Minst 30 om dagen!

Regelmessig fysisk aktivitet har mange flere fordeler enn bare å øke forbrenningen din. Her har du 26 gode grunner til!

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Mange setter likhetstegn mellom fysisk aktivitet og trening, men du kan være en aktiv person uten å trene hardt flere ganger i uken. Fysisk aktivitet vil si all bevegelse du gjør i hverdagen eller som utføres i form av mosjon eller trening. Med andre ord å være fysisk aktiv inkluderer trening, men må ikke nødvendigvis bety hard trening. Støvsuging, rask gange eller lek med barna er alle eksempler på fysisk aktivitet som faktisk også gir helseeffekt. Kjenner du at du blir litt andpusten og pulsen øker litt, er effekten enda bedre. Så å få til en skikkelig treningsøkt av og til er også smart.

Kanskje er det enklere for deg å flette inn mindre bolker med aktivitet hver dag enn å finne krefter til et par hard treningsøkter? Husk da på at alt du gjør for å redusere stillesitting monner. Stillesitting i hverdagen bør reduseres, og lange perioder i ro bør stykkes opp med korte avbrekk med lett aktivitet, som å gå, stå eller rusle.​ Vi sitter stille omtrent 60 % av vår våkne tid.

Det er faktisk slik at de færreste av oss oppfyller helsemyndighetenes anbefaling om fysisk aktivitet.

Anbefalingen for voksne er å være i moderat fysisk aktivitet i minst 150 minutter hver uke. Det vil si bare cirka 20 minutter med rask gange per dag.

Kun 1 av 3 nordmenn oppfyller denne anbefalingen. 

Kjenner du deg igjen? Da er en gladnyhet at du vil ha en betydelig helsegevinst ved bare en liten økning aktivitetsnivået ditt. Det viser seg også at det ikke er nødvendig med blodsmak i munnen av aktiviteten for å få effekter på helsa. Små grep i hverdagen kan i sum ha stor betydning. Nøkkelen til å få det til er å sette realistiske mål. Ta utgangspunkt i ditt aktivitetsnivå. Og du kan gjerne del opp aktivitetene i økter av minst 10 minutters varighet. 

Eksempler på hvordan du kan nå anbefalt ukentlig aktivetsnivå:

Økt dose gir økt gevinst. Er du ute etter optimal helseeffekt av fysisk aktivitet? Trolig oppnås dette ved en kombinasjon av minst 75 minutter fysisk aktivitet med høy intensitet per uke og inntil 30 minutter daglig moderat fysisk aktivitet.​​​​​

Hva m​enes med lav, moderat og høy intensitet?

​Lett intensitet: tilsvarer aktiviteter som medfører omtrent normal pusting, for eksempel rolig gange. Moderat intensitet: tilsvarer aktiviteter som medfører raskere pust enn vanlig, for eksempel hurtig gange. Høy intensitet: tilsvarer aktiviteter som medfører mye raskere pust enn vanlig, for eksempel løping.

Hvem er eldst - du eller kroppen din?

Så, det er anbefalt å være i aktivitet regelmessig - cirka 150 minutter per uke, det må ikke være hard trening, men får du til det er det supert. Men mange av oss sliter med å nå dette aktivitetsmålet. Hvorfor skal du bry deg? Hva vinner du på å endre aktivitetsnivået ditt?

Fordeler av å være fysisk aktiv i hverdagen:

  1. Mer overskudd
  2. Bedre søvn
  3. Bedre humør
  4. Økt selvtillit og bedre selvfølelse
  5. Bedre evne til å takle stress
  6. Sterkere immunforsvar
  7. Bedre utholdenhet både fysisk og psykisk
  8. Sterkere muskler
  9. Bedre balanse og koordinasjon
  10. Sterkere beinvev, brusk, sener og leddbånd
  11. Bedre bevegelighet
  12. Fastere former
  13. Bedre blodsirkulasjon
  14. Bedre lungekapasitet
  15. Bedre mage- og tarmfunksjon
  16. Sterkere hjerte
  17. Bedre blodsukkerregulering
  18. Mindre risiko for diabetes type 2
  19. Tydeligere sult og metthetsfølelse
  20. Bedre grunnlag for å holde vekten stabil
  21. Bedre grunnlag for en eventuell sunn vektreduksjon
  22. Mindre risiko for belastnings- og slitasjeskader
  23. Mindre risiko for høyt blodtrykk
  24. Gunstig effekt på kolesterolet
  25. Mindre risiko for hjerte- og karsykdommer
  26. Redusert risiko for en rekke kreftsykdommer

Kort sagt gir regelmessig fysisk aktivitet overskudd i hverdagen, er bra for humøret, søvnen og helsa, og det forebygger både overvekt og flere sykdommer. Kroppen vår liker å røre på seg litt! I tillegg foretrekker kroppen skikkelig mat - her finner du de beste kostholdsrådene.

Har du virkelig tid til å la være?

>> Slik kommer du i gang!

  

Sist oppdatert: 12. desember 2018.

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.