skip navigation
matprat logo
Skinkebiff med appelsin og ananas

Sunt renskåret svinekjøtt

Svinekjøtt har en mild egensmak som gjør at de fleste liker det, og det kan kombineres med det meste av smaker og tilbehør. Renskåret svinekjøtt er proteinrikt, magert og rikt på næringsstoffer. Med renskåret svinekjøtt har du et sunt utgangspunkt for utallige middager.  

Proteinrikt

Kjøtt bidrar med 27% av proteininntaket i det norske kostholdet, og er dermed den viktigste proteinkilden for nordmenn. De magrere stykningsdelene av svin har et høyt proteininnhold. I ytrefilet og flatbiff, som er det aller magreste, utgjør protein over 85% av energiinnholdet. Proteiner bidrar blant annet til å opprettholde normal muskelmasse og knokler, samtidig som det kan bidra til vekst i muskelmasse. I tillegg kan protein nyttiggjøres som energikilde i kroppen.

Proteiner er bygd opp av ulike aminosyrer. Mennesker er i stand til å lage mange av disse aminosyrene selv, men ikke alle. Disse må vi få tilført via kosten. Proteinkilder med et høyt innhold av disse livsviktige aminosyrene omtales derfor noen ganger som høyverdig protein. Proteiner i kjøtt og andre animalske matvarer er av høy kvalitet.

Magert

Fett i matvarer består i varierende grad at mettet, enumettet og flerumettet fett. Umettet fett har gunstig effekt på kolesterolet vårt, og vi anbefales å begrense inntaket av mettet fett. Ulike kjøttslag har forskjellig fettsyresammensetning, og svinekjøtt er blant kjøttslagene med den mest gunstige fettsyresammensetningen. Nesten halvparten av fettsyrene er enumettede, og i underkant av førti prosent er mettede fettsyrer. Resten er flerumettet.

De magre og møre stykningsdelene ytrefilet, flatbiff og indrefilet av svin inneholder kun mellom 1,6 og 3,1 prosent fett. I tillegg er skinkestek og bog uten fettrand relativt magert, med et fettinnhold på henholdsvis fem og sju prosent. Det finnes mange kjøttdeiger av svin i butikkene med ulikt fettinnhold. Mange kjøttdeigretter kan gjøres sunnere ved å bytte ut vanlig kjøttdeig med en magrere variant.

Det sunneste er selvfølgelig å velge rent kjøtt, men dersom man spiser pølser og annen farsemat ofte, bør man være oppmerksom på fett- og saltinnholdet i produktene. Se gjerne etter Nøkkelhullet når du er i butikken. For å få nøkkelhullsmerket må fettinnholdet i kjøttprodukter være under ti prosent. I løpet av kort tid vil det også stilles krav til lavere saltinnhold i kjøttprodukter som merkes med Nøkkelhullet. Dette merket kan også gjøre det enklere å finne de sunnere alternativene innenfor påleggsutvalget. Kokt skinke og hamburgerrygg er magert pålegg av svin, men det finnes også magrere varianter av for eksempel servelat, salami og leverpostei. Leverpostei er dessuten rik på jern, som blant annet mange barn, unge jenter og kvinner får i seg for lite av.

Næringsrikt

Kjøtt tilfører kun 12% av energien i kostholdet til en gjennomsnittlig nordmann, men er likevel en viktig bidragsyter til en rekke vitaminer og mineraler. Vi spiser i gjennomsnitt 390 gram svinekjøtt i uken, og det er dermed det kjøttslaget som vi i Norge spiser mest av. En porsjon magert svinekjøtt à 150 gram inneholder kun 165 kcal, og er rik på vitamin B1 (tiamin), B3 (niacin) og B6.  I tillegg inneholder det kalium, selen og fosfor. 

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.53, server:MP-PRD-WEB06 16.12.2017 12:07:25