skip navigation
matprat logo
Kokt laks med agurksalat og sandefjordsmør

Fisk og skalldyr: Tall og fakta

Hvor mye fisk spiser vi egentlig? Her finner du litt informasjon.

Fra 1995 til 2000 økte forbruket av fisk fra 34 til 36 kg per person per år (engrostall), men det har holdt seg på dette nivået siden.

Ut fra et helsemessig synspunkt mener Helsedirektoratet at det er gunstig om vi spiser mer fisk, både mager og fet. Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser fisk både som pålegg og til middag, og at vi varierer mellom ulike fiskeslag.

Det anbefalte inntaket av omega-3-fettsyrer vil langt på vei være dekket ved å spise to måltider fet fisk per uke. I gjennomsnitt spiser den norske befolkningen under ett måltid fet fisk i uka.

Gjennomsnittlig fiskeinntak er 65 g per dag, noe som tilsvarer drøyt to fiskemåltider i uken,

Mesteparten av fiskeinntaket er i form av mager fisk og fiskeprodukter. Bare omtrent 30 prosent er i form av fet fisk og fiskepålegg.

Barn, ungdommer og unge voksne spiser vesentlig mindre fisk enn voksne. Blant ni- og trettenåringer var gjennomsnittlig fiskeinntak omtrent 25 g pr dag.

Ettersom en stor andel av fiskepålegget er fet fisk, som sardiner, makrell og sild, blir ofte fiskepålegget regnet som fet fisk i tillegg til det vi spiser som middagsmat. Blant voksne var inntaket av fet fisk og fiskepålegg 19 g pr dag. Blant ni- og trettenåringer var inntaket av fet fisk og fiskepålegg 6 g pr dag.

 

 

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.40, server:MP-PRD-WEB10 22.09.2017 02:47:36