skip navigation
matprat logo
Rucculasalat med strimlet biffkjøtt

Sunn på MatPrat

Er du blant de mange som har sunnere livsstil som et nyttårsforsett? Gode intensjoner kan være vanskelig å etterleve når den ellers så travle hverdagen igjen er over oss. Her er litt hjelp fra matprat.no til å komme trygt i mål.

Nyttårsforesetter om en sunnere livsstil står høyt på listen hos mange. På matprat.no finner du tusenvis av inspirerende oppskrifter og over tre hundrede av disse dekker kategorien sunn. Disse rettene er ment for folk flest som har et behov eller ønske om å spise sunt. 

 

Godkjent snarvei

God tilgjengelighet på fullkornsprodukter gjør at vi i nyutvikling av oppskrifter hovedsakelig benytter dette. For å gjøre handlelista så kort som mulig bruker vi av og til noe hel- og halvfabrikata. Mange produkter av denne typen har også en ernæringsmessig bra kvalitet. Det er en ærlig sak at noe hel- og halvfabrikata kan gjøre det enklere å oppnå større variasjon i kosten dersom man ikke har tid eller lyst til å legge ned altfor mye tid og krefter over grytene.

 

Sunt og usunt

Meningene om kosthold er mange og sterke, og det kan være vanskelig å orientere seg i jungelen av hva som er sunt og ikke. MatPrat ønsker å fremme matglede, og å gi inspirasjon og kunnskap om mat og kosthold. Når vi i MatPrat snakker om sunnhet tar vi utgangspunkt i norske helsemyndigheters kostråd. Dette er råd som egner seg for de aller fleste, og som er ment å fremme folkehelsen og å forebygge kroniske sykdommer.

 

Fordeling av energiinntak

Middagen bør bestå av 25–35 % av daglig ennergiinntak.

Energibehovet, kaloriene du behøver i løpet av en dag, varierer blant annet med alder, kjønn, kroppsstørrelse og hvor fysisk aktiv du er. Energiintaket kan for eksempel fordeles på denne måten:

  • 20–25 % til frokost
  • 25–35 % til lunsj
  • 25–35 % til middag
  •  5–30 % til mellom- og kveldsmåltider

Alle oppskrifter som tilhører SUNN-kategorien er næringsberegnet. SUNN er delt inn i to underkategorier: sunn og rask og sunne fristelser. I sunn og rask inneholder oppskriftene maks 550 kcal per porsjon. Dette er hverdagsretter som er relativt rask og enkel å tilberede, noe som betyr at ingredienslista heller ikke er for lang. I tillegg er det lagt vekt på at ingrediensene skal være tilgjengelige over hele landet.I den nye kategorien sunne fristelser inneholder oppskriftene maks 650 kcal per porsjon. Her er sunnhet like viktig, men vi har sluppet opp på antall ingredienser, vanskelighetsgrad og tidsbruk. Øvre grense for kaloriinnhold er også noe økt. Her finner du sunne retter som gjerne kan brukes i gjestesituasjoner og i helgene. 

Kalorikriteriene er beregnet ut fra energibehovet til en gjennomsnittskvinne i vektbalsanse med et energiforbruk på 2200 kcal per dag. Dermed utgjør en oppskrift som du finner i SUNN-kategorien mellom 25-30 % av dagsbehovet for energi. Dette betyr for eksempel at dersom du trener mye, har en fysisk krevende jobb eller ønsker å gå opp i vekt må du kanskje øke porsjonsstørrelsen. Muskler “brenner” flere kalorier enn fettvev. Dette er grunnen til at en mann som oftest har høyere energibehov enn en kvinne på samme størrelse.

I næringsberegningene av våre Sunn-oppskrifter angir vi mengde karbohydrater, proteiner og fett i en porsjon. Vi har ikke kriterier for energifordeling (andel karbohydrater, proteiner og fett). På grunn av kalorikriteriene vil fettinnholdet i rettene naturlig begrenses. Fett inneholder nemlig over dobbelt så mye kalorier per gram som både karbohydrater og proteiner.

Vi etterstreber også at minst en tredel av tallerkenen skal fylles med grønnsaker.

 

Summen av alt

Kostholdet vårt er satt sammen av flere måltider, og hvert måltid er igjen satt sammen av mange ulike matvarer.

Som regel kan man ikke si at en matvare er sunn eller usunn. Det er summen av disse over tid som avgjør om du spiser sunt eller usunt. Det er plass til alle matvarer i kostholdet vårt, men det er hvor mye og hvor ofte du spiser dem som teller. Sammen med fysisk aktivitet er variasjon og balanse i kostholdet avgjørende for en sunn livsstil.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.5.1.32, server:MP-PRD-WEB09 21.08.2017 14:15:22