Vekt og energibalanse

Lær her om hvilke næringsstoffer som gir mest energi (kalorier). Og hva vil det si å være energibalanse? 

Fra mat og drikke får kroppen energi i form av karbohydrater, fett og proteiner. Vi trenger tilførsel av energi hver dag for å holde liv i alle kroppens celler. Det trengs energi for at hjertet skal slå, lungene skal puste, magen og tarmene skal elte og bearbeide maten, samt kroppen skal bevege seg og holde kroppstemperaturen på cirka 37 °C.

Energi måles vanligvis i kilokalorier/kalorier (kcal) eller kilojoule (kJ). 1 kcal = 4,2 kJ. De ulike energigivende næringsstoffene gir ulik mengde energi:

  • 1 gram karbohydrat = 4 kalorier
  • 1 gram protein = 4 kalorier
  • 1 gram fett = 9 kalorier
  • 1 gram alkohol = 7 kcal

Kroppen forbrenner energi i hovedsak glukose fra karbohydrater og fettsyrer, men får også litt energi fra proteiner. Behovet for energi (kalorier) er avhengig av alder, høyde, vekt, kjønn, kroppssammensetning (hvor mye muskler du har) og grad av fysisk aktivitet. Regn ut ditt energibehov her.

Energibalanse - holde normalvekten

Om du spiser like mye energi som du forbruker i løpet av en dag er du i energibalanse, og vekten din vil da holde seg stabil. Ved å opprettholde normalvekt reduseres risikoen for fedme og flere sykdommer.

Body mass index (BMI), eller på norsk KMI, er et mål for kroppsmasseindeks som kan brukes for å vurdere vekt og helserisiko. Det kan også være en hjelp for å finne ut av innenfor hvilket intervall din normalvekt ligger.

En høy KMI trenger ikke bety at du er overvektig. Mennesker med stor muskelmasse kan ha høy KMI, men har lav fettprosent og karakteriseres ikke som overvektige. For barn og ungdom opp til 18 år er det en egen alders- og kjønnsjustert skala.

Slik regner du ut intervallet for din normalvekt:

Les mer: Finn ut hvordan du regner ut din BMI, og se vanlige BMI-verdier.

Men det er ikke bare vekten som teller for god helse. For å dekke behovet for næringsstoffer, vitaminer og mineraler er det viktig å spise variert. Ta gjerne utgangspunkt i disse kostrådene for å legge opp et godt kosthold i energibalanse, og lytt til kroppens sult- og metthetsfølelse. Og husk: trening må med. På svært aktive dager, trenger kroppen litt mer energi enn i løpet av rolige dager.

Les mer: Helsemyndighetenes kostråd om energibalanse.

Tallerkenmodellen  kan være et hjelpemiddel for å sette sammen et velbalansert middagsmåltid. 

Sist oppdatert: 10. november 2021

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    Andre ting du kanskje synes er interessant