skip navigation
matprat logo
Karbonadedeig og kjøttdeig

Mettet og umettet fett

Mettet, enumettet og flerumettet fett er samlebetegnelser på fettsyrer, avhengig av deres struktur og oppbygging, og påvirker kroppen på forskjellige måter.

Mettet fett

Mettet fett er betegnelsen på fettsyrer som ikke inneholder noen dobbeltbindinger mellom karbonatomene, såkalte mettede fettsyrer.

Høyt inntak av mettet fett fra for eksempel smør, ost og andre fete meieriprodukter og fete kjøttvarer, øker kroppens produksjon av det kolesterolet som er assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdom. Alle voksne burde derfor kontrollere sitt eget kolesterolnivå, dette måles enkelt med en blodprøve hos legen.

Matvarer som inneholder mettet fett:

  • Helmelk, fløte, rømme, kefir og yoghurt laget av helmelk
  • Smør
  • Fete oster
  • Kjøttvarer med mye fett, som for eksempel pølser, farser og andre bearbeidede varer. I disse matvarene er fettet såkalt "usynlig". Det vil si at det ikke er mulig å skjære vekk fettet da det ikke er synlig

Umettet fett

Umettet fett er fettsyrer som inneholder enten en eller flere dobbeltbindinger (mellom karbonatomene). Å erstatte en del av det mettede fettet med umettet fett bidrar til opprettholdelse av et normalt kolesterolnivå i kroppen.

Videre deler man opp umettet fett i enumettet og flerumettede fettsyrer

Enumettede fettsyrer

Enumettede fettsyrer har kun en dobbeltbinding i karbonkjeden. Den enumettede fettsyren det finnes mest av i naturen heter oljesyre, og finnes blant annet i olivenolje og rapsolje. Som enumettet fettsyre har oljesyre en kolesterolsenkende effekt og er dermed også med på å senke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Flerumettede fettsyrer

Flerumettede fettsyrer har to eller flere dobbeltbindinger i karbonkjeden. Av disse er det først og fremst omega-6 -og omega-3-fettsyrene som er av størst ernæringsmessig betydning. Årsaken til dette er at disse fettsyrene ikke kan lages i vår egen kropp. De kalles essensielle fettsyrer, og vi må derfor få dem tilført fra kosten.

Linolsyre er en omega-6-fettsyre og alfa-linolensyre (ALA) er en omega-3-fettsyre. Begge finnes i plantefett som for eksempel i rapsolje. Disse essensielle fettsyrene bidrar til opprettholdelse av normalt kolesterolnivå i blodet.  Fettsyrene er også nødvendig for normal vekst og utvikling for barn.

Omega-3-fettsyrer fra fisk

I havet foregår det en produksjon av alfa-linolensyre og de lange flerumettede omega-3-fettsyrene DHA og EPA, som har vist seg å være gunstige i forebyggelse av blant annet hjerte- og karsykdommer hos mennesker.

Fiskeolje (tran) og fett fra de fete fiskeslagene som makrell, sild, laks og ørret inneholder spesielt mye av disse omega-3-fettsyrene.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.5.1.21, server:MP-PRD-WEB08 29.05.2017 07:49:25