skip navigation
matprat logo
Magnus og Amund koser seg ved frokostbordet.

Tips til foreldre med kresne barn

Mange foreldre opplever at barna spiser de matvarene de liker, og unngår matvarene de ikke liker. Det er viktig å vite at det er normalt at barn er kresne i større eller mindre grad, eller har ulike faser der de unngår enkelte matvarer på grunn av smak eller konsistens. Denne artikkelen tar for seg ulike tips, som kan brukes for å utvikle barnas smakspreferanser.

De eneste smakene som barn er født med naturlige preferanser for er søtt og salt. Forskere har kommet frem til at dette er knyttet opp mot at disse smakene introduseres tidlig i livet, gjennom den søte smaken i morsmelken og den salte smaken i fostervannet. De andre grunnsmakene må barna læres opp til å like. Mange grønnsaker, som for eksempel brokkoli, har en bitter smak, er derfor vanskeligere for barna å lære å like- men ikke umulig!

Smakspreferanser er avgjørende for hvilke kostholdsvaner vi har- både i barndommen og videre i livet. Barn har en tendens til å spise mye av de matvarene de liker, og styre unna dem de ikke liker. Gjennom introduksjon av ulike smaker og fokus på gode matvaner kan barnas «trenes opp» til å like mer. Dette er svært viktig fordi det i barneårene er viktig med et variert kosthold med nok næringsstoffer, for å fremme en normal utvikling og vekst. 

Blir det mye krangling rundt matbordet fordi barna ikke vil spise matvarer de ikke liker? Lag en regel om at de må spise minst én bit av en ny matvare eller en kvart brødskive med et nytt pålegg. Vent noen dager, og server den samme matvaren igjen.

Hvordan kan man gå frem?

Introduser nye smaker og konsistenser jevnlig. Mos, riv eller server grønnsaker rå. Ny smaker tar tid å lære, og forskere har kommet frem til vi må smake på en ny smak opp til 15 ganger, før vi liker den. Mist derfor ikke motet om barna «ikke liker» med en gang. Husk at dette er en læringsprosess, og det er ikke skadelig for barn å smake på mat de ikke liker. Fortsett å introdusere smaker. Det kan også hjelpe å blande smaker som barna like fra før med nye smaker. Kombiner den syrlige smaken fra yoghurt eller den bitre smaken fra grapefrukt med litt søtt i form av sukker, søt frukt eller honning.

Hva med å arrangere smaksleker? La barna smake på noen utvalgte smaker. La dem gjette smaker som bittert eller salt eller prøve å kjenne igjen ulike matvarer.

Barn liker å bestemme selv. Gi alternativer istedenfor å la dem velge helt fritt. Sørg for tilgang til sunne matvarer slik som oppkuttet frukt og grønnsaker og sett frem ulike sunne påleggstyper som de kan velge mellom til frokost. Hva med å gi barna tre sunne middagsalternativer som de kan velge mellom? Dette tipset kan også brukes rundt middagsbordet: si at barna må spise minst én type grønnsak eller smake på mat med tre ulike farger, men at de kan velge selv. Ros dem når de smaker på noe nytt!

Skap interesse ved å gi maten morsomme navn som skattkister eller piratpizza. Grønnsaker med sterke farger som rødkål eller rødbeter kan brukes til å farge maten og gjøre den mer spennende. Kok spagettien med rødkål, og server prinsessespagetti!

Barn ser opp til de voksne. Lag den samme middagsmaten til hele familien. Hvis mamma, pappa eller søsken ikke liker noe, kan barna ta etter. Vær gode rollemodeller. Prøv å unngå negativ oppmerksomhet på hva som spises eller ikke spises og fokuser heller på å ha det hyggelig rundt middagsbordet for å skape positive assossiasjoner og gode minner knyttet til maten dere spiser.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.5.1.32, server:MP-PRD-WEB09 18.08.2017 09:18:10