skip navigation
matprat logo

Hvordan spise kjøtt på en sunn måte?

Det er ingen grunn til å droppe kjøtt selv om du er opptatt av å spise sunt. Magert kjøtt er tvert imot en viktig kilde til en rekke næringsstoffer. Her får du tips til hvordan du kan spise kjøtt på en sunn måte. 

Kjøtt er en viktig del av det norske kostholdet og forbindes av mange med smak, glede og matkultur. Helsedirektoratet sier i sine kostråd at magre kjøttprodukter er viktig for de fleste for å sikre et tilstrekkelig inntak av en rekke næringsstoffer, men hvilke produkter er magre og hva med tilberedningen og tilbehøret?

Kjenn ditt kjøttstykke

Kjøtt et samlebegrep som inkluderer mange ulike produkter. Dette gir store forskjeller både på bruksområde og næringsinnhold mellom de ulike produkter.

I følge kostrådene fra Helsedirektoratet rådes vil til å velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter, og begrense mengden bearbeidet- og rødt kjøtt (storfe, lam, svin og geit). Renskåret kjøtt inneholder lite fett, er fritt for salt og har et høyt innhold av proteiner av god kvalitet. Ved å velge hele kjøttstykker (rent kjøtt) har du mulighet til å skjære bort synlig fett selv – enten før eller etter steking. 

Hvis du ønsker sunt og magert kjøtt er det enkleste å velge rent kjøtt uten synlig fett, som for eksempel skinkebiff eller ytrefilet av svin, flatbiff, ytrefilet eller mørbrad av storfe, flatbiff av lam eller kylling og kalkun uten skinn. Varier gjerne mellom ulike kjøttslag.

Når det kommer til bearbeidede produkter, som for eksempel pålegg, farser og pølser er det også store variasjoner i innhold av fett og salt. Bruk gjerne Nøkkelhullsmerket som veileder.

Mengde

Å spise i tråd med kostrådene gir rom for et sunt og variert kosthold. Her er mengde et nøkkelord. Helsemyndighetene anbefaler å begrense inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt til 500 gram i uken. Denne mengden gjelder ferdig tilberedt kjøtt, og tilsvarer 700-750 gram råvare. Dette utgjør to-tre middager pluss litt kjøttpålegg. For kylling og kalkun, som regnes som hvitt kjøtt, gjelder ikke denne begrensningen. Middagene resten av uken kan for eksmepel bestå av egg, hvitt kjøtt og fisk. 

Hjemme på kjøkkenet

Rent kjøtt, som strimlet kjøtt, biffer og fileter, eller større kjøttstykker, trekker ikke til seg fett under steking. Tvert imot så kan en del av fettet smelte ut. Hvis du unngår å spise stekesjyen, eller å lage saus av det, er det derfor ikke noe poeng i å spare på stekefettet. Riktig tilberedningsmetode kan likevel ha en innvirkning på hvor sunt kjøttmåltidet blir.

3 gode tips til et sunt stekeresultat

  • Unngå alt for høy temperatur, slik at kjøttet ikke blir brent.
  • Velg stekefett som egner seg til steking.
  • Vær nøye med å vaske stekepannen etter bruk.

Les her for mer informasjon om sunn tilberedning av kjøtt 

Tenk på måltidet som en helhet

Sunn mat kan være så mangt og et hovedprinsipp er at det er viktig med variasjon og balanse. For mange er middagsmaten det måltidet som bidrar til størst variasjon i kostholdet. Tallerkenmodellen er et godt verktøy for å legge opp et velbalansert måltid. Huskeregelen er:

  • 1/3 magert kjøtt, fisk, egg eller belgvekster
  • 1/3 poteter og fullkornsvarianter av ris, pasta eller brød.
  • 1/3 grønnsaker

Et grunnprinsipp er å velge det magreste kjøttet til hverdags, variere mellom kjøttslag, tilberede kjøttet riktig og å tenke over helheten i kostholdet ditt.

Fargerikt tilbehør

Husk at også tilbehøret er viktig for hvor sunt måltidet er. En fargerik salat, ovnsbake- eller kokte grønnsaker, pureer, moser eller råkost er både viktig for å bidra til variasjon i kostholdet, tilføre viktige næringsstoffer og å gjøre måltidet innbydende og fristende for øynene.

SUNN-kategorien på MatPrat

Ønsker du inspirasjon til sunne oppskrifter kan SUNN-kategorien her på MatPrat være et godt tips. Alle oppskrifter som tilhører SUNN-kategorien er næringsberegnet, og tar utgangspunkt i Helsedirektoratets kostholdsråd.

Flest hverdager

Det er næringsinnholdet i de matvarene vi spiser ofte, og mye av, som har størst betydning for hvordan kostholdet totalt sett ser ut.Det er plass til alle matvarer i kostholdet vårt, men det er hvor mye og hvor ofte du spiser dem som teller. Sammen med fysisk aktivitet er variasjon og balanse i kostholdet avgjørende for en sunn livsstil. 

La deg inspirere, og ikke glem kosen og matgleden!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.53, server:MP-PRD-WEB07 15.12.2017 20:41:33