Kosthold ved eggallergi

Ved eggallergi reagerer immunforsvaret på proteiner som finnes i eggehviten og/eller -plommen. Eggallergi er vanligst hos små barn, og de fleste vokser det av seg. Det kan være praktisk utfordrende med eggallergi, fordi egg har flere gunstige egenskaper i matlaging og finnes i en rekke produkter. 

Ved eggallergi reagerer immunforsvaret på proteiner som finnes i hviten og/eller plommen.

Eggallergi er vanligst hos små barn, og de fleste vokser det av seg i førskolealder. Enkelte som har eggallergi, tåler varmebehandlede egg, fordi en del av eggeproteinene brytes ned under oppvarming.

Hvordan eggallergikere reagerer om de får i seg egg, varierer fra person til person. Vanlige symptomer kan være diaré, magesmerter, elveblest, forverring av eksem, pusteproblemer/astma eller allergisk sjokk.

Hvilke matvarer inneholder egg?

Egg kan finnes i mange produkter og retter, slik som kaker, kremer, paier, kaviar, majones, gjærbakst, farseprodukter av kjøtt og fisk, pasta, iskrem, desserter, supper og sauser.

I matlaging har egg flere gunstige egenskaper og brukes derfor i mange ulike matvarer. Egg kan blant annet bidra til å heve baksten, tykne supper, sauser og kremer, fungerer som et bindemiddel, være en emulgator (finfordeler fett i et produkt, for eksempel i majones) og tilføre glans til gjærbakst.

Innhold av egg i matvarer skal alltid deklareres i ingredienslisten. Det kan oppgis som eggehvite, eggeplomme og eggepulver, samt ovalbumin og lysozym (E 1105) fra egg som de mest følsomme eggeallergikere kan reagere på. Den brukes som konserveringsmiddel i noen oster.

>> Les mer om kosthold ved eggallergi her.

Hva kan egg erstattes med?

Egg er en næringsrik matvare. Et middels stort egg (60 gram) er rik på protein, enumettet fett, omega 3-fettsyrer, vitamin D og vitamin B12, samt inneholder også vitamin A, vitamin E, riboflavin, folat, selen og fosfor. Disse næringsstoffene finner vi også i flere andre matvarer.

Eksempler på andre kilder til næringsstoffer vi finner i egg:

  • Proteiner: Kjøtt, fisk og melkeprodukter
  • Enumettet fett, omega 3-fettsyrer og vitamin D: Fet fisk som laks, ørret og makrell
  • Vitamin B12: Kjøtt, fisk og melkeprodukter
  • Vitamin A: Leverpostei, smør/margarin, tran og gulost
  • Vitamin E: Fullkorn, nøtter, smør/margarin
  • Folat: Grønne bladgrønnsaker, fullkorn og belgvekster
  • Selen: Fisk og sjømat, kjøtt, fullkorn
  • Fosfor: Kjøtt, fisk, melkeprodukter

Ifølge nasjonale kostholdsundersøkelser om hvor mye vi spiser av de ulike matvaregruppene og hva de bidrar med av næringsstoffer i kostholdet, så er egg er den nest viktigste kilden til vitamin E, den tredje viktigste kilden til vitamin D og den fjerde viktigste kilden til vitamin B12 i det norske kostholdet. 

Har du et variert kosthold er det ikke noe problem å dekke kroppens næringsstoffbehov ved eggallergi. Denne matvareallergien er først og fremst praktisk utfordrende.

Det finnes flere gode erstatningsprodukter for egg på markedet. På pakningen er det anvisning til hvordan disse brukes. Bakepulver kan erstatte egg i noen bakverk. I tillegg til erstatningsprodukter og/eller bakepulver kan man tilsette litt maismel for å få den gule fargen og et par spiseskjeer vann eller olje for å erstatte væsken fra egget.

        

Sist oppdatert: 4. juli 2018.

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.