skip navigation
matprat logo
Målebånd

Er du egentlig overvektig?

Det finnes mange måter å vurdere vekten sin på. Den vanligste er å regne ut sin BMI (Body Mass Index) også kalt KMI (Kropps Masse Index).

Det finnes en masse BMI kalkulatorer på nettet, men det er også ganske enkelt å regne ut denne selv. BMI er definert som antall kilo dividert på høyden i meter x høyden i meter.

I praksis vil det si at veier du 60 kg og er 168 cm høy da tar du 60 delt på summen av (1,68 x 1,68) 60 delt på 2,8224 = 21,25

Skala for BMI

Under 18,5: Undervektig

18,5 - 24,9: Normalvektig

25,0 - 29,9: Overvektig, med noe risiko for en del sykdommer

30,0 - 34,9: Fedme grad 1, økt risiko for mange sykdommer

35,0 - 39,9: Fedme grad 2, særlig økt risiko for mange sykdommer

Over 40: Fedme grad 3, ekstrem fedme med svært høy risiko for mange sykdommer

BMI er et godt mål å se på og å sammenlikne grupper i befolkningen med, men kan være noe misvisende for enkeltpersoner. Er man veldig veltrent og muskuløs kan man dessverre fort ende opp som overvektig i forhold til denne oversikten.

OBS! Når det gjelder barn forholder man seg til andre verdier.

Andre målemetoder

Livvidde mål

En annen supplerende og enkel metode for utvokste mennesker er å se på livvidden i tillegg til BMI. Denne måler du med et vanlig målbånd.

 Livvidde  Økt risiko  Betydelig økt risiko
 Menn  Over 94 cm  Over 102 cm
 Kvinner  Over 80 cm  Over 88 cm

Denne målingen kan gi en indikasjon på om du har økt risiko for å utvikle sykdom som et resultat av overvekt.

Liv/hofte ratio

Å se på forholdet mellom livvidde og hoftevidde sier litt om hvor en eventuell overvekt plasserer seg og dermed også noe om risiko for sykdommer.

Livvidden måles med målebånd rundt der navlen er plassert, mens hoftevidden måles der hoftene er på sitt bredeste. Du tar livvidden og deler på hoftemålet, og tallet du får da kan du sjekke mot verdiene nedenfor:

 Liv/hofte ratio  Pæreform  Epleform
 Kvinner Mindre enn 0,8  Mer enn 0,8       
 Menn Mindre enn 1   Mer enn 1

Med "pæreform" har de ekstra kiloene fordelt seg rundt hofter og lår. Dette er den "snilleste" form for overvekt sett fra et helseperspektiv.

Med "epleform" har de ekstra kiloene plassert seg rundt magen, og det vil være ekstra gunstig med en vektreduksjon. Når fettet har plassert seg rundt magen er det er det høyere sannsynlighet for å utvikle høyt kolesterol, høyt blodtrykk, hjertesykdom og diabetes type 2.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.53, server:MP-PRD-WEB07 18.12.2017 21:21:55