skip navigation
matprat logo
Treningsmat

Trening og kosthold

Det finnes ingen snarveier til suksess, derfor må både trening og kosthold planlegges. Det er mye fokus på kosttilskudd, det svirrer med feilinformasjon på nett, og useriøse leverandører gjør alt for å tjene penger. Det er også viktig å skille mellom toppidrettsutøvere og vanlig trening/fysisk aktivitet.

Den aktive

I denne artikkelen er det lagt vekt på de aktive som trener styrke, kondisjon eller en kombinasjon av begge deler, 1-4 ganger i uken. Informasjon om toppidrett finner du på Olympiatoppens nettside www.olympiatoppen.no.

Invester i helsa, uten å bruke ekstra med penger!
Mange som trener har et stort fokus på bruk av kosttilskudd før, under og etter trening. Det er særlig tilskudd av karbohydrat og protein i form av sportsdrikker, shaker og proteinbarer som står høyt i kurs. Men er dette nødvendig? Neppe! For blant annet å fylle opp sine glykogenlagre til neste dag, har slike kosttilskudd vist å ha effekt på idrettsutøvere som trener mer enn én gang per dag eller som har lange utholdenhetsøkter. Ellers er dette penger mer eller mindre rett ut av vinduet. Trener du mer enn 4 ganger i uken i tillegg til lange økter med utholdenhetstrening kan det være nødvendig med et karbohydrattilskudd under og etter trening, spesielt hvis du ikke har mulighet til å innta et ordentlig måltid etter trening.

Kostholdet må med
Husk, det er ikke bare trening som må planlegges, måltidene er like viktig! Trening og kosthold går sammen, hånd i hånd.

For å få mest mulig ut av treningen er det også viktig med et optimalt kosthold og restitusjon. Et godt sammensatt kosthold og et riktig måltidsmønster er nøkkelen til raskest mulig restitusjon og økt prestasjon. I tillegg vil dette bidra til å gi deg et godt immunforsvar, bedre helse og gjøre deg mer motstandsdyktig mot treningsskader. Sykdom og skade ødelegger og setter ofte treningsformen langt tilbake.

Hva, når og hvor mye skal man spise og drikke?
Her har du noen tips og retningslinjer om hva du bør spise og drikke før, under og etter trening. 

Før trening

Under trening

Etter trening

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.5.1.21, server:MP-PRD-WEB06 26.05.2017 09:22:23