Er kjøtt sunt?

Det er mange myter og meninger om kjøtt. Er kjøtt sunt eller usunt? Ernæringsfaglig rådgiver i MatPrat, Eilin Lundekvam By, forteller deg det du bør vite om kjøtt.

- Mat blir ofte stemplet som enten sunn eller usunn, men sunnhet handler om mengde og om sammensetningen av kostholdet vårt totalt sett over tid, forteller By. I tillegg spiller faktorer som alder, kjønn, kroppsvekt og aktivitetsnivå inn på hva vi trenger.

- Et sunt kostholdsmønster er et kosthold som gir oss passe mye av det vi trenger av næringsstoffer og energi, og kjennetegnes av mye grovt og grønt kombinert med varierte proteinkilder som fisk, bønner og linser, egg, magre melkeprodukter og rent kjøtt.

Så hvilke næringsstoffer får vi fra kjøtt?

- Kjøtt er næringsrik mat, og er en god kilde til proteiner av høy kvalitet, også kalt fullverdig protein, samt B-vitaminer og mineraler som jern og sink

Hva er fullverdig protein?

I tillegg har flere av næringsstoffene i kjøtt bra biotilgjengelighet. Det betyr at kroppen lett nyttiggjør seg av næringsstoffene herifra. 

- Så du kan få ganske mye nyttig ut av én porsjon med renskåret kjøtt.

Bildekarusell vekt

Bildekarusell vekt

Noen kjøttprodukter kan også være rike på mettet fett og/eller salt.

Hvor mye kjøtt er det sunt å spise?

- Kostrådene fra Helsedirektoratet, som har som mål å bidra til god helse, anbefaler at du velger magert og rent kjøtt. Rådene sier også: begrens mengden rødt kjøtt til 500 gram ferdig tilberedt vare i uka. Som tilsvarer ca. 700-750 gram råvekt, forteller hun.

Rødt kjøtt er kjøtt fra storfe, sau/lam, geit og svin. Og mengdeanbefalingen inkluderer både rent kjøtt og bearbeidete kjøttprodukter. Dette rådet betyr ikke at du skal spise så lite rødt kjøtt som mulig, men at du ikke bør overskride den angitte mengden.

Videre er det anbefalt å begrense inntaket av bearbeidete kjøttprodukter, både fra rødt og hvitt kjøtt.

For hvitt kjøtt er det ingen mengdebegrensning i kostrådene. Hvitt kjøtt er kjøtt fra fjørfe, som kylling og kalkun, og er generelt magert kjøtt. Kostrådene anbefaler å velge fortrinnsvis magert kjøtt.

- Husk på hvordan resten av måltidet ser ut, det spiller også en rolle, råder By. Du bør prøve å alltid ha en balansert tallerken med godt med grønt, og en porsjon grove karbohydrater.

Tips 2 Ned i vekt

Fyll tallerken med tre ulike deler, da får du et næringsrikt måltid.

Hvor mye kjøtt spiser vi i Norge?

- Siste tall vi har på kjøttforbruk, fra 2019, viser at i snitt har vi et årlig forbruk på rett under 52 kg kjøtt (rå vare). Dette er både rødt og hvitt kjøtt, og tilsvarer cirka 140 gram per dag, hvor rødt kjøtt utgjør 107 gram. Som betyr at det gjennomsnittlige forbruket av rødt kjøtt er på nivå med maksanbefalingen i kostrådene. Dette er altså gjennomsnittet, noe som vil si at noen spiser mer og noen spiser mindre.

Tidligere nasjonale kostholdsundersøkelser tyder på at menn spiser mer rødt kjøtt enn kvinner: omlag halvparten av menn spiste mer enn rødt kjøtt enn kostrådene anbefaler, mens 2/3 av kvinner spiste i tråd med anbefalingen eller mindre.

Det er mye snakk om at man bør spise mindre kjøtt – eller kutte det helt ut, for helsas skyld. Hvorfor det?

- Noen befolkningsstudier finner at bearbeidet kjøtt er assosiert med økt risiko for noen sykdommer. Det er også noen studier som antyder at å spise mye rødt kjøtt er forbundet med en liten økning i risiko for enkelte sykdommer, mens andre studier ikke finner noen sammenheng.

Forskerne vet ikke akkurat hvorfor man noen ganger finner disse assosiasjonene for mye bearbeidet kjøtt/rødt kjøtt. Én hypotese er at det kan komme av et høyt inntak av kjøttvarer rike på fett og salt, og et høyt inntak av mettet fett og salt er forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Samtidig ser vi at storkonsumenter av kjøtt ofte spiser mindre grønnsaker og fiber, drikker mer alkohol, er mindre aktive og har en høyere kroppsvekt. Å isolere potensielle helseeffekter av én enkelt matvare fra alle disse andre faktorene er veldig utfordrende, om ikke umulig. Det vi vet er at et ubalansert kosthold med store mengder av kjøtt og lite grovt og grønt ikke er gunstig for helsa.

- Ser vi på summen av kostholdsforskningen, så er det sunt å spise moderate mengder kjøtt, fortrinnsvis rent og magert, som en del at et variert og balansert kosthold. Med andre ord, det er med kjøtt og sunnhet som med all annen mat - det handler om mengde.

Matvaregrupper - gif

LES MER: Derfor er det bra å spisE variert

Er det kanskje lettere å bare kutte det ut for sikkerhets skyld?

- Nei, det er verken nødvendig eller automatisk sunnere å kutte ut kjøtt fra kostholdet. Kjøtt bidrar med flere næringsstoffer som vi trenger, og å spise kjøtt som en del av et variert og balansert kosthold, slik kostrådene anbefaler, er sunt og trygt, forsikrer By.

- Men jeg skjønner det er lett å bli forvirra og skeptisk når mange stemmer der ute sier at kjøtt er usunt. Da er det bra at vi kan se til solide faginstanser som vi kan stole på.

Helsedirektoratet sier tydelig at kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer, og at et moderat inntak av magre kjøttprodukter derfor med fordel kan inngå i et sunt kosthold. Folkehelseinstituttet uttaler også i en rapport fra 2017 at det ikke er dokumentasjon for at moderat inntak av rent, magert kjøtt øker risiko for hjerte- og karsykdommer eller type 2 diabetes.

I desember 2020 kom det nye amerikanske kostråd, basert på en systematisk vurdering av forskningen på mat, kosthold og helse. Rapporten sier blant annet at rent kjøtt er næringsrik mat, og at moderat mengder magert og rent kjøtt inngår i et variert og helsefremmende kosthold.

Hva bør jeg tenke på hvis jeg ønsker å spise mindre kjøtt?

- Kjøtt bidrar med flere næringsstoffer; protein, flere B-vitaminer, jern, sink, selen. Skal du spise mindre kjøtt, bør du derfor erstatte kjøttet med matvarer som kan gi påfyll av tilsvarende næringsstoffer.

Sjømat, egg og melkeprodukter inneholder også fullverdig protein og har vitamin B12 – et vitamin som bare finnes i animalsk mat. Ellers er også bønner, linser, grove kornprodukter og nøtter bra kilde til proteiner.

BØNNER OG LINSER GIF.GIF

To plantekildeR som INNEHOLDER fullverdig protein er Soyabønner og quinoa.

Mineralene jern, sink og selen finnes også i grove kornprodukter, bønner, linser og nøtter. I tillegg er det jern i noen typer sjømat og egg, og melk og gulost kan være kilder til sink. Det er en del selen i fisk og sjømat.

- Og når du først spiser kjøtt, så velg rent og magert kjøtt.

Hva er egentlig rent og magert kjøtt – og hva er det ikke?

- Magert kjøtt vil si kjøtt med lavt innhold av fett, under 10 gram fett per 100 gram råvare. I renskåret kjøtt er det som regel mellom 1 og 5 gram fett per 100 gram.

Det er stort spenn i fettinnholdet i forskjellige stykningsdeler av kjøtt og i ulike kjøttprodukter. Du kan for eksempel se etter filet- og biffstykker i butikken, det er magre alternativer. Både rødt og hvitt kjøtt kan være magert kjøtt.

>> Valg av magert kjøtt

- Med rent kjøtt mener vi som regel kjøtt som kun er oppskjært eller kvernet og så pakket for fryse- eller kjøledisken.

Svinekam med lun grønnkålsalat

På kjøttstykker som har synlig fett kan du lett skjære dette vekk før eller etter tilberedning.

- I helsesammenheng er bearbeidet kjøtt definert som kjøtt som er saltet, røkt eller tilsatt nitritt, og kostrådene anbefaler som sagt å begrense inntaket av denne typen kjøttprodukter. Noen eksempler er pålegg som salami og spekeskinke, eller bacon, pølser og kjøttdeig tilsatt salt, forklarer By.

- Det finnes et bredt spekter av bearbeidede kjøttprodukter å velge mellom. Du bør velge magre varianter med mindre salt, og Nøkkelhullet kan være et godt hjelpemiddel for å finne frem til disse produktene.

Bildekarusell vekt

Bildet viser farsedeig av storfe. Det finnes også deig av svin og kylling i butikken, både med og uten salt. 

Et godt hverdagstips er å bytte fra kjøttdeig til karbonadedeig. Karbonadedeig er ikke tilsatt salt og regnes dermed rent kjøtt. I tillegg har karbonadedeig lavt fettinnhold. Det finnes også kjøttdeig uten salt.

Sist oppdatert: 15. mars 2021

Referanser:

POPULÆRT AKKURAT NÅ

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.