Sunn livsstil

Kosthold, livsstil og helse henger sammen. Et sunt og variert kosthold, kombinert med fysisk aktivitet kan redusere risikoen for blant annet hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, type 2-diabetes, overvekt og fedme, og flere former for kreft.

Kostrådene er utarbeidet for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Å spise i tråd med kostrådene sikrer at kroppen får de næringsstoffene den har behov for, og legger grunnlag for god helse. En endring i kostholdet i tråd med norske kostråd kan gi flere gode leveår i et livsløpsperspektiv.

Kostrådene fra Helsedirektoratet kort oppsummert:

  • Variasjon er viktigst
  • Hold energibalansen
  • Spis fem om dagen
  • Spis grove kornprodukter hver dag
  • Spis fisk oftere
  • Velg magert kjøtt, helst rent, og inntil 2-3 middager med rødt kjøtt i uken
  • Bruk magre meieriprodukter: tre porsjoner daglig
  • Bruk mindre salt
  • Spis og drikk mindre sukker til hverdags
  • Velg vann som tørstedrikk
  • Velg matolje og myk margarin
  • Hold deg aktiv

Du kan lese mer om kostrådene her.

  

I tillegg til et sunt og variert kosthold er det viktig å ha en god balanse mellom hvor mye energi vi får i oss og hvor mye energi vi forbruker.  Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

  

De beste rådene for å forebygge livsstilsykdom er å:

  • Ikke røyking
  • Unngå for mye alkohol
  • Ha en normal kroppsvekt
  • Vær fysisk aktiv
  • Spis og sunt og variert i tråd med kostrådene 

Små grep

Små grep i hverdagen kan ofte ha stor betydning for helsen. Velg gjerne vann, fremfor brus. Ta trappene i stedet for heisen. Frisk frukt er et fint alternativ for å stille søtsuget.

Referanser:

Sist oppdatert: 5. januar 2018.

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.