20 år med MatPrat

Fra å være en digital storsatsning med kun fokus på matinspirasjon og oppskrifter, formidler vi i dag innsikt i norsk matproduksjon, og fakta om dyrevelferd, bærekraft, helse og ernæring knyttet til egg og kjøtt. 

I dag er matprat.no Norges mest besøkte nettside for informasjon om mat.

- MatPrat spiller en viktig rolle i dagliglivet til svært mange nordmenn, og har i gjennomsnitt 125 000 besøk hver dag og nærmere 46 millioner økter årlig. Gjennom kommunikasjonen vår ønsker vi å inspirere og dele kunnskap om norsk matproduksjon, mat og matlaging, forteller direktør i MatPrat, Dag Henning Reksnes.

- Vi markedsfører råvarene fra det norske landbruket og skal være et bindeledd mellom forbruker og storsamfunn og den norske kjøtt- og eggproduserende bonden, forklarer han.

Historien om opplysningskontorene går langt tilbake i tid, og er en del av markedsreguleringen i landbruket.

- Opprinnelig formidlet opplysningskontoret kunnskap om råvarer og stykningsdeler, og det fantes nesten ikke et hjem uten kjøkkenskuffene fulle av oppskriftshefter fra Opplysningskontoret for kjøtt. Nettsider var et ukjent fenomen, og vi brukte det meste av budsjettet på store reklameproduksjoner, trykt materiell og event, sier Reksnes.

- Mot slutten av 1990-tallet ønsket Opplysningskontoret for kjøtt å bli mer synlige for å løfte frem bøndenes råvarer. I år 2000 ble MatPrat etablert som kommunikasjonskonsept, og opplysningskontoret byttet ut store filmproduksjoner til digital kommunikasjon.

- Den første versjonen av matprat.no hadde 350 oppskrifter og 8 000 besøk etter lansering, forteller direktøren. I dag er tallet oppe i nærmere 46 millioner per år.

Temaene som formidles har også endret seg mye i løpet av de siste 20 årene:

- Informasjon om bærekraft, helse og dyrevelferd har fått stor plass de siste årene, fordi vi ser at dagens forbrukere vil vite mer om hvor maten kommer fra. Avstanden mellom norsk matproduksjon og det store flertallet av norske forbrukere blir større og større, og derfor er MatPrat opptatt av å bidra til åpenhet og økt kunnskap om norsk matproduksjon. Det er ikke alltid så lett å få oversikt i samfunnsdebatten, og MatPrat må ta en tydelig rolle i å bygge kunnskapsbaserte holdninger og argumentere faglig og saklig om norsk egg og kjøtt, forteller han.

Milepæler i MatPrats historie:

  • 1973: Opplysningskontoret for kjøtt etableres
  • 2000: Opplysningskontoret lanserer kommunikasjonskonseptet MatPrat med 19 nye reklamefilmer og nettside
  • 2004: MatPrat vant Gulltaggen for beste merkevare.
  • 2006: Første versjon av MatPrat på mobilen ble lansert
  • 2008: MatPrat vant Gulltaggen for beste informasjonsnettsted. Besøkstallene er nå oppe i nesten 700 000 i året.
  • 2009/2010: Opplysningskontoret for kjøtt slås sammen med Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt, og blir Opplysningskontoret for egg og kjøtt
  • 2011: MatPrat etablerer egen Youtube-kanal
  • 2012: Ny logo, ny profil, nye nettsider lanseres.
  • 2018: MatPrat lanserer chatboten Mats
  • 2020: MatPrat fyller 20 år, og fornyer logoen i anledning jubileet

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.