skip navigation
matprat logo
Grillet entrecôte med jordbærsalsa

Kjøtt og mettet fett

Vi anbefales å begrense inntaket av mettet fett. Matvaregruppen kjøtt er en av de største kildene til mettet fett i kostholdet. 

Fett fra animalske kilder inneholder mettet fett. Kjøtt og kjøttprodukter bidrar med 1/5 av det mettede fettet i kostholdet vårt, og er dermed den nest største kilden til mettet fett (se tabell 1).

Tabell 1: Matvaregruppers bidrag av mettet fett i norsk kosthold

Matvaregrupper

Prosent

Melk, fløte og ost

47

Kjøtt og kjøttprodukter

20

Smør, margarin og olje

20

Kilde: Norkost 3, Helsedirektoratet, 2012.

Andelen mettet fett av det totale fettinnholdet varierer mellom de ulike kjøttslagene:

  • Storfe og lam, cirka 50 prosent
  • Svin, 38 prosent
  • Kylling, cirka 30 prosent

Resten av fettet er umettet. Svinekjøtt er det kjøttslaget vi spiser mest av i Norge, og er derfor også den største kilden til mettet fett fra kjøtt.

Fett i kjøtt

Det er stort spenn i fettinnholdet i ulike stykningsdeler av kjøtt og i ulike kjøttprodukter. Rent kjøtt, som kyllingfilet eller indre- og ytrefilet av svin og storfe har bare 2-5 % fett. I farseprodukter, som for eksempel pølser kan variasjonen være stor – fra under ti prosent til godt over 20 prosent.

I kjøtt er fettet fordelt på følgende måter:

  • Synlig fett (utenfor musklene), for eksempel fettranden på en svinekotelett eller under skinnet på en kylling. Dette fettet er lett å skjære bort.
  • Finfordelt i musklene. Det finfordelte fett blir også kalt fettmarmorering og gjør kjøttet ekstra saftig og smakfullt.
  • Fordelt mellom musklene, for eksempel som på entrecôte.
  • Usynlig, det vil si finfordelt i kjøttprodukter. For eksempel i pølser, farser og deiger.

Du kan gjerne la det synlige fettet sitte på under tilberedning, fordi det bidrar til å gir god smak og et saftig resultat. I helt kjøtt trekker ikke fett inn i kjøttet under tilberedning. Dette gjør at du også kan bruke godt med fett i stekepannen for å få en fin stekeskorpe når du steker hele kjøttstykker. For å ikke få med mye av dette fettet videre i matlagingen eller på tallerkenen kan du eventuelt tørke av kjøttet lett med litt kjøkkenpapir etter steking.

Hva gjøres i kjøttbransjen for å redusere mettet fett i kjøtt?

Kjøttbedrifter i Norge gjør en rekke tiltak for å redusere innholdet av fett, og dermed også mettet fett i kjøtt og kjøttprodukter. Det utvikles stadig nye produkter med lavt fettinnhold, og det drives produktutvikling for å redusere mengden fett i produkter som allerede er på markedet. Dette arbeidet gjør at kjøttprodukter er en av produktgruppene i norske butikker med aller flest nøkkelhullsmerkede varer.

Norske bønder og kjøttbransje arbeider også med å redusere mengden mettet fett tidlig i verdikjeden, gjennom blant annet avl og optimalisering av fôr til dyrene.

Hva kan du gjøre for å redusere inntaket av mettet fett fra kjøtt?

For å begrense inntaket av mettet fett fra kjøtt bør du velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter til hverdags. Dette er også i tråd med kostrådene fra Helsedirektoratet. Rent kjøtt uten synlig fett har et lavt innhold av mettet fett. Når du velger bearbeide kjøttprodukter kan et godt tips være å se etter Nøkkelhullet. Nøkkelhullsmerkede kjøttprodukter inneholder både mindre fett og salt enn andre produkter i samme kategori. Når du velger helt kjøtt har du muligheten til å fjerne synlig fett, enten før eller etter tilberedning.

Med disse grepene har du grunnlaget for å sette sammen gode og sunne måltider. Husk at for å få en sunn rett må man se på hele tallerkenen. Å følge kostrådene fra Helsedirektoratet danner grunnlaget for et sunt kosthold og god helse.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.53, server:MP-PRD-WEB08 18.12.2017 13:45:25