Her kan du administrere dine samtykker for bruk av cookies/ informasjonskapsler på matprat.no

Her finner du tekniske beskrivelser av de forskjellige informasjonskapslene vi bruker.

Hei, jeg heter Mats og er en robot

Snakk med meg om mat i Messenger!

Åpne i Messenger
skip navigation
matprat logo
Råvarer i terninger

Dette er utviklingen i norsk kosthold

Nordmenn spiser mindre grønnsaker, frukt, bær, grove kornvarer og fisk enn det som helsemyndighetene anbefaler. Det viser Helsedirektoratets Utviklingen i norsk kosthold for 2021. 

Hvert år presenterer Helsedirektoratet rapporten Utviklingen i norsk kosthold, som er en tilstandsrapport om hvordan forbruket av matvarer kostholdet i Norge utvikler seg over tid. 

Pandemien har ført til betydelig nedgang i grensehandelen i 2020, og til økt ordinær import og økt nasjonal produksjon av en rekke varer. Disse endringene har bidratt til høyere engrosforbruk av flere varegrupper som kornvarer, ost, yoghurt, kjøtt, margarin og sukker i 2020. Det er usikkert om de relativt store endringene i forbruk av disse varegruppene vil bestå i etterkant av pandemien.

Tallene som brukes er fra forrige år, og de er engrostall. Dette betyr at de gir et bilde av mengden av ulike matvaregrupper som blir produsert, men de sier ikke noe om hvor mye vi faktisk spiser, fordi det ikke trekkes fra svinn i produksjonen, butikk, eller det som kastes hjemme på kjøkkenet. For eksempel inkluderes uspiselig skall på en del frukt og grønnsaker, mat som kastes fordi det har blitt dårlig, i tillegg til bein og en del fett som ikke spises på f.eks. kjøtt. Men disse engrostallene gir et godt bilde av utviklingen i kostholdet vært over en lengre tidsperiode, og i Norge har vi slike tall helt tilbake til 50-tallet.  

Dette er noen av trendene vi ser i norsk kosthold: 

Mindre sukker over tid

Sukkerbiter

Engrosforbruket av sukker har gått kraftig ned de siste årene: Fra 31 til 24 kilo per person per år i perioden 2010–2019. Når vi tar hensyn til anslagene for grensehandel i 2019 og 2020, vil engrosforbruket av sukker bli uendret i 2020. Dette betyr at energiprosenten vi får fra tilsatt sukker er 12 energiprosent, noe som fortsatt er høyere enn hva helsemyndighetene ønsker. 

Mer grønnsaker og mindre frukt og bær

Forbruket av grønnsaker, frukt og bær har økt mye over tid. De siste ti årene har forbruket av grønnsaker økt, mens forbruket av frukt og bær har gått ned – en tendens vi ser også fra 2019 til 2020. Gulrot, løk, tomat og salat er grønnsakene vi spiser mest av, mens bananer, sitrusfrukter og epler er mest populært på fruktfatet. Mesteparten av det vi spiser av frukt og bær i Norge er importert. 

Grønnsaker, frukt og bær

Det er ønskelig at forbruket av grønnsaker, frukt og bær øker, i tråd med kostrådene.

Vi spiser mer korn

Engrosforbruket av korn økte fra 1970 til midten av 2000-tallet, og har deretter gått ned. Men i 2020 spiste vi mer korn enn året før. Andelen sammalt mel fra norske møller gikk noe opp i 2020, noe som kan tyde på at forbruket av grove kornprodukter går i riktig retning. 

Grovhet brød - brødskala

Det er anbefalt å spise grove kornprodukter hver dag. 

Mer potetprodukter enn matpotet

Forbruket av matpoteter har gått mye ned siden 1970-årene, mens forbruket av bearbeidede poteter har økt. Fra 2019 til 2020 økte forbruket av matpoteter betydelig, men poteter er en lagringsvare, noe som betyr at det kan oppstå svingninger i engrosforbruket fra år til år. Forbruket av matpoteter var i 2020 på samme nivå som i 2010, mens forbruket av bearbeidede poteter har gått ned siden 2010.

Hvordan koke potet

Kjøtt og fisk

Mens nordmenns kjøttforbruk økte betydelig frem til 2008, har engrosforbruket de siste 10 årene ligget stabilt. Engrosforbruket av kjøtt og kjøttbiprodukter var i 2020 på 74,7 kg, uten å regne med grensehandel. Når det tas hensyn til anslagene for grensehandel i 2019 og 2020, vil engrosforbruket av kjøtt totalt gå ned med 2 % i 2020.

Kyllingfilet

Nordmenns forbruk av fisk er vesentlig lavere, og har gått ned med 10–12 prosent siden 2015. Endringene forrige år er små. Engrosforbruket av hel, urenset fisk var i 2020 31,9 kg. Dette er beregnet å tilsvare 13,4 kg filet, noe som er mye mindre enn anbefalt. Kostrådene sier at vi bør spise 2-3 middager med fisk i uken, og også gjerne bruker fisk som pålegg. 

Laks og fjellørret

Når det gjelder kjøtt, anbefaler kostrådene å velge magert kjøtt, begrense inntaket av bearbeidet kjøtt og ha inntil 2-3 middager med rødt kjøtt i uken. For hvitt kjøtt gis det ingen konkrete mengdeanbefalinger. 

Mens Helsedirektoratets årlige rapport baseres på engrostall, gir Animalia ut en årlig rapport om kjøtt- og eggproduksjon i Norge  der de tar utgangspunkt i det samme datagrunnlaget med engrostall og systematisk trekker fra for svinn som for eksempel bein. Disse tallene gir dermed et mer reelt bilde av nordmenns faktiske kjøttforbruk. I 2020 var beregnet kjøttforbruk 51,7 kilo per person i året. Les mer om kjøttforbruket vårt her.

Mindre melk og mer ost

Melkeprodukter - melk, ost, yoghurt, brie

Det samlede forbruket av melk (helmelk, lettmelk og skummet melk) har gått betydelig ned over tid, men var uendret fra 2019 til 2020. Det er lettmelk nordmenn drikker mest av, noe som er i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger om å velge magre meieriprodukter som del av det daglige kostholdet. Forbruket av ost har økt mye over tid, med en betydelig økning i 2020.

God kjennskap til kostrådene

I nasjonal handlingsplan for bedre kosthold er det mål om at 80 prosent skal kjenne til Helsedirektoratets kostråd. Kjennskapen til de enkelte kostrådene er god – om lag tre av fire kjenner til de tre anbefalingene om «fem om dagen», fisk til middag to til tre ganger i uken og at det er anbefalt å spise grove kornprodukter daglig. Kjennskapen er uendret fra 2020 til 2021. Kvinner og de med høy utdannelse er de som i størst grad har kjennskap til kostrådene. Tilliten til Helsedirektoratets kostråd fortsetter å stige, og 73 % av befolkningen totalt sier de har ganske stor eller svært stor tillit til kostrådene. To av tre synes også at Nøkkelhullet er en god merkeordning. 

Her kan du lese Helsedirektoratets rapport Utviklingen i norsk kosthold 2021. 

Sist oppdatert: fredag 10. desember 2021

 

Kommentarer

Ingen har kommentert enda. Bli den første!

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    Andre ting du kanskje synes er interessant

    version:11.21.1.3418, server:MP-PRD-WEB15 29.11.2022 12:43:38