skip navigation
matprat logo
Jente jogger

Sunnere livsstil uansett vekt

Om vinteren er det fristende å holde seg innendørs med god mat og drikke, mens treningsturene i kulden uteblir. Ønsker du å bedre formen uten alt for drastiske endringer, er dette mulig.

Ned i vekt

Uansett om ønsket er å gå opp, ned eller holde vekten stabil, er nøkkelen et sunt, variert kosthold og økt fysisk aktivitet. Kort fortalt må man spise mindre enn kroppen forbruker for å gå ned i vekt. Dette er dessverre lettere sagt enn gjort. La deg ikke friste av enkle dietter som lover rask vektnedgang og en flott kropp. Legg om til en sunnere livsstil framfor en diett – det øker sannsynligheten for varig vektreduksjon.

Uansett om du ønsker å gå opp eller ned i vekt er det viktig med et variert kosthold og en god porsjon fysisk aktivitet.

Det er viktig å tenke på at vekten skal holdes nede etter et vekttap. For mange er dette ofte det vanskeligste. En diett som består av for eksempel milkshaker hjelper sjelden i det lange løp, fordi man kjapt ender tilbake i gamle spisevaner når man slutter på dietten.

Det anbefales heller små, men varige forandringer i matvanene, kombinert med et høyere aktivitetsnivå. Små forandringer kan være å bytte ut brus med farris, ha mindre saus til middagen eller spise frukt og grønt som mellommåltider. De små, men smarte forandringene vil over tid føre til at vekten går ned og sannsynligheten for en varig vektreduksjon øker.

Frukt, bær og grønnsaker er både fargerikt, fristende og godt - perfekt som mellommåltid. Foto: MatPrat

Det samme gjelder med fysisk aktivitet. Start forsiktig, så du ikke blir lei eller mister motet. Begynn med hverdagsaktivitetene. Ta trappen i stedet for heisen, sykle til jobben eller gå av bussen en stopp for tidlig og så videre. Et annet tips er å avtale fast trening en gang i uken med en venn. Alt blir morsommere med selskap, i tillegg blir det lettere å tvinge seg ut av sofaen når du vet en venn er på vei.

Hold stabil vekt

Det er ikke bare vekten som teller, en slank person med et dårlig kosthold og lite fysisk aktivitet kan ha like dårlig helse som en overvektig med samme livsstil.

At man kan spise hva som helst, fordi man ikke legger på seg er altså ikke sant. For å dekke behovet for vitaminer og mineraler er det viktig å spise variert. Ta gjerne utgangspunkt i rådene nedenfor, men spis mer – til du er mett.  Og husk: trening må med!

Opp i vekt

Vil man opp i vekt er det oftest muskelmassen man ønsker å øke. For å øke muskelmassen må man selvfølgelig trene, og styrketrening er den mest effektive måten. Likt med problemstillingene ovenfor, må man prioritere både kosthold og fysisk aktivitet.

Dropp proteinpulver

Musklene i kroppen består av 20 prosent protein. Å bygge 5 kg muskler på et år er realistisk, men vanskelig. Dette krever et ekstra inntak av protein på 3 gram per dag. Tre gram protein tilsvarer en skive kokt skinke eller 1 dl melk.Et for høyt proteininntak fører til at proteinet forbrennes som energi eller lagrer seg som fett. Dyre proteintilskudd er derfor ingen vits. Om man trener mer øker også appetitten, så mengde mat er ofte ikke det største problemet.

Tips til sunt kosthold

Her er noen enkle retningslinjer som gjelder for alle som ønsker et sunt kosthold.

Bruk tallerkenmodellen

Tallerkenmodellen er en god leveregel som sørger for at vi spiser ernæringsmessig riktig. Foto: MatPrat

La poteter/pasta/ris og grønnsaker spille hovedrollen i et middagsmåltid. Fyll opp 2/3 av plassen på en tallerken med poteter/pasta/ris og grønnsaker, og la siste tredjedelen bestå av kjøtt eller fisk. Da kan du være trygg på at du spiser ernæringsmessig riktig.

Andre gode tips

  • Spis mye frukt og grønt - det perfekte mellommåltidet
  • Velg de sunne alternativene – nøkkelhullsmerket
  • Velg magert og renskåret kjøtt - både til middag og på brødskiva
  • Unngå sukkerholdige drikker – drikk vann!
  • Bytt ut brus med farris
  • Unngå fete dressinger og sauser
Fyll vann på karafler som står tilgjengelig. Da drikker du mer vann.
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:1.0.57.1, server:MP-PRD-WEB03 19.02.2017 22:08:52