skip navigation
matprat logo
Sykling

SUNN LIVSSTIL FOR GOD HELSE

Kosthold, livsstil og helse henger sammen. Et sunt og variert kosthold, kombinert med fysisk aktivitet kan redusere risikoen for blant annet hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, type 2-diabetes, overvekt og fedme, og flere former for kreft. 

Kostrådene er utarbeidet for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Å spise i tråd med kostrådene sikrer at kroppen får de næringsstoffene den har behov for, og legger grunnlag for god helse. En endring i kostholdet i tråd med norske kostråd kan gi flere gode leveår i et livsløpsperspektiv.

Dette er de viktigste kostholdsrådene som gis av Helsedirektoratet:

  • Variasjon er viktigst
  • Hold energibalansen
  • Spis fem om dagen
  • Spis grove kornprodukter hver dag
  • Spis fisk oftere
  • Velg magert kjøtt
  • Spis mindre salt
  • Spis og drikk mindre sukker til hverdags
  • Velg vann som tørstedrikk
  • Velg magre meieriprodukter
  • Velg matolje og myk margarin
  • Hold deg aktiv

Du kan lese mer om kostrådene her.

I tillegg til et sunt og variert kosthold er det viktig å ha en god balanse mellom hvor mye energi vi får i oss og hvor mye energi vi forbruker.  Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

De beste rådene for å forebygge livsstilsykdom er å:

  • Ikke røyke
  • Unngå for mye alkohol
  • Ha en normal kroppsvekt
  • Være fysisk aktiv
  • Spise og sunt og variert i tråd med kostrådene 

Små grep

Små grep i hverdagen kan ofte ha stor betydning for helsen. Velg gjerne vann, fremfor brus. Ta trappene i stedet for heisen. Frisk frukt er også et fint alternativ til å stille søtsuget. 

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.5.1.21, server:MP-PRD-WEB09 24.05.2017 21:46:28