Tips til sunne matpakker i en hektisk hverdag

Matpakken er en viktig kilde til energi til hele skoledagen med mye aktivitet og læring. Morgenen kan være hektisk for mange og hvordan lage sunne matpakker på en rask og enkel måte?

En av de viktigste årsakene til at matpakken ikke blir spist, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontorene i landbruket, er at man opplever mat i matpakke som tørr og svett.

Vi gir deg tipsene til sunn, god og fristende matpakke som garantert blir spist.

Tips 1: Bruk grovbrød

Når du smører matpakke, bruk saftige, grove eller ekstra grove brød (3/4 eller 4/4 på brødskalaen). I butikken har de stort utvalg. Du kan gjerne variere med grove bagetter, bagels, rundstykker eller annen brødmat. Et godt og grovt brød metter lenge og gir energi til å holde ut hele skoledagen, for grovbrød er nemlig en skikkelig god fiberkilde.

Tips 2: Velg proteinrike pålegg

En kropp i vekst trenger påfyll av proteiner, så velg gjerne proteinrike pålegg som magert kjøttpålegg, ost, fiskepålegg eller egg. Påleggene bidrar også med energi og andre næringsstoffer som kroppen trenger. For eksempel så inneholder egg også vitamin D og B12 og mineralene jod og jern.

Tips 3: Husk frukt og grønt

En matpakke med grønnsaker, frukt og bær bidrar med vitaminer og mineraler og gir energi til skoledagen. Fyll matpakken med frukt og grønt i alle farger, så blir matpakken både fristende og sunn. Staver av grønnsaker er både lett å lage og lett å spise.

Tips 4: Drikk melk

Ikke glem at også det som drikkes til matpakken utgjør en forskjell. Vann er god tørstedrikk utenom måltidene. Til matpakken er melk et lurt valg. Melk er en god kilde til blant annet kalsium, protein, jod, vitaminene B2 og B12, og bidrar til å gi brødmåltidet god ernæringsmessig kvalitet. Send gjerne med en yoghurt med lite tilsatt sukker som variasjon i matpakken.

Tips 5: Velg praktisk innpakning

Det er ingen stor forskjell på om du velger matboks, matpapir, plastpose eller bivokspapir når det gjelder mattrygghet, men det viktigste er oppbevaringstemperaturen på matpakken. Derfor kan det være lurt å oppbevare matpakken i kjøleskapet frem til den legges i skolesekken. Ikke fortvil dersom det ikke er tilgang til kjøleskap på skolen. Det skal mye til for at den tradisjonelle matpakken blir dårlig i de timene den ligger i sekken.

Ønsker du flere tips til matpakken, så kan du sjekke ut:

 

Kommentarer

Ingen har kommentert enda. Bli den første!

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    Andre ting du kanskje synes er interessant