skip navigation
matprat logo
Tallerkenmodellen - ytrefilet av svin

Bruk tallerkenmodellen

Tallerkenmodellen er et hjelpemiddel for å sette sammen et velbalansert måltid som bidrar til at du får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger for å fungere optimalt i løpet av dagen

 For mange er middagsmaten det måltidet som bidrar til størst variasjon i kostholdet. Tallerkenmodellen er et godt verktøy for å legge opp et balansert måltid. Huskeregelen er:

1/3 magert kjøtt, fisk, egg eller belgvekster

1/3 poteter, ris, pasta eller brød

1/3 grønnsaker

Næringsstoffer på tallerkenen

Middagen bør inneholde en porsjon av proteinrike matvarer. Kjøtt, fisk og egg bidrar med protein av høy kvalitet. Velg rent kjøtt eller magre kjøttprodukter til hverdags. Varier mellom ulike fiskeslag, og ved bruk av farseprodukter velg de med høyt fiskeinnhold. Eksempler på vegetabilske matvarer som inneholder godt med proteiner er bønner, linser og erter.

Poteter, ris, pasta og brød er matvarer rike på karbohydrater. Velg gjerne fullkornprodukter i det daglige for et mer næringsriktig måltid med høyt innhold av fiber. Fiber er bra for fordøyelsen og bidrar til mer langvarig metthetsfølelse.

Middagsmåltidet bør inneholde rikelig med grønnsaker. Kokte eller rå grønnsaker bidrar med fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. 

Velg magre sauser.

Normal porsjonstørrelse

Dersom man bruker en veldig stor tallerken er det lett at man forsyner seg mer. Tendensen de siste årene har vært bruk av større og større tallerkener.  Rundt 1950-tallet var vanlig tallerkenstørrelse på 14,5 cm i diameter, mens den i dag har økt til å være 20 cm. Dette gir et visuelt bedrag av at en porsjon som egentlig er normal i størrelse i dag ser liten ut. Størrelsen på glass har også økt.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.63, server:MP-PRD-WEB07 23.02.2018 17:09:05