Derfor bør du lage mat med barna

Barn med hjemmeskole og foreldre med hjemmekontor er en prøvelse for de fleste. Barneskolelærer Siri Johnsen oppfordrer foreldre til å ta med barna i matlagingen. Da vil de lære mye norsk, matte og livsmestring. Eldre barn kan med fordel slippes løs på kjøkkenet.


- Faglig sett er det veldig mye å hente fra å ta med barna på matlaging. Matematikken er høyst tilstede med veiing, måling, dobling, halvering og overslag, sier Johnsen, som til daglig er kontaktlærer ved Krokemoa barneskole i Sandefjord. Nå har hun hjemmekontor og underviser elevene sine digitalt.

Å gi barna en oppskrift og be de halvere den, er en oppgave hun anbefaler. Da kan barna sammen med en voksen tenke høyt om å løse mange spørsmål.

- Hva er halvparten av 100 gram eller 10 desiliter? Og hvordan kan man finne ut det? Hva kan vi bruke vekt til og når trenger vi desilitermål? Er det noe på smørpakkene som kan hjelpe oss? Dette er supergod matte-læring, sier den engasjerte læreren.

Matlaging er en praktisk oppgave med mye hygge og samtale rundt det man gjør. Dette gjør læringen gøy og konkret.

- Det er god læringshjelp i at det brukes mange konkreter som teskjeer, spiseskjeer, litermål og ulike råvarer i ulikt antall.

Trinn for trinn på matstart.no

Matopedia og MatStart er to matnettsteder tilrettelagt barn og unge. Mens Matopedia er et fullverdig læreverk i faget mat og helse for grunnskolen, er matstart.no først og fremst er et tilbud til barna slik at de selv kan lære å lage mat hjemme.

- Det å starte tidlig med å inkludere barna i matlagingen, og lære barn om råvarer, kjøkkenutstyr og å trygge dem på kjøkkenet, vet vi er avgjørende for matpreferanser og -interesse senere i livet. God kunnskap om ernæring, mat og matlaging er noe av det viktigste man kan lære, forteller Ragnhild Kolvereid, ansvarlig for barn og unge i MatPrat.

På matstart.no kan barna kan velge oppskrifter ut fra vanskelighetsgrad, måltidsituasjon og hvilke farlige redskaper de får bruke alene på kjøkkenet. Små dyreikoner dukker opp underveis med tips og råd, slik at det skal være lærerikt og gøy å lage mat.  

- Tar vi eksempelvis pannekaker, noe de fleste barn elsker, har oppskriften 15 steg med bilder og tekst. Underveis blir barna minnet om å ta tiden, slå av stekeplaten og vaske opp etter seg.

matstart.no er et matnettsted med oppskrifter spesielt tilrettelagt for barn og unge. Foto er gjennomgående brukt som forklaring i tillegg til tekst, for å bidra til å sikre forståelsen blant de minste. Løsningen er et solid, trygt verktøy for barn og unge når de skal lage mat hjemme på kjøkkenet. 

Lesetrening og livsmestring

For barn som kan synes det er litt kjedelig å lese i bøker, kan det å lese en oppskrift man så får lov å bake og spise være en god motivasjon til å lese.

- Oppskrifter er en egen sjanger, som barn ellers ikke ser så mye av. Dette med å tolke en oppskrift er med å øve opp leseforståelsen, hva betyr det som er skrevet? Hva betyr ts og dl? Hva skal først, eggene eller smøret?

I den nye læreplanen for 2021 er livsmestring et eget fagområde. Også her er matlaging verdifullt.

- Å lage mat involverer også planlegging: hva har vi? Hva trenger vi? Dette er tankegang som øver opp ferdighet på å planlegge, som er en viktig del av livsmestring. Det samme gjelder for hygiene, det er viktig kunnskap for å greie seg i livet, sier Johnsen.

Kolvereid får daglig titalls tilbakemeldinger fra barn og unge i kommentarfeltene på matstart.no. Der spør de om alt fra hva de kan bytte ut ulike ingredienser med, til å melde inn justeringer de selv har gjort, eller kun for å si fra om de likte oppskriften.

- Det er helt fantastisk å se engasjementet og hvordan barn blomstrer når de serverer noe de har laget selv. Mestringsføleselen er stor!

Naturfag er også aktuelt på kjøkkenet. Lærer Johnsen anbefaler å tenke høyt sammen med barna: hvilke funksjoner har bakepulver, gjær og natron? Hva skjer med egget på høy varme? Dette er spørsmål som setter i gang læring hos barna.

Engelske scones – på engelsk

Har du barn som skal øve opp engelsken sin, er det uendelig med engelske oppskrifter på nettet.

- Fordi man bruker konkreter i matlaging, som ingredienser og redskaper, er det noe som hjelper på innlæringen av engelsk. Hva heter sukker og mel på engelsk? Hva med sleiv, bakebolle, gryte og skje?

Johnsen er kontaktlærer for en fjerdeklasse. Elevene hennes har mat og helse som fag, og er vant til å lage mat på skolekjøkkenet. Hun ser ingen aldersbegrensning for å la barn lage mat.

- Alle barn kan delta i matlaging og få stort utbytte av det, men tilpass oppgavene etter hva barnet mestrer av redskap. Noe barn har aldri holdt i en kniv, mens andre har mye trening med dette.

Læreren trekker også frem at de minste barna som ikke har hjemmeskole med matte, norsk og engelsk, har stort utbytte av å være med å lage mat. Enten de sitter på benken og følger med på de voksne eller får være med å helle oppi, røre eller skjære opp.

- Det å lage mat sammen med noen er verdifullt for språkutvikling og god samtale. Det skjer mye god samhandling når vi lager mat.

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.