skip navigation
matprat logo

Slik velger du kjøtt i et balansert kosthold

Kjøtt er en viktig kilde til en rekke næringsstoffer, og kan være et positivt bidrag til et sunt og variert kosthold. Her får du tips til hvordan gjøre gode valg i hverdagen.

Kjøtt er en viktig del av det norske kostholdet og forbindes av mange med god smak, matglede og en sentral del av vår matkultur. Helsedirektoratet uttaler i sine kostråd at magre kjøttprodukter er viktig for de fleste for å sikre et tilstrekkelig inntak av en rekke næringsstoffer, men hvilke produkter er magre og hva med tilberedningen og tilbehøret?

Kjenn ditt kjøttstykke

Kjøtt et samlebegrep som inkluderer ulike kjøttslag og mange ulike produkter. Dette gir store forskjeller både når det gjelder bruksområde og næringsinnhold.

Kostrådene anbefaler å velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter, og begrense mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt (storfe, lam, svin og geit). Det anbefales at vi velger rent kjøtt fremfor bearbeidet. Ved å velge rent kjøtt (hele kjøttstykker) har du mulighet til å skjære bort synlig fett selv – enten før eller etter steking. Rent kjøtt er dessuten fritt for tilsatt salt, som er noe de fleste av oss bør kutte ned på. Dersom kjøttet i tillegg er renskåret vil det ha et lavt fettinnhold og ha et høyt innhold av proteiner av god kvalitet. 

Hvis du ønsker magert kjøtt er det enkleste å velge rent kjøtt uten synlig fett, som for eksempel skinkebiff eller ytrefilet av svin, flatbiff, ytrefilet eller mørbrad av storfe, flatbiff av lam, eller kylling og kalkun uten skinn. Næringsinnhold og bruksområder er noe forskjellig for de ulike kjøttslagene, varier derfor gjerne i hva du velger – både med tanke på ernæring, men også for matgledens del.

Når det kommer til bearbeidede produkter, som for eksempel pålegg, farser og pølser er det også store variasjoner i innhold av fett, salt og energi. Det er selvsagt rom for alle matvarer, og kjøttprodukter, i kostholdet – men de produktene man spiser mye av bør ikke inneholde for mye fett og salt. For å gjøre de gode valgene i butikken kan Nøkkelhullsmerket være et godt hjelpemiddel. 

Mengde

Å spise i tråd med kostrådene danner grunnlag for et sunt og variert kosthold. Av rødt kjøtt anbefales det å innta opptil 500 gram ukentlig. Denne mengden gjelder ferdig tilberedt kjøtt, og tilsvarer 700-750 gram råvare. Dette utgjør to-tre middager pluss litt kjøttpålegg. For kylling og kalkun, som regnes som hvitt kjøtt, gjelder ikke denne begrensningen. Middagene resten av uken kan for eksempel bestå av egg, hvitt kjøtt, fisk og belgvekster – i tillegg til poteter, pasta, ris eller brød (gjerne fullkornvarianter) og rikelig med grønnsaker. 

Hjemme på kjøkkenet

Rent kjøtt trekker ikke til seg fett under steking. Tvert imot så kan en del av fettet smelte ut i stekepannen eller gryta under varmebehandling. Riktig tilberedningsmetode ved steking av kjøtt kan ha innvirkning på hvor sunt måltidet blir.

3 gode tips til et sunt stekeresultat

  • Unngå altfor høy temperatur, slik at kjøttet ikke blir brent.
  • Velg stekefett som egner seg til steking.
  • Vask stekepannen etter bruk.

Les her for mer informasjon om sunn tilberedning av kjøtt 

Tenk på måltidet som en helhet

Sunn mat kan være så mangt og et hovedprinsipp er at det er viktig med variasjon og balanse. For mange er middagsmaten det måltidet som bidrar til størst variasjon i kostholdet. Tallerkenmodellen er et godt verktøy for å legge opp et velbalansert måltid. Huskeregelen er:

  • 1/3 magert kjøtt, fisk, egg eller belgvekster
  • 1/3 poteter, ris, pasta eller brød (fortrinnsvis fullkornvarianter).
  • 1/3 grønnsaker

Et grunnprinsipp er å velge det magreste kjøttet til hverdags, variere mellom kjøttslag, tilberede kjøttet riktig og å ha et bevisst forhold til helheten i kostholdet.

Fargerikt tilbehør

Husk at også tilbehøret er viktig for hvor sunt måltidet er. En fargerik salat, ovnsbakte- eller kokte grønnsaker, pureer, moser eller råkost er både viktig for å bidra til variasjon i kostholdet, tilføre nødvendige næringsstoffer og å gjøre måltidet innbydende og fristende.

SUNN-kategorien på MatPrat

Ønsker du inspirasjon til sunne oppskrifter kan SUNN-kategorien her på MatPrat være et godt tips. Alle oppskrifter som tilhører denne kategorien er næringsberegnet, og tar utgangspunkt i Helsedirektoratets kostråd. Les mer om bakgrunnen for SUNN-kategorien her.

Flest hverdager

Det er næringsinnholdet i de matvarene vi spiser ofte, og mye av, som har størst betydning for hvordan kostholdet totalt sett ser ut. Det er plass til alle matvarer i kostholdet vårt, men det er hvor mye og hvor ofte du spiser dem som teller. Sammen med fysisk aktivitet er variasjon og balanse i kostholdet avgjørende for en sunn livsstil.

La deg inspirere, og ikke glem kosen og matgleden!

Referanser:

Sist oppdatert: 17. januar 2018.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.87, server:MP-PRD-WEB10 24.04.2018 14:09:31