skip navigation
matprat logo
Jente spiller fotball Shutterstock

Barn og fysisk aktivitet

Det er mange gode grunner til at barn bør være i fysisk aktivitet. Det å være aktiv påvirker helsen positivt, både på kort og lang sikt. Aktivitet kan også være en kilde til læring, sosialt samvær, bedre selvtillit og mestring.

Stillesitting utgjør en stadig større del av hverdagen både for voksne og barn. Etter en lang dag på skolen er det viktig for barn å holde seg i aktivitet, fremfor å sette seg ned foran skjermen. Helsedirektoratet anbefaler at barn og unge bør være i fysisk aktivitet minst 60 minutter hver dag. Altså, det dobbelte av hva som anbefales for voksne! La gjerne barna være aktive utover anbefalingene, så lenge de har det gøy og opplever aktiviteten som positiv.

Det er viktig at aktiviteten er varierende, med en fordeling av både moderat og høy intensitet. Det anbefales at fritidsaktiviteter med høy intensitet, slik som fotball, håndball eller annen fysisk idrett bør foregå minst tre ganger i uka. Utelek er også en god måte å holde barna i moderat aktivitet, samtidig som de har det gøy og får frisk luft.  Regelmessig fysisk aktivitet gir et sterkere skjelett, øker muskelstyrken og fører således til friskere og sterkere barn. I tillegg vil barna danne et godt grunnlag for gode vaner som de kan ta med seg inn i voksenlivet.

 

Forslag til hverdagsaktiviteter som kan øke aktivitetsnivået

  • Hoppe tau eller hoppe på trampoline
  • Gå eller sykle til og fra skolen
  • Gå på tur med familie og venner, gjerne med litt vekt i sekken
  • Hinderløype
  • Orientering i skogen
  • Vannlek i basseng

 

Et sunt og sterkt skjelett

Fysisk aktivitet og et sunt kosthold er viktig for å bygge et sterkt skjelett. I løpet av puberteten bygger vi opp ¼ av skjelettets totale benmasse, før vi når den totale benmassen når vi er 25 år. Jobben vi legger i å bygge opp skjelettet i barne- og ungdomsårene er derfor av stor betydning. Det kan sammenlignes med å bygge et hus med en solid grunnmur, som man skal bo i resten av livet.

Fysisk aktivitet som styrketrening, ballspill, gå i trapper eller jogging er eksempler på aktiviteter som belaster skjelettet, og er således med på å øke bentettheten. Svømming eller sykling styrker ikke skjelettet på samme måte, men aktivitetene er allikevel viktige aktiviteter som bidrar til en god helse blant barn og ungdom.

I tillegg til fysisk aktivitet, spiller også kostholdet en viktig rolle for arbeidet med å styrke skjelettet. Det er spesielt inntak av kalsium og vitamin D som er av betydning. Fra man er nyfødt og til 20 års alderen øker innholdet av kalsium i skjelettet fra 30 gram til 1200 gram. For at kroppen skal kunne ta opp kalsium fra maten er den avhengig av vitamin D. Uten vitamin D hjelper det lite å få i seg mye kalsium. Derfor er det meget viktig med et tilstrekkelig inntak av både kalsium og vitamin D i oppveksten for å få en normal vekst og utvikling av skjelettet. Melk og ost er eksempler på gode kilder til kalsium i kostholdet. Fet fisk og tran er gode kilder til vitamin D. Egg er den tredje viktigste kilden til vitamin D i det norske kostholdet. 

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.43, server:MP-PRD-WEB10 21.10.2017 14:24:16