Tid for sunn grilling

Dette er tipsene til hvordan du kan gjøre grillmåltidet sunt, godt og næringsrikt!

Om noe er sunt eller ikke handler om mengde og om sammensetningen av kostholdet vårt totalt sett over tid. Det er bra for helsa å spise variert og balansert. Så blir det mye grilling i sommerhalvåret lønner det seg å å være litt bevisst i matvalgene. Et par pølser på grillen av og til kan også være en del av et sunt kosthold! For mange betyr imidlertid grillsesongen pølse i brød på engangsgrillen flere dager i uken. Grillsesongen har jo så mye mer godt å tilby! Med masse deilig, fargerikt tilbehør på tallerkenen og riktig grillet rent kjøtt eller fisk har du et bra utgangspunkt for gode og næringsrike grillmåltider.

Hvilket kjøtt bør du velge?

her ser du ulike stykker av storfekjøtt, og du kan enkelt se hvilket som er magert ved å se på mengde isprengt fett i kjøttstykekt. se for eksempel på entrecote, helt til høyre i bildet, der er det godt med fettmarmorering. ytrefileten ved siden av har derimot svært lite fettmarmorering og er dermed et magrere alternativ.

Velg gjerne magert og rent kjøtt når du griller. Mørt kjøtt som indrefilet, ytrefilet, mørbrad, koteletter og kalkun- eller kyllingfileter egner seg godt til grilling. Entrecôte er også mørt kjøtt, men fordi dette stykket har en god fettmarmorering vil både fett- og kaloriinnholdet være høyere enn om du velger de magre stykningsdelene. 

Er du usikker på hva som er magert kjøtt så ser etter nøkkelhullsmerkede kjøttvarer. Vær klar over at kjøtt fra ferskdisken aldri har nøkkelhullsmerket fordi det ikke kommer ferdig produsert. Se også etter nøkkelhullet hvis du skal grille pølser eller andre bearbeidede kjøttvarer. Til hverdags er det anbefalt å velge rent kjøtt fremfor bearbeidet kjøtt. Ved grilling av magert kjøtt er det viktig å ikke grille kjøttet for hardt eller for lenge, siden dette kan gjøre kjøttet tørt. 

Les mer: valg av magert kjøtt.

Å velge magre kjøttstykker er bra for sunn grilling. Ved grilling av fetere stykker kan fett dryppe ned på kullet og flammene kan blusse opp og brenne maten. Det kan også dannes en ugunstig røyk som kan sive inn i maten. Det er her i fra utsagnet om ikke å spise brent mat kommer. Dette gjelder ved grilling av fisk og kjøtt.

Test gjerne grillet kveite med aspasrges

Ja, du kan også grille fisk - det smaker kjempegodt! Det er viktig å spise variert og balansert også i grillsesongen. Grill ulike kjøttslag og sjømat og server de deiligste retter sammen med smakfult tilbehør av både belgvekster, grønt og fullkorn.

Her finner du masse inspirasjon til digg grillet sjømat.

Marinering

Marinering av kjøtt kan gi mer smak på grunn av olje, krydder og urter. Skal kjøttet brukes samme dag kan det ligge fremme på kjøkkenbenken. Skal det brukes neste dag eller senere, må det ligge i kjøleskapet.

Vær oppmerksom på at flere marinader kan inneholde mye salt og sukker. For mye salt og sukker i kostholdet er ikke bra for helsa. Sukker gjør for øvrig at maten blir lettere brent. Ved å lage marianden selv har du full kontroll på hva du har i den. Det er i tillegg veldig enkelt!

Les mer: KOS - alt du trenger for å lage en sunn og skikkelig god marinade. 

Digg tilbehør

Tilbehøret til grillmaten spiller også en rolle! Gå for rikelig med frukt og grønt, og gjerne fullkornsalternativene av brød og kornprodukter. 

Mange har kanskje lett for å glemme grønnsakene til grillmåltidet, og kjører på med den tradisjonell potetsalaten. Denne kan imidlertid inneholde mye majones - som er rik på fett og kalorier. Lag gjerne din egen sunne potetsalat. Et annet tips er å spe ut den butikkjøpte med litt ekstra poteter og kanskje litt paprika i ulike farger. Eller hva med å bake poteter i folie ved siden av? Halvkokte poteter kan pensles med olje, chili- og paprikapulver. Deretter pakker du de i folie og har de på grillen.

Utvalget av grove ferdigbakte kornprodukter til grillmaten har økt de siste årene, så her er det bare å se etter Brødskala'n. Eller du kan bake selv om du har tid og lyst. Et annet raskt og enkelt alternativ er å lage en pastasalat med fullkornspasta, grønt og kesam.

Tzatziki er et yppelig tilbehør! Det lages som regel med yoghurt og inneholder langt færre kalorier. Grillen kan også brukes til å foliebake grønnsaker som smaksettes med dine favorittkrydder og -urter. Det er faktisk en mengde frukt og grønnsaker som gjør seg godt på grillen.
 
Se her for tips til hvilke grønnsaker du bør grille og servere som tilbehør til sommerens grillmat.

En grønn salat er en klassiker til grillmaten. Som dressing kan du fint bruke litt sitron- eller appelsinsaft, ulike eddiktyper, kesam smaksatt med urter, eller en dæsj oljebasert dressing. Det er smart å være bevisst på mengden oljebaserte dressing, ettersom olje er rikt på fett og mye dressing dermed drar opp energiinnholdet i salaten.

Det finnes utallige eksempler på smakfullt og spennende tilbehør, se våre oppskriftstips her

Ren grill!

Husk at grillristen må være rengjort før grilling. Før bruk kan den gjerne pensles med litt olje slik at maten ikke brenner seg fast. Alternativt kan du pensle maten med olje. Har du gassgrill med lavastener så sørg for at disse også er rene. Ren grill og redskaper er et viktig grep for å redusere inntaket av helseskadelige stoffer som kan dannes med steking av mat. 

Riktig varme

Grillregel nr 1: Grillen må bli skikkelig varm før du setter i gang med grillingen. En gassgrill trenger cirka fem minutter, mens en grill med kull/briketter trenger cirka 20 minutter. Når kull/briketter er dekket av hvit aske er grillen klar. Unngå for øvrig å grille maten i flammer og tennvæske. Da blir maten brent og det smaker verken godt eller er sunt.

Les mer: Hvorfor er det ikke bra å spise mye hardt stekt og grillet mat?

Hvis det flammer opp underveis i grillingen, skjer dette fordi fett fra maten drypper ned. Enda en grunn til at det kan lønne seg å grille mindre fettrike matvarer. Legg maten til side, for eksempel på en tallerken eller i sonen uten kull, og la flammene dø ut før du fortsetter grillingen. Da unngår du at maten blir brent i flammene.

Hvis det er for høy varme på grillen, eller hvis rista er for nærme glørne vil maten fort kunne bli brent før den er gjennomstekt. Grill derfor ved lavere temperaturer over lengre tid. Med en gassgrill er det lett å justere varmen, men det er slett ikke umulig på en kullgrill. Det gjør du ved å lage en sone hvor det ikke er kull under, slik at maten kan grilles indirekte. Veldig nyttig når man griller større stykker over lenger tid.

Les mer: indirekte grilling

Avstand

Et annet tips for å unngå brent grillmat er å sørge for å ha god avstand mellom maten og varmekilden. Invester for eksempel i en liten bøttegrill når du skal ut på tur, for her får du lenger avstand mellom mat og glør enn i en engangsgrill. Sørg også for god lufttilførsel når du griller, og snu gjerne maten flere ganger.

Hygiene på utekjøkkenet

Ikke alle har tilgang på vann og vaskemuligheter ute. Det er derfor spesielt viktig å ta med eget fat eller fjøl til kjøtt som er ferdig grillet. Dette for ikke å legger nygrillet mat tilbake der rått kjøtt lå.

Sist oppdatert: onsdag 25. mai 2022

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    Flere yummy ideer til deg!

    Andre ting du kanskje synes er interessant