6 grep for smarte matinnkjøp

Hvordan ende opp med en sunn handlekurv? Utvalget er stort og noen matvarer er merket med mye forskjellig informasjon. Denne artikkelen er for deg som ikke orker å bry deg med alle ernæringsdetaljene, men fortsatt vil ha en sunn og smart handlekurv.

Vi starter med første bud: Gå aldri sulten i butikken!

Da er det lettere ikke å plukke med seg mye mer enn du egentlig trenger, og unngå at oppmerksomheten vår trekkes mot den raske energien som kjeks, boller, sjokolade, brus og chips tilbyr. Med murrende mage og lavt blodsukker er det vanskelig å la fornuften regjere. Klarer du å styre unna den situasjonen, og praktisere noen av knepene nedenfor, er du godt på vei mot en sunnere handlekurv. Det er et steg mot et sunnere kosthold, i tillegg er det også lønnsomt for lommeboka.

6 enkel grep for smart matinnkjøp:

  1. Planlegg og skriv handleliste. Det er alltid smart å sjekke hva du har i kjøkkenskap og kjøleskap før du går i butikken, slik unngår du å handle inn mat du allerede har. Samtidig får du oversikt og kan spise opp maten din. Penger spart, og matrester i søpla er kjipt. Tenk igjennom uken din og planlegg hva du vil spise denne uken. Da kan du ta høyde for de dagene med dårlig tid, og ha noen kjappe og smarte alternativer klare. Bli fristet av vår varierte ukemenyer med både kjøtt, fisk og vegetar her. Husk å skrive ned hva du trenger, og ta med lappen i butikken!
  2. Se etter Nøkkelhullet. Matvarer med dette merket på emballasjen inneholder mindre mettet fett, sukker og salt, samt mer fiber, enn tilsvarende matvarer i samme kategori. Ingen grubling over hva slags pålegg, tomatsaus eller ris som er best for deg er nødvendig. Det eneste du må gjøre er å få øye på nøkkelhullene i butikkhyllene og putte disse alternativene i kurven, og du får en sunnere handlepose med deg hjem.
  3. Mer grovt med Brødskala’n. Grove kornprodukter er bra for deg, det gir energi, fiber, vitaminer og mineraler. Fiberinnholdet bidrar til økt metthetsfølelse og et stabilt blodsukker etter måltidet. Med andre ord det er smart å få med slike produkter i kurven, det er «value for money». Se etter brødvarer og melblandinger merket grovt eller ekstra grovt i Brødskala’n.
  4. Fyll kurven med frukt og grønt! Første steget mot mer grønt i kosten, er å ha det tilgjengelig. Vi kan alle bli litt bedre på «5 om dagen». Å spise grønnsaker, frukt og bær daglig tilføre kroppen vitaminer og antioksidanter, samtidig som det byr på masse gode smaker. Det er også smart hverdagssnacks, om du er en av de som blir fysen. Det er mye billigere enn sjokolade og potetgull. For eksempel er kiloprisen for smågodt rundt 170 kroner, mens den for gulrot, bananer, pærer, epler, fersken og appelsiner kan være mellom 20 og 30 kroner. Dessuten har mange dagligvarebutikker har ofte tilbud på grønt.
  5. Vann er den beste tørstedrikken. Spar brus og andre søte drikker til helgekosen. Det er både unødvendig penger å bruke og energi å få i seg i hverdagen. Vann er og blir den beste tørstedrikken. Om du bare må ha noe søtt å drikke, gå heller for sukkerfri eller «light» alternativene.
  6. Er du i tvil, sjekk ingredienslisten. Å lese næringsdeklarasjoner kan være forvirrende for mange, men det finnes et triks. Se kun på listen over ingredienser, dersom fett, sukker og/eller salt kommer høyt opp på listen, så er dette mest sannsynlig en matvare du kan begrense i kostholdet. Eller sammenlign med andre tilsvarende produkter. Kan du finne et produkt hvor fett, sukker og/eller salt kommer lenger ned på listen? Les mer om merking av matvarer her.

Balanse og variasjon

Inkluder en variasjon av matvarer fra alle matvaregruppene; grønnsaker, frukt og poteter, grove kornprodukter, egg, magre melkeprodukter, fisk og magert kjøtt, i ukens måltider.

Det er næringsinnholdet i de matvarene vi spiser ofte og mye av som har størst betydning for hvor sunt kostholdet vårt totalt sett er. Det er plass til alle matvarer i kostholdet vårt, men det er hvor ofte og hvor mye du spiser av de ulike som teller. En hovedvekt av smarte og sunne matvalg i løpet av dagen, er på god vei et sunt kosthold. 

Sammen med fysisk aktivitet er variasjon og balanse i kostholdet avgjørende for en sunn livsstil. Ta utgangspunkt i kostrådene, spis deg mett uten å overspise, - la deg inspirere til å lage god og sunn mat, og ikke glem matgleden underveis.

Lykke til med handleturen!

     

Sist oppdatert: 21. desember 2018.

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.