Matpakker til barna

Samfunnet begynner sakte, men sikkert, å åpne opp igjen etter koronasituasjonen. Med det kommer nye forhåndsregler vi må tenke på for å forebygge smitte, også når det gjelder måltider i barnehage og skole. Vi gir deg en oversikt over hva du bør tenke på for en god, næringsrik og trygg matpakke.

BIDRA TIL Å REDUSERE SMITTE

  • Spis en god og mettende frokost hjemme. 
  • Ha med to matpakker så barnet har nok mat i løpet av en dag. Begge bør merkes med navn, på den måten har man god oversikt over hvem som eier matpakken.
  • Pakk ned alt i matboksene så ingenting ligger løst som for eksempel yoghurt og frukt. Slik unngår du at andre enn ditt eget barn berører maten, og da med rene hender. 
  • Følg med på hvilke råd/retningslinjer og anbefalinger ditt barns skole/ barnehage gir om matpakken: hva man skal ta med og ikke ta med.

TIPS

  • Få tak i gode og smarte matbokser som kan romme mye. Da får man adskilt matvarene, som holder det friskt lenger og du får plass til mer.
  • Legg matpakken i en liten kjølebag med kjøleelementer for at maten skal holde seg frisk og god så lenge som mulig gjennom hele dagen. Får du ikke tak i dette kan du fryse ned små plastflasker med vann som kan fungere som kjøleelement.  
  • Vil du sende med smoothie og ikke kan bruke flaske/ termos, ha det i en mindre plastbeholder med skje som pakkes inn i matboksen/ matpakken. 
  • Skjær opp frukt og grønt i mindre biter så det får plass i matboksen.
  • Pålegg som skinke og ost kan med fordel pakkes inn separat i matpapir og legges i matpakken. Da holder pålegget seg friskt og godt i noen timer. 
  • Ta med små separate bokser med leverpostei eller makrell i tomat. Dette holder seg godt og er lett å smøre utover brødskiven. 
  • Kokt egg holder seg også godt i matpakken og er et godt og næringsrikt pålegg. 
  • Gjør det beste ut av det. Planlegg godt, snakk med barnet ditt om hva han/hun liker og ta med barna på kjøkkenet!

Les Utdanningsdirektoratets informasjon til foreldre. 

HYGIENE OG HOLDBARHET

Et av de viktigste smitteforebyggende tiltakene vi gjør, er å tenke på hygiene og holdbarhet når vi tilbereder og lagrer matpakkene. 

Husk på å alltid vaske hendene både før du/dere tilbereder og spiser maten. Barn tar på mye forskjellig i løpet av en dag, og gode håndvaskrutiner er viktig, og spesielt før et måltid. 

Lager du matpakken kvelden før sparer du masse tid og matpakken blir ikke laget på rutine. Da er det bare å hente frem ferdig smurte matpakker fra kjøleskapet neste morgen.

Matpakker holder seg fint noen timer i romtemperatur uten at det går utover holdbarheten, men den holder seg aller best og mest appetittelig når den ligger kjølig. 

Les mer om god oppbevaring av matpakker!

MATPAKKENE

En matpakke trenger ikke være trendy eller fancy, men det kan være lurt at den inneholder litt forskjellig, slik at det er litt å velge mellom. Snakk gjerne med ditt barn om hva han/hun ønsker å ha i matpakka. Det kan øke sjansen for at barna spiser opp maten. Har du litt ekstra tid kan det være lurt å lage mat på forhånd som kan fryses ned og kjapt og enkelt legges i sekken på morgenen. På denne måten sparer man tid i hverdagen, og maten tiner til den skal spises. Forslag til mat som kan lages og fryses ned er for eksempel matmuffins, grove havrescones, müslibarer, smoothie, pizzasnurrer og grove vafler.

For å få et godt og balansert kosthold er det viktig å tenke variasjon. Variér matpakkene med müsli, yoghurt, brødmat, pålegg, frukt, grønt eller rester fra gårsdagens middag, som for eksempel en pastasalat. Bruker du middagsrester er det spesielt viktig å kjøle ned retten på korrekt måte og at den oppbevares i kjøleskap kvelden før.

Les mer om riktig oppbevaring av matrester!

En matpakke med rik på kostfiber er bra. Kostfiber finner vi i grove kornprodukter, frukt og grønt. Å spise fiberrik mat bidrar til et mer stabilt blodsukker og gir en god metthetsølelse, det er med andre ord mat som gir barnet ditt jevn og langvarig energi. Se artikkelen om brødskalaen som hjelper deg til å velge grovt brød neste gang du handler. En liten kropp trenger også proteiner. 

Pålegg som egg, ost, kjøtt og fisk inneholder proteiner, velg gjerne de magre alternativene av kjøtt og ost eller se etter nøkkelhullet. De fleste barn elsker fiskekaker, noe som også er kjempegodt på brødskiva.

Les om gode kostholdsvaner for barn!

Mellommåltid kan være bra for å holde energien på topp. Naturell yoghurt med sukkerfrie kornvarer som søtes med naturlig søte frukt og bær er et godt alternativ. Havregrøt eller kjøleskapsgrøt med nøtter, frukt og bær kan fungere fint som både et mellommåltid eller som et større måltid.

MATPAKKETIPS

Variasjon på ulike konsistenser, farger, former og smaker kan gjøre matpakken mer interessant og kan øke barna sin matlyst. Dette kan bidra til at de vil spise maten og kanskje også spise den opp. Kombiner for eksempel polarbrød med grovbrød og noe grønt på siden. 

Polarbrød kan inneholde mer sukker enn andre brød, men om barnet ditt bare liker det, så er en skive polarbrød bedre enn ingenting. Prøv da å velg en grov variant av polarbrød, det er mer næringsrikt. En måte å du kan få barnet til å spise flere forskjellige grove brødtyper, er å legge oppi nye varianter sammen med den brødtypen barnet ditt like best. 

Hvis det er noe barnet ditt ikke liker kan det være lurt å legge en liten bit av det i matpakken så han/hun blir utfordret til å smake på det. På denne måten er maten lettere tilgjengelig og han/ hun får kanskje selv lyst til å ta en bit. Husk at man bør smake på noe 10-20 ganger før man kan si sikkert at man ikke liker det.

Har du et kresent barn? Les hva du kan gjøre!

Om barnet ditt ikke spiser så mye frukt og grønt kan det være lurt å skjære det opp i biter. Dette bidrar ofte til at både barn og voksne spiser mer.

Alt holder seg fint i matpakken, men unngå å blande fuktige ting som for eksempel musli og yoghurt/ salat og dressing. Hold dette separat så matopplevelsen blir bedre ved at maten beholder den friske konsistensen.

Det finnes mange ulike måter å lage en sunn og spennende matpakke på, og det trenger ikke å ta så lang tid. 

Helsedirektoratets 9 tips til sunnere matpakker: 

  1. Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler, nektarin eller bær.
  2. Grove kornprodukter holder deg mett lenger. Velg derfor grove brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende.
  3. Det er mye sunt pålegg​ å velge mellom, som fisk, magert kjøttpålegg (for eksempel kylling og kalkun), ost, egg eller vegetariske alternativer. Se etter Nøkkelhullet. Frukt og grønnsaker er også godt pålegg.
  4. Problemer med klissete pålegg? Bruk gjerne sandwich, pita, lefser eller doble skiver.
  5. Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks.
  6. Rester fra middagen kan fint være skolemat dagen etter.
  7. Husk å drikke! Lettmelk, ekstra lett lettmelk og skummet melk er godt følge til matpakken.
  8. Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen.
  9. Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter. 

Ønsker du flere tips til oppskrifter? Nederst på siden har vi samlet et par oppskrifter som passer perfekt i matpakken!

Referanser:

Sist oppdatert: 21. april 2020.

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.