skip navigation
matprat logo
Et mål

Kom i mål

Mange av oss møter det nye året med nyttårsforsetter og friskt mot. Her får du de små tipsene og drahjelpen til å sette deg et realistisk mål, slik at du kan lykkes.

Et ordtak sier “If you fail to plan, you plan to fail”. I dette ligger mye sannhet. Skal du nå dine mål, enten det er å gå ned i vekt, bli sterkere, spise sunnere eller andre ting, gjør du det aller best om du starter med planlegging. Sett deg ned og skriv opp hvilke mål du ønsker å oppnå. Det vil bevisstgjøre deg selv om hva som faktisk må til for å nå målet, og samtidig gjøre det lettere å holde fokus underveis. 

Bruk tidligere erfaringer

Har du satt deg mål tidligere, men ting gikk ikke helt etter planen? Se på det som et eksperiment til å komme deg videre. Tenk nøye gjennom: Hva er realistisk for deg å få til i en travel hverdag? Alle mennesker er ikke like. Ikke lag avtaler med deg selv du vet du ikke kan holde, men legg opp dine mål i forhold til innsatsen du vet du klarer å gi. Innse at motivasjon og form sjeldent er på topp hele tiden og ferie og sykdom også kan ødelegge ambisjonene. Sett deg et klart og tydelig mål, som gjerne er målbart og datert. Lag også noen kortsiktige delmål som kan være til hjelp på veien mot hovedmålet. 

Ned i vekt

Ønsker man å gå ned i vekt kan et langsiktig mål være for eksempel å gå ned 10 kg før sommerferien. Tidsrammen er realistisk, og det er gode sjanser for å nå målet dersom innsatsen også er tilsvarende. Har man ikke trent mye fra før, og vil ha raske resultater, kan det være langt frem å tenke på sommerferien allerede i januar. Kortsiktige delmål som er realistiske å oppnå i nær fremtid kan derfor være å gå en ti minutters tur hver dag, trene to dager i uken den første måneden, spise sunt i ukedagene og forsøke å gå ned en kilo i uken de første to ukene.

Bedre kondisjon

Ønsker man bedre kondisjon kan et langsiktig mål være for eksempel å delta i et halvmaraton på sensommeren. Å delta i en konkurranse kan være med på å trigge motivasjonen. Før du setter opp delmålene kan det være lurt å finne ditt nivå ved å teste ferdighetene dine. Velg en bestemt løype, og sjekk hvor raskt du kommer gjennom denne. Eller hvor lang tid du bruker på for eksempel 5 km eller 1 mil. Tren gjerne intervalltrening, da blir det lettere å komme i gang. Ha et kortsiktig mål om å løpe strekningen 3 dager i uka de første 2 ukene, forsøk å korte ned intervallene dine, og sett et mål om å forbedre tiden din med for eksempel 4 minutter de første fire ukene.        

Hvordan holde motivasjonen oppe?

Noter deg hvorfor nettopp dette målet er viktig for deg. Spør deg selv hvordan det vil føles å oppnå målet, og hva det vil gi deg. På den måten blir du automatisk mer oppmerksom på hva du faktisk ønsker og vil oppnå. I tillegg kan det å lese dine tanker og refleksjoner i etterkant gi deg ekstra motivasjon og viljestyrke.

Har du satt noen kortsiktige mål, og innfrir disse er det ofte motivasjon nok i seg selv. Belønningen kommer i form av bedre mestringsfølelse, selvtillit, ekstra motivasjon og styrke i troen på at du vil gjennomføre det du har bestemt deg for. En styrket tro og økt motivasjon kan danne en positiv og motiverende sirkel etter hvert som de ulike kortsiktige målene innfris.

Unn deg en spabehandling når du hat nådd ett av målene dine. Foto: MatPrat

Syns du det er vanskelig eller sliter med motivasjonen? Selvfølgelig er det lov å gi seg selv en liten belønning etter hvert som de kortsiktige målene innfris. Unn deg en deilig spabehandling, noe nytt til garderoben, en god vin eller gjør noe gøy med vennegjengen. Det har du fortjent!

Ikke lur deg selv

I planleggingsfasen bør du skrive opp dine svake punkt, kartlegge hva som kan gå galt og hva som kan hindre deg i å nå målet ditt. Det gjør det lettere å unngå egne feller underveis og enklere å vite hvordan du kan fjerne eventuelle hinder. Presser du deg selv for hardt, er det lett å bryte avtalen med seg selv. Vær ærlig med deg selv og juster heller egne mål underveis.

Det er underveis også viktig å huske på at noe er bedre enn ingenting. Det er jo en gang slik at enkelte vaner kan være vond å vende. Ved å planlegge, ha litt tålmodighet og en god innstilling kan du faktisk klare det.

Til sist, husk at du kan nå målet, hvis du virkelig vil! 

Sett deg et mål. Del målet inn i flere kortsiktige delmål. Skriv ned hvorfor nettopp dette målet er viktig for deg, hvordan det vil føles å oppnå målet, og hva det vil gi deg. Skriv ned hva som kan hindre deg i å nå målet, og hva du gjøre når ting ikke går etter planen. Sjekk at dine mål er realistiske. Start med gjennomføringen.
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.53, server:MP-PRD-WEB10 16.12.2017 15:47:06