skip navigation
matprat logo
Skal kun brukes på iPad Reisesak om NORDFJORD!!!!

Opp av sofaen

Er du lei av nyttårsforsetter som stadig sprekker og medlemskort på treningsstudio som aldri blir brukt? Fortvil ikke, alle monner drar! Her er drahjelp til å få opp formen. 

Mange ønsker å starte det nye året med en sunnere livsstil. Derfor fylles treningssentrene opp av ivrige mennesker i januar med pågangsmot og en visjon om å starte et nytt og bedre liv. Du investerer i et dyrt treningsabonnement, nytt treningstøy og nye sko. Nå skal det trenes! Du går hardt ut, og setter høye krav til deg selv. Du mister motivasjonen, og kjenner at tiden ikke strekker til. Så er det stopp og du blir treningssenterets støttemedlem, treningstøyet blir liggende i nederste skuff, og skoene står bakerst i skapet.

 

Litt er bedre enn ingenting

Har du aldri trent tidligere kan det være en ekstra stor utfordring å starte med januartrening på et stort treningssenter. Men du trenger ikke nødvendigvis løfte vekter på et treningssenter for at det kan kalles trening. Det er viktig å tenke på at litt er bedre enn ingenting.

Fysisk aktivitet kan være så mangt. En rask gåtur i nabolaget eller skogen, en svømmetur i bassenget eller rett og slett en aketur med påfølgende snøballkrig sammen med barna er bare noen forslag. Det viktigste er at du finner noe som passer for deg, beveger kroppen litt, og gjør ting som får opp pulse. Finner du aktiviteter du liker og syns er gøy, er det lettere å få gjennomført treningen. I tillegg øker det sannsynligheten for at du ikke sprekker så lett.

Etter hvert som formen blir bedre, vil du også merke at motivasjonen til å være mer fysisk aktiv kommer snikende, og det blir kanskje naturlig å øke intensiteten og hyppigheten på treningen. 

 

Små grep vil gjøre en stor forskjell

Du har kanskje hørt det før: ”Ta trappa”, ”la heisen stå”, ”gå av bussen et stopp tidligere” osv. Dette er små grep du kan ta i hverdagen som vil utgjøre en stor forskjell i det lange løp. Lager du nye rutiner for deg selv kan du gradvis endre dine vaner, slik at den fysiske aktiviteten blir en naturlig del av din hverdag.

 

30 om dagen

  • Bruk minst 30 minutter hver dag til fysisk aktivitet tilsvarende hurtig gange.
  • Del gjerne aktiviteten opp i bolker i løpet av dagen.
    Fysisk aktivitet er gunstig ved vektreduksjon og for forebygging av vektøkning.
  • For å vedlikeholde vekten etter vektreduksjon anbefales 60-90 minutter moderat fysisk aktivitet de fleste dager i uken.

 

Tren sammen med noen

Syns du det er vanskeligere å motivere deg selv til å trene alene? Tren sammen med noen! Avtal med venninnegjengen, naboen eller noen i borettslaget at dere går en runde i raskt tempo et par dager i uka.  Du føler deg mer forpliktet til å delta og gjennomføre treningen, samtidig som det er sosialt og en fin måte å koble ut fra en hektisk hverdag.

På sosiale medier kan du også delta i ulike trenings- og/ eller livsstilsgrupper. I mange grupper arrangeres det treff der dere trener sammen, motiverer og hjelper hverandre til å nå målene. 

I mange kommuner finnes det også en Frisklivssentral. Det er et kommunalt kompetansesenter som kan gi deg veiledning og oppfølging slik at det blir lettere å endre vanene dine. De fleste kommunene tilbyr et gruppetilbud for fysisk aktivitet. Sjekk med din kommune hvilke aktiviteter du kan delta på. Bergen kommune har tatt dette et skritt videre, og startet prosjektet Sport2u. Målet med prosjektet er å gi målgruppene en mulighet til å finne en eller flere aktiviteter som passer for dem. De tilbyr 75 forskjellige aktiviteter til både ungdom, voksne og eldre. Du kan delta på blant annet dansing, zumba, saltrening, gåturer, vanngym og svømming.

Mulighetene for litt fysisk aktivitet er mange. Så, sitter du enda i sofaen? Reis deg opp, strekk godt på kroppen og ta et par knebøy. Gå en rask runde i nabolaget, trekk inn den friske vinterlufta og kjenn hvor herlig det er!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.38, server:MP-PRD-WEB07 19.09.2017 21:05:49