre alternativer.

Blir du stressa? Pust ut! Ta en ting av gangen, og blir du usikker ta eventuelt en ekstra avsjekk med gjesten din. Alle setter stor pris på en vert/vertinne som gjør det lille ekstra for sine gjester!

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.