Ukemeny uke 9/2019

Trenger du inspirasjon til hva du skal ha til middag denne uken? Her får du middagstips fra oss.

SPAGETTIOMELETT MED RESTER

Mandag er en fin dag for å rydde i kjøleskapet og bruke opp rester av ulike slag. Kanskje alt kan forenes i en spagettiomelett? Ikke bry deg så mye om ingrediensene i oppskriften under. Her er det helt opp til deg og hva du finner i kjøleskapet. Men spagetti eller annen kokt pasta må til - og egg!

GROVE FISKEKAKER MED KARRISTUEDE ROTGRØNNSAKER

Nystekte, hjemmelagde fiskekaker smaker kjempegodt, og er en ypperlig måte å servere fisk på. Her får du dem med en deilig karristuing og stekte poteter, men det er ingenting i veien for å nyte fiskekakene mellom et godt burgerbrød eller i en fiskewrap. 

KYLLINGFORM MED ORZO

De små risformede pastakornene som kalles orzo eller risoni er populære i gryter, supper og ovnsretter i Hellas. Vi har laget en alt-i-ett-rett med saftig lårfilet av kylling, fiks ferdig på en halv time.

FÅRIKÅL

Fårikål er både husmannskost og festmat, og smaker kanskje enda bedre dagen etter at den er laget. Og en ting er sikkert: fårikål er verdens beste grunn til å samle store og små til høstens etegilde rundt den dampende gryta!

FALAFEL

Falafel er vegetarboller eller flate kaker laget av moste kikerter. Falafler er vegetarmat med opprinnelse fra Midtøsten. Server falaflene med raita, tzatziki eller hummus.

SKREI MED TOMAT- OG BASILIKUMSAUS

Februar og mars er høysesong for fersk skrei. Her serverer vi den fantastiske råvaren på sydeuropeisk vis med ferske tomater, urter og hvitløk. Raskt, enkelt og utrolig godt! 

RØKT SVINEKAM MED POTETGRATENG

Helstekt røkt svinekam servert med potetgrateng og rødkål-slaw er deilig vintermat med mye smak. Beregn minst 300 gram røkt svinekam pr. porsjon, siden mye går bort i bein.

UKENS DESSERT

FASTELAVNSBOLLER

Det er bare fastelavn en gang i året, så da må det være lov til å nyte noen fristende fastelavnsboller med både krem og syltetøy.

UKENS BARNEVENNLIGE OPPSKRIFT

STEKT RIS

Stekt ris er en super middagsrett, som er en fin måte å bruke opp gårsdagens ris-rester. Husk at det er viktig at risen er raskt avkjølt, og pakke det godt inn, før den ble satt i kjøleskapet. Du kan bruke akkurat den typen ris du har rester av, og hvis du har litt mer eller mindre enn det som står i oppskriften, så gjør ikke det noe.

Se forrige ukes ukemeny for flere gode middagstips.

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    Pga ferie er kommentarfeltet stengt i juli.