skip navigation
matprat logo
Tallerkenmodellen - ytrefilet av svin

Bruk tallerkenmodellen

Tallerkenmodellen er et hjelpemiddel for å sette sammen et velbalansert måltid. Det kan hjelpe deg å få i deg alle næringsstoffene kroppen din trenger i løpet av dagen for å fungere optimalt.

For mange er middagsmaten det måltidet som bidrar til størst variasjon i kostholdet. Tallerkenmodellen er et godt verktøy for å legge opp et balansert måltid. Huskeregelen er:

1/3 magert kjøtt, fisk, egg eller belgvekster

1/3 poteter, ris, pasta eller brød

1/3 grønnsaker

Næringsstoffer på tallerkenen

Middagen bør inneholde en porsjon av proteinrike matvarer. Kjøtt, fisk, egg og melkeprodukter bidrar med protein av høy kvalitet. Velg rent kjøtt eller magre kjøttprodukter til hverdags. Varier mellom ulike fiskeslag, og ved bruk av farseprodukter velg de med høyt fiskeinnhold. Eksempler på vegetabilske matvarer som inneholder godt med proteiner er bønner, linser og erter. Kjøtt, fisk, egg og melkeprodukter bidrar også med fett i måltidet.

Poteter, ris, pasta, nudler og brød er matvarer rike på karbohydrater. Velg gjerne fullkornprodukter i det daglige for et mer næringsriktig måltid med høyt innhold av fiber. Fiber er bra for fordøyelsen og bidrar til mer langvarig metthetsfølelse.

Middagsmåltidet bør inneholde rikelig med grønnsaker. Både kokte, stekte og rå grønnsaker bidrar med fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. 

Velg magre sauser eller dressinger, det bidrar til gunstigere fettinnhold i måltidet.

I tillegg inngår det som regel en liten andel fett på tallerkenen. Det kan være fra sauser, dressing eller stekefett. Det anbefales å velge myk margarin og planteoljer som oliven-, raps eller solsikkeolje i matlagingen, for da vil du få i deg mer umettet fett. Kjøtt, fisk, egg og melkeprodukter bidrar også med fett i måltidet.

Har du lett for å spise ensidig? Alltid knekkebrød med salami til frokost, lunsj og kveldsmat? Denne modellen kan også være en rettesnor for dagens andre hovedmåltider. Måltidene kan gjerne inneholde en del som bidrar med proteiner og en del som gir karbohydrater, og noe frukt eller grønt bør alltid inkluderes. Som sagt, er det for mange lettest eller vanligst å ha variasjon i middagsmåltidet. Alle dagens måltider må ikke alltid inneholde en like stor del av hver eller både proteinrike og karbohydratrike matvarer, men å tenke litt over at det bør være variasjon i type matvarer i måltidene er bra. Variasjon og balanse i kostholdet sikrer at kroppen får i seg næringsstoffene den trenger. 

Normal porsjonstørrelse

Dersom man bruker en veldig stor tallerken er det lett at man forsyner seg mer. Tendensen de siste årene har vært bruk av større og større tallerkener.  Rundt 1950-tallet var vanlig tallerkenstørrelse på 14,5 centimeter (cm) i diameter, mens den i dag har økt til å være 20 cm. Dette gir et visuelt bedrag av at en porsjon som egentlig er normal i størrelse i dag ser liten ut. Størrelsen på glass har også økt.

           

Sist oppdatert: 7. august 2018.

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.3.28, server:MP-PRD-WEB07 19.09.2018 09:51:13