Tid for sunn grilling

Dersom du velger riktige råvarer, griller riktig og ikke minst unngår det feiteste tilbehøret kan grillmat både være saftig, sunn og kalorifattig.

Tekst:
Trine Thorkildsen, Ernæringsfaglig sjef

Foto:
 
matprat medforfatter: vibeke bugge

Sunt, smaksrikt og fristende tilbehør til grillmaten finnes det mye av. En bugnende grønn salat eller foliebakte grillede grønnsaker er nesten et selvsagt tilbehør til et sunnere grillmåltid. Lag en hjemmelaget potetsalat med en vinaigrette til, et friskt alternativ til den majonesbaserte man får kjøpt i butikken. Med masse deilig tilbehør på tallerkenen og riktig grillet magert kjøtt har du et godt utgangspunkt for et grillmåltid med god samvittighet.

 

Kjøttet

Helgrillet indrefilet av svin med bakt nypotetsalat.

Mørt kjøtt som indrefilet, ytrefilet, mørbrad, koteletter og kyllingfileter egner seg godt til grilling hvis det er skåret i jevne skiver eller i biter tredd på spyd. Entrecôte er også mørt kjøtt, men fordi dette stykket har en god fettmarmorering vil både fett- og kaloriinnholdet bli høyere enn om du velger de magrere stykningsdelene. Kjøtt som ikke er mørt egner seg derimot ikke på grillen. Dersom du er usikker på hva som er magert kjøtt, så er et enkelt tips å gå etter nøkkelhullsmerkede kjøttvarer. Vær dog klar over at butikkpakket kjøtt aldri har nøkkelhullet. Se også etter nøkkelhullet hvis du skal grille pølser eller andre bearbeidede kjøttvarer.

 

Marinering

Du kan gjerne marinere kjøttet. Det gir mer smak på grunn av krydder, og saftighet fordi marinert kjøtt ofte stekes i noe kortere tid. Små stykker trenger kortere marinering enn hele stykker. Skal kjøttet brukes samme dag kan man la det ligge fremme på kjøkkenbenken. Skal kjøttet brukes neste dag eller senere må det ligge i kjøleskap. Vær oppmerksom på at en del marinader kan inneholde mye salt og sukker. Dersom kjøtt ligger lenge i en marinade med salt vil kjøttsaften trekkes ut av kjøttet.  Da risikerer du å ende opp med et tørt og hardt kjøttstykke. For mye salt er heller ikke bra for helsa, og sukker gjør at maten blir lettere brent. Det er veldig enkelt å lage en marinade selv, og da har du full kontroll med hva som er i. Ikke bruk marinaden som det råe kjøttet har ligget i som dressing på tallerkenen.

 

Ren grill

Husk at grillristen må være rengjort før grilling. Før bruk kan den gjerne pensles med litt olje slik at ikke maten brenner seg fast. Alternativt kan du pensle maten med olje. Har du gassgrill med lavastener så sørg for at disse også er rene.

 

Kull, briketter og tennvæske

Briketter brenner lenger men kull har bedre effekt, så hva som er best å bruke avhenger av hva du legger på grillen. La tennvæsken trekke inn i kull/briketter i ca. 10 minutter før du tenner grillen. Sprut aldri tennvæske direkte på flammene.

 

Varme

Grillen må bli skikkelig varm før du setter i gang med grillingen. En gassgrill trenger ca. 5 minutter, mens en grill med kull/briketter trenger ca. 20 minutter. Når kull/briketter er dekket av hvit aske er grillen klar. Hvis det er for høy varme på grillen, eller hvis rista er for nærme glørne vil maten fort kunne bli brent før den er gjennomstekt, og brent mat er som kjent ikke sunt. Grill derfor ved lavere temperaturer over lengre tid. Med en gassgrill er det lett å justere varmen, men det er slett ikke umulig på en kullgrill. Det gjør du ved å lage en sone hvor det ikke er kull under slik at maten kan grilles indirekte. Veldig nyttig når man griller større stykker over lenger tid.

 

Flammer

Hvis det flammer opp i grillen skjer dette fordi fett fra kjøttet smelter og drypper ned. Legg maten til side, for eksempel på en tallerken eller i sonen uten kull, for å unngå at den blir brent og la flammene dø ut før du fortsetter grillingen. Det kan lønne seg å grille mindre fettrike matvarer.

 

Avstand

Bruk bøttegrill i steden for engangsgrill.

Sørg for å ha god avstand mellom maten og varmekilden. Du bør derfor droppe engangsgrillen og heller investere i en liten bøttegrill når du skal ut på tur å grille. Sørg for god lufttilførsel når du griller og snu maten flere ganger så unngår du brent mat som verken er godt eller sunt.

 

Hygiene i utekjøkkenet

Ikke alle har tilgang på vann og vaskemuligheter når man er ute og griller. Mye av tilbehøret blir gjerne tilberedt på kjøkkenet inne i forkant eller parallelt. Men en ting som er spesielt viktig å huske på er å ta med et eget fat eller fjøl til kjøtt som er ferdig grillet, slik at man ikke legger nygrillet mat tilbake der det rå kjøttet lå.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.