Tid for sunn grilling

Noen tenker kanskje på grillmat som usunt. Her får du flere tips til hvordan du kan gjøre grillmåltidet til både godt og næringsrikt.

Om noe er sunt eller ikke handler om mengde og om sammensetningen av kostholdet vårt totalt sett over tid. Det er bra for helsa å spise variert og balansert. Så blir det mye grilling sommerhalvåret lønner det seg å å være litt bevisst på hvilke valg man tar. Et par pølser i brød på grillen av og til kan også være en del av et sunt kosthold. For mange betyr imidlertid grillsesongen pølse i brød på engangsgrillen flere dager i uken. Grillsesongen har jo så mye mer godt å tilby. Med masse deilig, fargerikt tilbehør på tallerkenen og riktig grillet rent kjøtt eller fisk har du et bra utgangspunkt for gode og næringsrike grillmåltider.

Hvilket kjøtt bør du velge?

her ser du ulike stykker av storfekjøtt, og du kan enkelt se hvilket som er magert ved å se på mengde isprengt fett i kjøttstykekt. se for eksempel på entrecote, helt til høyre i bildet, der er det godt med fettmarmorering. ytrefileten ved siden av har derimot svært lite fettmarmorering og er dermed et magrere alternativ.

Velg gjerne magert og rent kjøtt når du skal grille. Mørt kjøtt som indrefilet, ytrefilet, mørbrad, koteletter og kalkun- og kyllingfileter egner seg godt til grilling hvis det er skåret i jevne skiver eller i biter tredd på spyd. Entrecôte er også mørt kjøtt, men fordi dette stykket har en god fettmarmorering vil både fett- og kaloriinnholdet bli høyere enn om du velger de magrere stykningsdelene. 

Dersom du er usikker på hva som er magert kjøtt, så er et enkelt tips å gå etter nøkkelhullsmerkede kjøttvarer. Vær klar over at butikkpakket kjøtt aldri har nøkkelhullet. Se også etter nøkkelhullet hvis du skal grille pølser eller andre bearbeidede kjøttvarer. Det er anbefalt å fortrinnsvis velge rent kjøtt fremfor bearbeidet kjøtt til hverdags.

Når kjøttet er magert er det viktig å passe på at det ikke grilles for hardt eller for lenge, da vil det lett kunne virke tørt.

Les mer: valg av magert kjøtt.

Å velge magre stykker av kjøtt på grillen er også bra for sunn grilling. For ved grilling av fete stykker kan fett dryppe ned på kullet og flammene kan blusse opp og brenne maten. Det kan også dannes en ugunstig røyk som kan sive inn i maten. Derfor man sier at å spise mye brent mat er ikke sunt. Dette gjelder for øvrig også ved grilling av fet fisk. 

Grillet kveite med asparges Test gjerne grillet kveite med aspasrges

Ja, du kan også grille fisk - det smaker kjempegodt. Og det er viktig å spise variert og balansert, også i grillsesongen. Legg derfor gjerne ulike kjøttslag og sjømat på grillen, og server sammen med smakfult tilbehør av både belgvekster, grønt og fullkorn.

Her finner du masse inspirasjon til digg grillet sjømat.

Marinering

Du kan gjerne marinere kjøttet. Det gir mer smak på grunn av krydder, og saftighet fordi marinert kjøtt ofte stekes i noe kortere tid. Små stykker trenger kortere marinering enn hele stykker. Skal kjøttet brukes samme dag kan man la det ligge fremme på kjøkkenbenken. Skal kjøttet brukes neste dag eller senere må det ligge i kjøleskap.

Vær oppmerksom på at en del marinader kan inneholde mye salt og sukker. For mye salt og sukker i kostholdet er ikke bra for helsa. Sukker gjør for øvrig at maten blir lettere brent. Det er veldig enkelt å lage en marinade selv, og da har du full kontroll med hva som er i.

Les mer: KOS - alt du trenger for å lage en sunn og skikkelig god marinade. 

Ikke bruk marinaden som det råe kjøttet har ligget i som dressing på tallerkenen!

Digg tilbehør

Tilbehøret til grillmaten spiller også en rolle! Gå for rikelig med grønt på tallerknen, og gjerne fullkornsalternativene av brød og kornprodukter. 

Mange har kanskje lett for å glemme grønnsakene til grillmåltidet, og kjører på med den tradisjonell potetsalaten. Denne kan imidlertid inneholde mye majones - som er rikt på fett og dermed også energi (kalorier). Lag gjerne din egen potetsalat - da kan du ha i mye mer poteter. Et annet tips er å spe ut den butikkjøpte med litt ekstra poteter og/eller kanskje litt paprika i ulike farger. Eller hva med å bake poteter å ha ved siden av? Halvkokte poteter kan pensles med olje og for eksempel chili- og paprikapulver. Deretter pakker du dem i folie og har dem på grillen.

Utvalget av grove ferdigbakte kornprodukter til grillmaten har økt de siste årene, så her er det bare å se etter Brødskala'n. Eller du kan bake selv om du har tid og lyst. Et annet raskt og enkelt alternativ er å lage en pastasalat med fullkornspasta, grønt og kesam i steden for rømme.

Tzatziki lages som regel med yoghurt, og inneholder langt færre kalorier enn for eksempel tradisjonell waldorfsalat.

Grillen kan også brukes til å foliebake grønnsaker som smaksettes med dine favorittkrydder og -urter. Det er faktisk en mengde frukt og grønnsaker som gjør seg godt på grillen.

Grønnsaker på grillen

Se her for tips til hvilke grønnsaker du bør grille og servere som tilbehør til sommerens grillmat.

En grønn salat er et selvsagt grilltilbehør. Som dressing bruk gjerne litt sitron- eller appelsinsaft, ulike eddiktyper, kesam smaksatt med urter, eller en dæsj oljebasert dressing. Det er smart å være litt bevisst på mengden oljebaserte dressing, ettersom olje er rikt på fett og mye dressing dermed drar opp energiinnholdet i salaten.

Ønsker du noe søtt til enten tilbehør eller dessert er sommeren årstiden hvor butikken bugner av deilig frisk frukt.

Det finnes utallige eksempler på smakfullt og spennende tilbehør, se våre oppskriftstips her

Ren grill!

Husk at grillristen må være rengjort før grilling. Før bruk kan den gjerne pensles med litt olje slik at ikke maten brenner seg fast. Alternativt kan du pensle maten med olje. Har du gassgrill med lavastener så sørg for at disse også er rene. Ren grill og redskaper er et viktig grep for å redusere inntaket av helseskadelige stoffer som kan dannes med steking av mat. 

I tillegg til å variere matvarene i grillmåltidet, kan du gjerne også variere mellom ulike tilberedningsmetoder, som grilling, baking i folie og langtidssteking. Kombiner ulike konsistenser og teksturer i et måltid - du kan for eksempel grille grønnsaker og bake fisk i folie. 

Riktig varme

Grillen må bli skikkelig varm før du setter i gang med grillingen. En gassgrill trenger cirka fem minutter, mens en grill med kull/briketter trenger cirka 20 minutter. Når kull/briketter er dekket av hvit aske er grillen klar. Unngå for øvrig å grille maten i flammer og tennvæske. Da blir maten brent, og det smaker verken godt eller er sunt.

Les mer: Hvorfor er det ikke bra å spise mye hardt stekt og grillet mat?

Hvis det flammer opp underveis i grillingen, skjer dette fordi fett fra maten drypper ned. Dette er enda en grunn til at det kan lønne seg å grille mindre fettrike matvarer. Legg maten til side, for eksempel på en tallerken eller i sonen uten kull, og la flammene dø ut før du fortsetter grillingen. Da unngår du at maten blir brent i flammene.

Entrecôte på grillen

Hvis det er for høy varme på grillen, eller hvis rista er for nærme glørne vil maten fort kunne bli brent før den er gjennomstekt. Grill derfor heller ved lavere temperaturer over lengre tid. Med en gassgrill er det lett å justere varmen, men det er slett ikke umulig på en kullgrill. Det gjør du ved å lage en sone hvor det ikke er kull under, slik at maten kan grilles indirekte. Veldig nyttig når man griller større stykker over lenger tid, kjøttet får en fin farge uten at det blir brent.

Les mer: indirekte grilling

Avstand

Et annet tips for å unngå brent grillmat er å sørge for å ha god avstand mellom maten og varmekilden. Invester for eksempel i en liten bøttegrill når du skal ut på tur å grille, for her får du lenger avstand mellom mat og glør enn i en engangsgrill. Sørg også for god lufttilførsel når du griller, og snu gjerne maten flere ganger.

Hygiene på utekjøkkenet

Ikke alle har tilgang på vann og vaskemuligheter når man er ute og griller. Mye av tilbehøret blir gjerne tilberedt på kjøkkenet inne i forkant eller parallelt. Men en ting som er spesielt viktig å huske på er å ta med et eget fat eller fjøl til kjøtt som er ferdig grillet, slik at man ikke legger nygrillet mat tilbake der det rå kjøttet lå.

Sist oppdatert: 23. juni 2021

POPULÆRT AKKURAT NÅ

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.