Sunn middag når du er alene

Når du bor alene eller bare er alene hjemme for noen dager, er det mange tips til hvordan du kan unne deg noe fristende og godt til middag. Det er som regel sunnere enn alternativene.

Ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå bor rundt 930 000 nordmenn alene, altså rundt 930 000 singelhusholdninger. Det vil si at nesten 40 % av husholdningene i Norge er single - og lager som regel middag til én.

Å bo alene eller være alene hjemme byr på litt andre utfordringer med matinnkjøp og tilberedning enn de som deler tak med andre, men er slett ingen unnskyldning for ikke å lage seg en god middag. Det er også mange som synes det er kjedelig å lage middag til én eller ikke gidder å prioritere måltidene i like stor grad - for det er jo bare deg. Slik vi ser det er det ingen grunn til at du ikke skal prioritere deg selv - du fortjener både god og sunn mat. Men vi skjønner at det ikke alltid frister å bruke mye tid og krefter på en middag. Med litt planlegging og fornuftige innkjøp tar det faktisk ikke særlig lang tid eller er mer kostbart i forhold til middagserstatningene man gjerne tyr til.

Sunnere med middag

Faktisk er det slik at de som dropper middag er mer utsatt for å få et mer ensidig og dårligere kosthold enn andre. Middagsmåltidet er nemlig der de fleste av oss får inn mest variasjon i kostholdet. Et grep for å sjekke hvordan ditt kosthold ligger an, å skrive ned hva man faktisk spiser i løpet av en uke. Da får man et veldig klart bilde av hva man spiser for mye eller for lite av. Generelt sett spiser de fleste av oss spiser for lite grønnsaker, grove kornprodukter og fisk, samt litt for mye sukker, salt og mettet fett.

Mange studenter vil for eksempel se at de spiser veldig mye ferdigpizza og alt for lite grønnsaker. Godt voksne får ofte i seg for mye stekt mat og farsemat med mye mettet fett. Står det mye kjøttdeig på menyen kan den med fordel byttes ut med karbonadedeig, som bare inneholder en tredel av fettmengden.

Mer økonomisk

Lag gjerne store porsjoner av sauser, gryter eller supper om du har plass i fryseren. Husk å fryse ned maten som er blitt til overs mens den fortsatt er fersk, og ikke vent til den går ut på dato. Merk pakkene dato og innhold. På denne måten slipper du å kaste så mye mat. Gjør det til en vane å ta frosne måltider ut av fryseren kvelden før, eller tin maten i mikrobølgeovn. En annen måte å kjøpe inn passe stor mengde på er å gå i butikkens betjente ferskvaredisk og kjøpe akkurat det man trenger.

5 tips for sunn middag når du er alene

  1. Mer grønt! Grønnsaker, frukt og bær daglig tilføre kroppen vitaminer og antioksidanter, samtidig som det byr på masse gode smaker. En fargerrik tallerken gjør også underverker for matlysten. Her får kroppen din blant annet påfyll av vitamin C, som er viktig for immunforsvaret.
  2. Velg fullkorn. La fullkornpasta eller -ris være karbohydratkilder i middagen. Byggryn eller helkorn er spennende og næringsrike alternativ til ris eller pasta, og ikke glem poteten. Dette er alle matvarer som gir energi og god metthetsfølelse, sammen med fiber, vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Visste du at fullkorn og fiber også er bra for fordøyelsen og gir et mer stabilt blodsukker etter måltidet?
  3. Velg magre proteinkilder. Protein bygger opp og vedlikeholder alle cellene i kroppen vår samtidig som det bidrar til å holder oss mette. De beste proteinkildene til hverdags er egg, magre og rene kjøttprodukter, fisk, belgvekster samt magre melkeprodukter. Egg, kjøtt og fisk inneholder i tillegg B-vitaminer og jern som er viktig for energiomsetningen i kroppen. Får du for lite av disse næringsstoffene kan du føle deg trøtt og slapp. Melkeprodukter sørger for tilførsel av kalsium og jod: 3 porsjoner bør inngå i det daglige kostholdet. En fin rettesnor er 2-3 middager med fisk i uken, 2-3 middager med rødt kjøtt, Belgvekster som bønner, linser og kikerter er også fin variasjon i middagsmåltidene.
  4. Spar kosen til helgen! De aller fleste av oss spiser som sagt litt for mye mettet fett, salt og sukker. Derfor prøv å spar kosematen som chips, godteri, sukret brus og fast food til helgen eventuelt. Og for å finne de sunneste produktene i butikken, kan du se etter nøkkelhullet - produkter med dette merket inneholder blant annet mindre mettet fett, salt og sukker.
  5. Slukk tørsten med vann. Vanlig springvann dekker væskebehovet, uten å bidra med unødvendige kalorier (energi) eller sukker, og er derfor den aller beste drikken når du er tørst. Synes du det er kjedelig, fresh opp vannet med frosne bær eller litt urter eller skiver av sitrusfrukt.

Sjekk gjerne denne tipslisten opp i mot din egen matdagbok - hvor er det skoen trykker for deg?

>> Slik setter du sammen et balansert middagsmåltid.

Oppskriftene nederst på siden er sunne og beregnet for 1 person. Blir dere to til middag er det enkelt å doble oppskriften.

     

Sist oppdatert: 20. desember 2018.

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.