Sunnere julesnacks

Er du redd for å merke jula på beltespenna over nyttår? Her er noen tips til hvordan du kan komme deg litt lettere gjennom den søte juletid.

Som kjent er det ikke hva vi spiser mellom jul og nyttår som betyr mest for vekta og helsen, men heller det vi spiser mellom nyttår og jul. Det vi spiser i jula har en tendens til å ha et høyt fett- og sukkerinnhold, noe som samtidig gjør det kaloririkt og ofte næringsfattig. Selvfølgelig skal du kose seg i jula, men når jula for mange allerede starter i november så blir det mange dager med kos og hygge. Da er det ikke vanskelig å forstå at dersom denne førjulskosen inkluderer mye fet mat, snacks og godteri, så vil du kunne merke det på beltespenna over nyttår.

Snacks – et lite, godt tillegg

Snacks bør aldri erstatte den ordentlige maten vi spiser. Snacks skal bare være et godt, ekstra tillegg. Mange typer snacks er veldig kaloririke, så hvis du spiser mye av dette, så vil det gi utslag på vektnåla. Spiser du mat og snacks mens du holder på med noe annet kan det hende at hodet ditt ikke helt registrer hva du putter i deg, og at du derfor spiser for mye. Spis derfor i rolige omgivelser, helst uten forstyrrelser fra for eksempel TV eller andre ting. Først da vil du få fullt utbytte av den sensoriske opplevelsen, og kanskje ikke fristes til overspising.

Ha alltid en mugge med vann stående i kjøleskapet og drikk regelmessig igjennom dagen. Drikker du for lite så kan det oppleves som om du er sulten, når du egentlig bare har fått i deg for lite væske. Vannet kan gjøres mer innbydende ved å ha i noen skiver agurk, lime eller sitron eller for eksempel noen revne blader basilikum eller sitronmelisse. Dette gir også smak.

En neve nøtter

En neve nøtter om dagen passer godt som julesnacks. Forskning har vist at litt nøtter hver dag er bra for helsen. Myndighetene våre anbefaler oss også å spise litt nøtter (cirka 140g/uke).  Det finnes mange ulike typer å velge mellom, som for eksempel hasselnøtter, valnøtter, paranøtter, macadamianøtter, pekannøtter, cashewnøtter, pistasjenøtter og mandler.

Nøtter inneholder lite karbohydrater og er en kilde til en- og flerumettede fettsyrer, i motsetning til for eksempel melkesjokolade som har et høyt innhold av mettet fett og sukker. Dersom man bytter mettet fett med umettet fett så vil det bidra til å opprettholde normale kolesterolverdier. Innholdet av næringsstoffer varierer mellom de ulike nøtteslagene. Mandler inneholder for eksempel riboflavin, niacin, vitamin E, sink og magnesium i tillegg til fiber. Magnesium bidrar til at muskler og nervesystem fungerer som det skal, samtidig som det kan være med å redusere trøtthet og utmattelse. Fiber gjør at tarmen får litt å jobbe med, noe som gjør at tarminnholdet holder seg mykt og passerer raskere. Enkelte studier tyder også på at fiber på sikt kan være med å forebygge hemoroider.

En neve nøtter om dagen er akkurat passe mengde. foto: frukt.no

Glem likevel ikke at nøtter er kaloririkt på grunn av det høye fettinnholdet. Å ha nøtter med skall kan være et lurt triks for å unngå at du spiser for mye av dem. Det tar jo litt tid å knekke en nøtt. Samtidig er det nettopp nøtter med skall som hører den tradisjonelle julen til.

Et annet alternativ er å velge råe, usaltede nøtter som du eventuelt rister selv i tørr panne/ovn hvor du kan eksperimentere med ulike krydder og urter. Kanskje kan du prøve deg frem med noen julekrydder?

Hjemmelaget marsipan

700g mandler
300g melis
2-3 eggehviter
1 ts tragant (fås kjøpt på apotek)
Eventuelt litt likør, konjakk eller annen smakstilsetning. Min favoritt er å tilsette litt finhakket syltet ingefær.
Slik gjør du:
  1. Skåld mandler. Det gjør du ved å helle kokende vann over mandlene. La dem ligge i 2-3 minutter og skyll dem så i kaldt vann. Klem mandlene ut av skallet med fingrene og legg de utover på et brett. Tørk mandlene på ved lav varme i ovnen i en time, eller i romtemperatur natten over.
  2. Mal mandlene én eller to ganger i kvern eller hurtigmikser. Mal dem igjen sammen med melis.
  3. Bland inn tragant, eggehvite og smakstilsetninger, og arbeid marsipanen sammen til den er glatt og henger godt sammen.
  4. Pakk marsipanen i plast og la den hvile i minst et par timer.
Bruk en mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold til å dyppe noe av marsipanen i om du ønsker det.

Hjemmelaget marsipan

Marsipan hører julen til, og er noe mange må ha for at julen skal være komplett. Hjemmelaget marsipan går den vanlige butikkjøpte marsipanen en høy gang. Den tradisjonelle marsipangrisen du får kjøpt i butikken inneholder bare 37 % mandler, så ved å lage den selv kan få en mye høyere andel mandler og mindre melis.

Hjemmelaget fruktnøtt

Det smaker godt med hjemmelaget fruktnøtt, og det beste er at du kan ha i akkurat det du liker best. Bruk en sjokolade med høyt kakaoinnhold (for eksempel 70 %). Sjokoladen smeltes i vannbad, og for å gi den et ekstra hint av jul kan du ha i litt kardemomme, malt nellik, kanel og/eller malt ingefær. Som utgangspunkt kan du per 100 g sjokolade ha i 1 dl med en blanding av hakkede nøtter, tørket frukt og bær (uten tilsatt sukker). Litt havregryn smaker også godt i. Sjokolademassen fordeles i små former og settes kjølig, eller fordel den på et bakepapir.

Fysen på noe godt på kvelden?

Har du lyst på noe salt småmat om kvelden passer spekemat eller røkelaks godt i jula, samtidig som det er raskt og enkelt. Velge rent kjøtt som er speket, og ikke spekepølser fordi disse generelt inneholder mye fett. Tilbehøret er selvfølgelig tomat, agurk, eggerøre, ekstra lett rømme og et godt flatbrød laget på grovt mel eller en skive godt grovt, brød.

Gløgg og klementiner

Gløgg er også noe som hører julen til. Den engelske varianten mulled wine smaker veldig godt samtidig som den er mindre søt.

Klementiner, appelsiner, dadler og fiken er også typisk i julen. Velger du tørket frukt og bær, så sjekk på pakken at de ikke er tilsatt sukker. Når frukten tørkes forsvinner mye av vannet, noe som igjen gjør at det naturlige sukkerinnholdet konsentreres opp og som derfor gjør kaloriinnholdet relativt høyt. Frisk frukt som klementiner kan du spise som snacks. To klementiner inneholder i underkant av 100 kalorier.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.