Tips til planlegging og innkjøp av mat

Er du klar for å ta noen grep for å innarbeide gode rutiner for planlegging av måltider og innkjøp? Her har du våre beste tips til en enklere mathverdag.

I en travel hverdag der man skal sjonglere barn, jobb, aktiviteter og gjøremål kan middagsmåltidet ofte bli en salderingspost, samtidig som både matbudsjett og stressnivå blir unødvendig høyt. Da er det lurt å ta noen grep for å innarbeide gode rutiner.  

  1. Sett av tid hver- eller annenhver uke til å sette opp en menyplan. Ta familien med på planleggingen, og bruk kalenderen aktivt så du vet hvilke dager som er rolige, og hvilke som er ekstra travle.
  2. Ta vare på favorittoppskriftene dine på et sted der du vet du kan finne dem. Min Matprat er et godt hjelpemiddel – her kan du både skrive inn oppskrifter og laste ned fra nettet.
  3. Planlegg måltidene rundt livet ditt, ikke livet rundt måltidene. Gjør det enkelt i ukedagene, og spar de avanserte og tidkrevende måltidene til helgen.
  4. La barna delta i matlagingen eller ha oppgaver som å dekke eller rydde av bordet.
  5. Sjekk kjøleskap, fryser, skuffer og skap før handleturen, slik at du vet hva du har i hus og hva du trenger.
  6. Skriv en handleliste og hold deg til den. Unngå impulskjøp, og ta ikke handleturen på tom mage – da har det en tendens til å havne mye ekstra i handlekurven.
  7. Sett av minst én dag i uka til til å bruke opp rester, og legg opp til kreativ og fleksibel matlaging. Er det for lite rester, så kan du spe på med suppe, ostesmørbrød eller egg i en eller annen form. Suppler langtidsholdbare godbiter som fast ost, spekepølse og syltede ting på glass, som oliven og små agurker.
  8. Tilbered deler av middagen neste dag når du allikevel er i gang: kok ekstra mye poteter, ris eller pasta, så har du det klart til bruk. Lag en stor porsjon tomatsaus, så har du basis til både pastasaus, pizzafyll og suppe. Skrell og kutt grønnsaker, så er de klare til neste dag.
  9. Invester i gode oppbevaringsbokser til både kjøl og frys.  
  10. Tenk igjennom hvilke frukt- og grønnsaker det går mye av, slik at du alltid kan ha det tilgjengelig. Kjøp produkter du kjenner godt og kan kombinere på mange ulike måter. Varier ut fra behov.
  11. Handle inn litt ekstra når det er tilbud på for eksempel tørrvarer, hermetikk og ferskvarer som kan fryses inn. Frys inn i mindre porsjoner, slik at det kan tines raskt (f.eks én og én kyllingfilét). Slik kan du ha basis for 6-8 middager i huset.
  12. Stol på sansene dine og se, lukt og smak på maten før du bestemmer deg for å kaste den.

 

Sist oppdatert 23. januar 2019

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.