skip navigation
matprat logo
Tallerkenmodellen - ytrefilet av svin

Bruk tallerkenmodellen

Tallerkenmodellen er et hjelpeverktøy for å forsyne seg riktig slik at du kan få i deg de næringsstoffene kroppen din trenger for å fungere optimalt i løpet av dagen.

For mange er middagsmaten det måltidet som bidrar til størst variasjon i kostholdet. Tallerkenmodellen er et godt verktøy for å legge opp et velbalansert måltid. Huskeregelen er:

1/3 magert kjøtt, fisk, egg eller belgvekster

1/3 poteter, ris, pasta eller brød

1/3 grønnsaker

Næringsstoffer på tallerkenen

Middagen bør inneholde proteiner. Kjøtt, fisk og egg bidrar med protein av høy kvalitet. Velge magre kjøttvarianter, og farseprodukter av fisk med høyt fiskeinnhold. Eksempler på vegetabilske matvarer som inneholder proteiner er bønner, linser og erter. 

Poteter, ris, pasta eller brød er matvarer rike på karbohydrater. Velg gjerne fullkornsprodukter med høyt innhold av fiber, for en lenger metthetsfølelse.

Kokte eller rå grønnsaker inneholder fiber, vitaminer, mineralstoffer og antioksidanter. Grønnsaker bidrar til økt metthetsfølelse og stabiliserer blodsukkeret.

Velg magre sauser.

Normal porsjonstørrelse

Pass på at tallerkenen du bruker ikke er for stor. Tendensen de siste årene har vært bruk av større og større tallerkener, og da blir fort en tallerkenporsjon for mye mat.  Rundt 1950-tallet var vanlig tallerkenstørrelse på 14,5 cm i diameter, mens den i dag har økt til å være 20 cm. Dette gir et visuelt bedrag av at en porsjon som egentlig er normal i størrelse i dag ser liten ut. Størrelsen på glass og servise har også økt.

Pass på tallerkenstørrelsen! Her ser du en tallerken fra gamledager og en tallerken fra dagens hverdagsservise. Tendensen de siste årene har vært større og større tallerkener, og da kan det fort bli for mye mat.
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.5.1.21, server:MP-PRD-WEB10 26.05.2017 15:11:16