Dette er utviklingen i norsk kosthold

Nordmenn spiser mindre grønnsaker, frukt, bær, grove kornvarer og fisk enn det som helsemyndighetene anbefaler. Det viser Helsedirektoratets Utviklingen i norsk kosthold for 2019. 

Hvert år presenterer Helsedirektoratet rapporten Utviklingen i norsk kosthold, som er en tilstandsrapport om hvordan forbruket av matvarer kostholdet i Norge utvikler seg over tid. 

Tallene som brukes er fra forrige år, og de er engrostall. Dette betyr at de gir et bilde av mengden av ulike matvaregrupper som blir produsert, men de sier ikke noe om hvor mye vi faktisk spiserfordi det ikke trekkes fra svinn produksjonen, butikk, eller det som kastes hjemme på kjøkkenet. For eksempel inkluderes uspiselig skall på en del frukt og grønnsaker, mat som kastes fordi det har blitt dårlig, i tillegg til bein og en del fett som ikke spises på f.eks. kjøttMen disse engrostallene gir et godt bilde av utviklingen i kostholdet vært over en lengre tidsperiode, og i Norge har vi slike tall helt tilbake til 50-tallet.  

Dette er noen av trendene vi ser i norsk kosthold fra 2019: 

Sukker på vei ned, men fortsatt for høyt

Sukkerbiter

Engrosforbruket av sukker er uendret fra 2018-2019, men har gått kraftig ned de siste årene. Mens gjennomsnittsnordmannen fikk i seg 43 kg sukker i året i år 2000, er tallet i dag 24 kgDe siste ti årene har sukkerforbruket gått ned med 25 prosent. Utviklingen er svært positiv, men sukkerforbruket er fortsatt høyere enn hva helsemyndighetene ønsker. Verdt å merke seg, er det at nordmenn for første gang nå drikker mer kunstig søtet brus enn brus med sukker.  

Tips for hvordan kutte ned på sukkerinntaket 

Mer grønnsaker og mindre frukt og bær

Engrosforbruket av grønnsaker, frukt og bær har økt betydelig over tid. De siste ti årene har forbruket av grønnsaker økt, mens forbruket av frukt og bær har gått ned - en tendens vi ser også fra 2018 til 2019. Gulrot, løk, tomat og salat er grønnsakene vi spiser mest av, mens bananer, sitrusfrukter og epler er mest populært på fruktfatet. Mesteparten av det vi spiser av frukt og bær i Norge er importert. 

Grønnsaker, frukt og bær

Det er ønskelig at forbruket av grønnsaker, frukt og bær øker. Helsedirektoratet anbefaler oss å spise minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag. 

Vi spiser mindre korn

Engrosforbruket av korn økte fram til midten av 2000-tallet, men har deretter gått ned. I 2019 spiste vi mindre korn enn i 2018, og årlig engrosforbruk av kornvarerinkludert ris, ligger nå på 81 kg per personAndelen grovt mel fra norske møller har økt siden 2009, noe som kan tyde på at forbruket av grove kornprodukter går i riktig retning. 

Grovhet brød - brødskala

Det er anbefalt å spise grove kornprodukter hver dag. 

Mer potetprodukter enn matpotet

Engrosforbruket av matpoteter har gått mye ned siden 1970-årene, mens forbruket av bearbeidede poteter har økt. Men forbruket i perioden 2009-2019 viser at vi spiser mindre av begge deler. 

Hvordan koke potet

Kjøtt og fisk

Mens nordmenns kjøttforbruk økte betydelig frem til 2008, har engrosforbruket de siste 10 årene ligget stabilt mellom 74 og 77 kg per person i året – og ligger nå på 72 kg. Mesteparten av økningen i kjøttforbruk siden 1980-tallet kan tilskrives kylling. 

Kyllingfilet

Nordmenns forbruk av fisk er vesentlig lavere, og siden 2015 har engrosforbruket av fisk og sjømat gått ned med 9-10 prosent. Hver av oss spiser i gjennomsnitt rett under 33 kg fisk i året, noe som er mye mindre enn anbefalt. Kostrådene sier at vi bør spise 2-3 middager med fisk i uken, og også gjerne bruker fisk som pålegg. 

Laks og fjellørret

>>Hvorfor er det bra å spise fisk?

Når det gjelder kjøtt, anbefaler kostrådene å velge magert kjøtt, begrense inntaket av bearbeidet kjøtt og ha inntil 2-3 middager med rødt kjøtt i uken. For hvitt kjøtt gis det ingen konkrete mengdeanbefalinger. 

Mens Helsedirektoratets årlige rapport baseres på engrostall, gir Animalia ut en årlig rapport om kjøtt- og eggproduksjon i Norge der de tar utgangspunkt i engrostall og systematisk trekker fra for svinn som for eksempel bein. Disse tallene gir dermed et mer reelt bilde av nordmenns faktiske kjøttforbruk. I 2019 var beregnet kjøttforbruk 51,6 kg per person i året, av dette var 39,1 kg rødt kjøtt. Dette vil si om lag 141 gram kjøtt, både rødt og hvitt (rå vare), per dag. Andel rødt kjøtt er 107 gram per dag, som vil si på nivå med kostrådet for rødt kjøtt. Les mer om kjøttforbruket vårt her.

Melk og ost

Melkeprodukter - melk, ost, yoghurt, brie

Vi drikker stadig mindre melk, og engrosforbruket gikk også noe ned i 2019. Det er lettmelk nordmenn drikker mest av, noe som er i tråd med helsedirektoratets anbefalinger om å velge magre meieriprodukter som del av det daglige kostholdetOver tid har forbruket av ost økt betydeligselv om tallene gikk noe ned i 2019 

God kjennskap til kostrådene

Nordmenn kjenner godt til Helsedirektoratets kostråd, viser undersøkelsen, og de aller fleste har tillit til disse. To av tre synes også at Nøkkelhullet er en god merkeordning. 

         

Her kan du lese Helsedirektoratets rapport Utviklingen i norsk kosthold 2019.     

Sist oppdatert: 11. desember 2020

POPULÆRT AKKURAT NÅ

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    Pga ferie er kommentarfeltet stengt i juli.